Veelgestelde vragen autoverzekering

Heb je een vraag over de OHRA Autoverzekering? Misschien staat je vraag hier wel bij. Is dat niet zo? Stel dan je vraag eenvoudig online.

  • Ik heb een andere auto gekocht. Wat moet ik doen met mijn verzekering?

    Heb jij een andere auto gekocht? Als je een OHRA Autoverzekering hebt, dan kun je de gegevens van je nieuwe auto makkelijk online invoeren. Log in op Mijn OHRA, ga naar je autoverzekering en klik op de button ‘Wijziging doorgeven’. Voorwaarde is wel dat je je oude auto niet meer houdt.

    Op de dag dat je de auto naar de garage rijdt om de nieuwe auto op te halen, zijn je oude en je nieuwe auto verzekerd. Maar daarna alleen de nieuwe. Als je je oude auto toch nog even houdt, moet je voor de nieuwe auto een nieuwe verzekering aanvragen. Vergeet dan niet je schadevrije jaren op te geven. Zodra je de oude auto toch verkoopt, moet je de verzekering hiervan opzeggen. 

  • Waar vind ik mijn groene kaart en hoe kom ik aan een kopie?

    Je groene kaart (ook wel je internationaal verzekeringsbewijs of IVB genoemd) staat altijd voor je klaar in Mijn OHRA of in onze OHRA App. Vanuit Mijn OHRA kun je hem downloaden en eventueel printen.

    De groene kaart hoef je binnen de EU niet verplicht bij je te hebben en hoeft niet meer groen te zijn. Je kunt hem dus gewoon op wit papier printen. Er zijn landen waar je het verzekeringsbewijs nog wel geprint bij je moet hebben.

    Lees meer over de groene kaart en in welke landen je verplicht bent deze bij je te hebben.

  • Wanneer ontvang ik mijn definitieve no-claimkorting?

    Binnen 3 maanden nadat de verzekering ingaat, ontvang je van ons de definitieve no-claimkorting. Dit kan 3 maanden duren omdat we het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgegeven moeten controleren bij de gezamenlijke database van alle verzekeraars. Omdat de gegevens van andere verzekeraars niet altijd meteen beschikbaar zijn, duurt het soms wat langer. 

    Klopt het aantal schadevrije jaren dat je hebt doorgegeven niet? Dan passen we je polis aan. Deze aanpassing gaat in op de dag dat je verzekering is ingegaan. Heb je meer schadevrije jaren dan opgegeven? Dan krijg je de teveel betaalde premie terug. Heb je minder schadevrije jaren dan opgegeven? Dan ontvang je een rekening van ons.

  • Hoe weet ik hoeveel schadevrije jaren ik heb?

    Hoeveel schadevrije jaren je hebt, staat op je polisblad. Deze vind je in Mijn OHRA en in de OHRA App. Op dit blad staan ook je no-claimkorting en no-claimtrede.

  • Hoe zit het met mijn schadevrije jaren nu ik een leaseauto heb gehad?

    Heb je de laatste jaren in een leaseauto gereden? En heb je een leaseverklaring waaruit blijkt dat je schadevrij gereden hebt? Dan kun je de schadevrije jaren overdragen naar de auto die je privé gebruikt. Mail hiervoor een kopie van je leaseverklaring via ons contactformulier

  • Mijn autoruit is beschadigd en moet gerepareerd of vervangen worden. Ben ik hiervoor verzekerd?

    Je bent verzekerd voor schade aan je autoruit als je WA Plus of All-Risk verzekerd bent. Wat je vergoed krijgt en hoe je autoruit gerepareerd of vervangen wordt lees je hier.

  • Wanneer kan ik mijn autoverzekering opzeggen?

    Je OHRA Autoverzekering kun je dagelijks opzeggen via Mijn OHRA en de OHRA App. Ook kun je via Mijn OHRA en de OHRA App eenvoudig wijzigingen doorgeven, zoals een andere auto.

  • Heeft het coronavirus gevolgen voor de dekking van mijn autoverzekering?

    Door het coronavirus zijn er verschillende reisadviezen voor reizen naar het buitenland. Geeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies door het coronavirus? Dan heeft dit geen gevolgen voor de dekking van je autoverzekering.

    Soms is het niet mogelijk je rijbewijs op tijd te verlengen door de coronamaatregelen. Dit kan wél gevolgen hebben voor de dekking. De Europese Commissie heeft hier een besluit over genomen. In de veelgestelde vragen over het coronavirus lees je daar alles over.

  • Hoe weet ik hoeveel schadevrije jaren ik heb opgebouwd?

    Op je polisblad vind je hoeveel schadevrije jaren je hebt opgebouwd met je autoverzekering. Je kunt je polis inzien in Mijn OHRA. Je kunt ook contact opnemen met onze klantenservice.

  • Hoe kan ik schade melden na een aanrijding met een tegenpartij?

    Schade melden kan direct via je mobiel met de OHRA App, online via Mijn OHRA of gewoon via de telefoon. Wat jij het makkelijkst vindt. We staan hoe dan ook voor je klaar.

  • Ik wil een tweede auto verzekeren. Wat moet ik doen?

    Heb je al een auto bij OHRA verzekerd en wil je ook je tweede (of derde) auto bij ons verzekeren? Neem dan even telefonisch contact met ons op. Geef daarbij het aantal schadevrije jaren van je eerste auto door. Hierdoor profiteer je van de voordelen die gelden voor je eerste auto. Zoals een hogere no-claimkorting. De gezinsautoregeling, noemen we dat bij OHRA.

  • Hoe zit het met mijn schadevrije jaren nu ik een leaseauto heb gehad?

    Heb je de laatste jaren in een leaseauto gereden? En heb je een leaseverklaring waaruit blijkt dat je schadevrij gereden hebt? Dan kun je de schadevrije jaren overdragen naar de auto die je privé gebruikt. Mail hiervoor een kopie van je leaseverklaring via ons contactformulier.