Je auto gestolen, wat nu?

Oh nee, de parkeerplaats is leeg. Hoe kan dat? Je weet toch zeker dat je je auto daar hebt neergezet. Helaas blijkt je angst waar te zijn: je auto is gestolen. Wat kan de autoverzekering voor je betekenen? En wat moet je regelen? Wij zetten het voor je op een rij.
Je auto gestolen, wat dekt je verzekering?
Heb je een WA-verzekering? Dan ben je niet verzekerd als je auto gestolen is. De kosten die je hebt door de autodiefstal zul je daarom zelf moeten betalen. Heb je een WA Plus- of All-Risk-verzekering? Dan ben je bij diefstal wel verzekerd.
Dit dekt je WA Plus- of All-Risk-verzekering
Als je auto WA Plus of All-Risk verzekerd is, dan dekt de verzekering:
- Diefstal of poging tot diefstal: Iemand neemt je auto mee en brengt hem niet terug, of steelt onderdelen van je auto die je niet zelf hebt toegevoegd.
- Inbraak of poging tot inbraak: Iemand maakt je auto open door de sloten kapot te maken of je ruiten in te tikken.
- Joyriding: Iemand gebruikt tijdelijk jouw auto zonder toestemming. Deze persoon wil de auto niet houden.
- Verduistering: Iemand doet alsof jouw auto van hem of haar is. Je gaf toestemming om de auto te gebruiken, maar niet om te houden.
- Oplichting: Iemand overtuigt je om je auto af te geven door te liegen.
Hoe zit het met accessoires?
Zijn er nadat de auto de fabriek uit komt rollen accessoires toegevoegd, zoals een navigatiesysteem of radio? Dan zijn deze alleen verzekerd als je de aanvullende dekking Aanvullend pakket hebt afgesloten. Behalve als het accessoires zijn die wettelijk niet zijn toegestaan, zoals radarverklikkers.
Alleen verzekerd als je voorzichtig genoeg bent
Je bent alleen verzekerd als je voorzichtig genoeg bent met je auto en de sleutels. Doe je auto dus altijd goed op slot en laat bijvoorbeeld de sleutel niet per ongeluk op het dak liggen, maar bewaar hem op een veilige plek. En zijn je sleutels toch gestolen? Vervang dan de sloten van je auto.
Precies weten wat wel en niet verzekerd is? Check hiervoor de polisvoorwaarden.
Houd rekening met de beveiligingseisen
Sommige auto's moeten voldoen aan een bepaalde beveiligingsklasse om verzekerd te zijn tegen diefstal. Hieronder zie je in welke gevallen extra beveiliging nodig is.
Soort auto/Cataloguswaarde* | Beveiligingsklasse verplicht |
---|---|
Personenauto's, cabriolets, Pick-up, SUV, SAV en terreinauto's < € 50.000,- | Geen beveiliging geëist |
Personenauto's en cabriolets > € 50.000,- tot < € 80.000,- | SCM Klasse 3 |
Personenauto's en cabriolets > € 80.000,- | SCM Klasse 4 |
Terreinauto (4WD), Pick-up, SUV, SAV > € 50.000,- tot < € 65.000,- | SCM Klasse 3 |
Terreinauto (4WD), Pick-up, SUV, SAV > € 65.000,- | SCM Klasse 4 |
*Cataloguswaarde = de oorspronkelijke aanschafwaarde, inclusief BTW en BPM
SCM betekent Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging. Dit is een Nederlandse organisatie. Zij controleert en keurt beveiligingssystemen voor auto’s. Ze kijkt of deze systemen goed werken tegen diefstal.
Eigen risico
Is je auto gestolen, dan geldt een eigen risico. Dat is het bedrag dat je zelf betaalt bij schade, voordat wij uitkeren. De hoogte van je eigen risico heb je zelf gekozen. Je kunt je eigen risico checken op je polisblad in de OHRA App of in Mijn OHRA. Heb je gekozen voor € 0,- eigen risico, dan betaal je natuurlijk niets.
No-claimkorting
Het melden van diefstal van je auto heeft geen gevolgen voor je schadevrije jaren en no-claimkorting.
Dit moet je regelen als je auto gestolen is
Als je auto gestolen wordt, is het belangrijk om een aantal dingen snel te regelen. We zetten het voor je op een rij.
- Bel de politie. Betrap je de autodief op heterdaad? Bel dan snel 112! Is je auto al weg? Bel dan naar 0900 8844 om aangifte te doen. Na je aangifte krijg je een proces-verbaal. Dit heb je nodig als je de diefstal meldt bij OHRA.
- Licht ook het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (Vbv) in over de diefstal van je auto. Ze doen er alles aan om je auto terug te vinden. Het is wel noodzakelijk dat je eerst aangifte hebt gedaan bij de politie.
- Meld diefstal van je auto áltijd bij ons, óók als je een WA-verzekering hebt. Dit doe je gemakkelijk via de OHRA App of onze website. Vanuit het buitenland kun je contact opnemen met onze hulpdienst via telefoonnummer 026 400 23 10. Wij helpen je graag verder.