Veelgestelde vragen autoverzekering

Heb je een vraag over de OHRA Autoverzekering? Misschien staat je vraag hier wel bij. Is dat niet zo? Stel dan je vraag eenvoudig online.

  • Ik heb een andere auto gekocht. Wat moet ik doen met mijn verzekering?

    Heb jij een andere auto gekocht? Als je een OHRA Autoverzekering hebt, dan kun je de gegevens van je nieuwe auto makkelijk online invoeren. Log in op Mijn OHRA, ga naar je autoverzekering en klik op de button ‘Wijziging doorgeven’. Voorwaarde is wel dat je je oude auto niet meer houdt.

    Op de dag dat je de auto naar de garage rijdt om de nieuwe auto op te halen, zijn je oude en je nieuwe auto verzekerd. Maar daarna alleen de nieuwe. Als je je oude auto toch nog even houdt, moet je voor de nieuwe auto een nieuwe verzekering aanvragen. Vergeet dan niet je schadevrije jaren op te geven. Zodra je de oude auto toch verkoopt, moet je de verzekering hiervan opzeggen. 

  • Ik wil een tweede auto verzekeren. Wat moet ik doen?

    Heb je een tweede auto gekocht? Neem dan even telefonisch contact met ons op. Geef daarbij het aantal schadevrije jaren van je eerste auto door. Hierdoor profiteer je van de voordelen die gelden voor je eerste auto. Zoals een hogere no-claimkorting. De gezinsautoregeling, noemen we dat bij OHRA.

  • Kan ik als zzp'er een autoverzekering afsluiten?

    Dat kan, maar wel onder de volgende voorwaarden:

    1. Je hebt de auto privé gekocht en deze staat dus niet op naam van de zaak
    2. Je gebruikt je de personenauto niet om tegen betaling goederen of personen te vervoeren
  • Waar vind ik mijn groene kaart en hoe kom ik aan een kopie?

    Je groene kaart staat altijd voor je klaar in Mijn OHRA of in onze OHRA App. Vanuit Mijn OHRA kun je zelf de groene kaart downloaden en printen in de juiste groene kleur. Heb je geen kleurenprinter? Vraag dan via Mijn OHRA of neem contact met ons op voor een kopie. Je ontvangt deze binnen 10 dagen.

    Meer weten? Lees meer over de groene kaart en in welke landen je verplicht bent deze bij je te hebben.

  • Welke verschillende dekkingen heeft de OHRA Autoverzekering?

    We hebben 3 basisdekkingen voor je auto: WA, WA Plus en All-Risk. Ze bestaan uit vaste onderdelen. Voor extra zekerheid kun je extra dekkingen toevoegen. Dit zijn het Aanvullend pakket, Ongevallen inzittenden, Schade inzittenden, Rechtsbijstand motorrijtuig en Pechhulp Nederland.

  • Wanneer ontvang ik mijn definitieve no-claimkorting?

    Binnen 3 maanden nadat de verzekering ingaat, ontvang je van ons de definitieve no-claimkorting. Dit kan 3 maanden duren omdat we het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgegeven moeten controleren bij de gezamenlijke database van alle verzekeraars. Omdat de gegevens van andere verzekeraars niet altijd meteen beschikbaar zijn, duurt het soms wat langer. 

    Klopt het aantal schadevrije jaren dat je hebt doorgegeven niet? Dan passen we je polis aan. Deze aanpassing gaat in op de dag dat je verzekering is ingegaan. Heb je meer schadevrije jaren dan opgegeven? Dan krijg je de teveel betaalde premie terug. Heb je minder schadevrije jaren dan opgegeven? Dan ontvang je een rekening van ons.

  • Kan ik zelf het eigen risico kiezen?

    Ja. Je kunt bij onze autoverzekering kiezen uit een eigen risico (per gebeurtenis) van: 

    • € 0,- 
    • € 150,- 
    • € 300,- 
    • € 450,

    Ben je al bij ons verzekerd, dan kun je ook altijd je eigen risico wijzigen. Dit regel je eenvoudig zelf via Mijn OHRA.

  • Hoe weet ik hoeveel schadevrije jaren ik heb?

    Hoeveel schadevrije jaren je hebt, staat op je polisblad. Deze vind je in Mijn OHRA en in de OHRA App. Op dit blad staan ook je no-claimkorting en no-claimtrede.

  • Hoe zit het met mijn schadevrije jaren nu ik een leaseauto heb gehad?

    Heb je de laatste jaren in een leaseauto gereden? En heb je een leaseverklaring waaruit blijkt dat je schadevrij gereden hebt? Dan kun je de schadevrije jaren overdragen naar de auto die je privé gebruikt. Mail hiervoor een kopie van je leaseverklaring via ons contactformulier

  • Mijn autoruit is beschadigd en moet gerepareerd of vervangen worden. Ben ik hiervoor verzekerd?

    Je bent verzekerd voor schade aan je autoruit als je WA Plus of All-Risk verzekerd bent. Wat je vergoed krijgt en hoe je autoruit gerepareerd of vervangen wordt lees je hier.

  • Wanneer kan ik mijn autoverzekering opzeggen?

    Je OHRA Autoverzekering kun je dagelijks opzeggen via Mijn OHRA en de OHRA App. Ook kun je via Mijn OHRA en de OHRA App eenvoudig wijzigingen doorgeven, zoals een andere auto.

  • Wat zijn de beveiligingseisen voor mijn auto?

    Sommige auto's moeten voldoen aan een bepaalde beveiligingsklasse. Bij het aanvragen van een autoverzekering krijg je te zien of er extra beveiliging nodig is om verzekerd te zijn tegen onder andere diefstal. Heb je vragen hierover neem dan even contact met ons op.