Je auto gestolen, wat nu?

Stuurslot auto

Oh nee, de parkeerplaats is leeg. Hoe kan dat? Je weet toch zeker dat je je auto daar hebt neergezet. Helaas blijkt je angst waar te zijn: je auto is gestolen. Wat kan de autoverzekering voor je betekenen? Wat nu? Wij zetten het voor je op een rij.

Je auto is gestolen

  1. Doe telefonisch aangifte via 088 - 66 28 288 bij Landelijk Aangifteloket Gestolen Voertuigen (bereikbaar van 7.00 - 23.00 uur). Houd je rijbewijs en kentekenbewijs bij de hand.
  2. Nadat je aangifte hebt gedaan, krijg je een vragenlijst van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV). Vul deze in.
  3. Meld de diefstal daarna bij ons via OHRA App of onze website. Ook als je een WA-verzekering hebt. Vanuit het buitenland kun je contact opnemen met onze OHRA Hulpdienst via telefoonnummer 026 400 23 10. Wij helpen je graag verder.

Er zijn onderdelen uit je auto gestolen

Ook als er onderdelen uit je auto zijn gestolen, doe je aangifte bij de politie. Kun je niet meer rijden met je auto? Bel dan de OHRA Hulpdienst. Meld de diefstal daarna bij ons via OHRA App of onze website.

Wat heb je nodig als je auto is gestolen en je schade meldt?

Tijdens het schademelden zijn de gegevens die we van je hebben alvast ingevuld.
Upload bij diefstal van je auto deze documenten:

  • Het aangifterapport van de politie
  • Foto's van je auto
  • Aankoop- en onderhoudsfacturen van je auto en eventuele accessoires
  • Kopie van het laatste keuringsrapport
  • Kopie van je rijbewijs en alle delen van het kentekenbewijs

Wachttijd van 20 dagen
Vanaf het moment dat je aangifte hebt gedaan, geldt er een wachttijd van 20 dagen. Dit betekent dat we 20 dagen wachten om te kijken of je auto nog wordt teruggevonden. Als dit niet het geval is, dan ontvang je na deze 20 dagen een vergoeding.

Je auto gestolen, wat dekt je verzekering?

Heb je een WA-verzekering? Dan ben je niet verzekerd als je auto gestolen is. De kosten die je hebt door de autodiefstal zul je daarom zelf moeten betalen. Wil je dat risico liever niet lopen? Met een WA Plus- of All-Risk-verzekering ben je wel verzekerd bij diefstal. Check direct welke dekking bij jou past.

Dit dekt je WA Plus- of All-Risk-verzekering

Als je auto WA Plus of All-Risk verzekerd is, dan dekt de verzekering:

  • Diefstal of poging tot diefstal: Iemand neemt je auto mee en brengt hem niet terug, of steelt onderdelen van je auto die je niet zelf hebt toegevoegd.
  • Inbraak of poging tot inbraak: Iemand maakt je auto open door de sloten kapot te maken of je ruiten in te tikken. 
  • Joyriding: Iemand gebruikt tijdelijk jouw auto zonder toestemming. Deze persoon wil de auto niet houden.
  • Verduistering: Iemand doet alsof jouw auto van hem of haar is. Je gaf toestemming om de auto te gebruiken, maar niet om te houden.
  • Oplichting: Iemand overtuigt je om je auto af te geven door te liegen.

Hoe zit het met accessoires?

Zijn er nadat de auto de fabriek uit komt rollen accessoires toegevoegd, zoals een navigatiesysteem of radio? Dan zijn deze alleen verzekerd als je de aanvullende dekking Aanvullend pakket hebt afgesloten. Behalve als het accessoires zijn die wettelijk niet zijn toegestaan, zoals radarverklikkers.

Alleen verzekerd als je voorzichtig genoeg bent

Je bent alleen verzekerd als je voorzichtig genoeg bent met je auto en de sleutels. Doe je auto dus altijd goed op slot en laat bijvoorbeeld de sleutel niet per ongeluk op het dak liggen, maar bewaar hem op een veilige plek. En zijn je sleutels toch gestolen? Vervang dan de sloten van je auto. 

Precies weten wat wel en niet verzekerd is? Check hiervoor de polisvoorwaarden.

Houd rekening met de beveiligingseisen

Sommige auto's moeten voldoen aan een bepaalde beveiligingsklasse om verzekerd te zijn tegen diefstal. Hieronder zie je in welke gevallen extra beveiliging nodig is.

Soort auto/Cataloguswaarde* Beveiligingsklasse verplicht
Personenauto's, cabriolets, Pick-up, SUV, SAV en terreinauto's < € 50.000,-  Geen beveiliging geëist
Personenauto's en cabriolets > € 50.000,- tot < € 80.000,-  SCM Klasse 3
Personenauto's en cabriolets > € 80.000,-  SCM Klasse 4
Terreinauto (4WD), Pick-up, SUV, SAV > € 50.000,- tot < € 65.000,-  SCM Klasse 3
Terreinauto (4WD), Pick-up, SUV, SAV > € 65.000,-  SCM Klasse 4

*Cataloguswaarde = de oorspronkelijke aanschafwaarde, inclusief BTW en BPM

SCM betekent Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging. Dit is een Nederlandse organisatie. Zij controleert en keurt beveiligingssystemen voor auto’s. Ze kijkt of deze systemen goed werken tegen diefstal.

Eigen risico

Is je auto gestolen, dan geldt een eigen risico. Dat is het bedrag dat je zelf betaalt bij schade, voordat wij uitkeren. De hoogte van je eigen risico heb je zelf gekozen. Je kunt je eigen risico checken op je polisblad in de OHRA App of in Mijn OHRA. Heb je gekozen voor € 0,- eigen risico, dan betaal je natuurlijk niets.

No-claimkorting

Het melden van diefstal van je auto heeft geen gevolgen voor je schadevrije jaren en no-claimkorting.

Je hebt alleen braakschade

Heb je alleen braakschade en heb je een WA Plus of WA All-Risk dekking? Meld je schade dan via Mijn OHRA. Je kunt de schade laten herstellen door een professionele hersteller die is aangesloten bij ons netwerk van Schadegarant. 

De voordelen van Schadegarant:

  • Gratis vervangend vervoer tijdens de duur van de reparatie
  • Gegarandeerde kwaliteit: 4 jaar garantie
  • Geen extra eigen risico bovenop het eigen risico dat je zelf hebt gekozen
  • Herstel via eigen hersteller

    Je kunt ook kiezen voor een hersteller die niet is aangesloten bij Schadegarant. Hou er dan wel rekening mee dat je een extra eigen risico van €150,- moet betalen bij herstel van glasschade en €400,- bij het vervangen van de volledige ruit en bij overige schades. Dit komt bovenop het eigen risico dat je zelf hebt gekozen en op je polisblad staat.

    Kies je een hersteller die niet is aangesloten bij Schadegarant? Meld je schade bij ons en houd deze gegevens bij de hand:

    • Foto's van de schade
    • Foto's van de staat van je auto
    • Kilometerstand van je auto
    • Uitgebreide offerte voor het herstel, inclusief onderdelen, uurloon en aantal uren

    Hoe maak je goede foto's van de schade?

    • Maak foto's van alle vier de hoeken van het voertuig met schade: linksvoor, rechtsvoor, linksachter en rechtsachter. Zorg ervoor dat het kenteken op elke foto zichtbaar is. 
    • Maak minstens 4 detailfoto's van de schade. De reparateur kan deze foto’s ook voor je maken. 

Voorkomen is beter dan genezen

Check vandaag nog of jouw autoverzekering past bij jouw situatie. Dan weet je zeker dat je goed zit, ook als het even tegenzit.

Vergelijk onze autoverzekeringen Bereken je premie