Veelgestelde vragen over het coronavirus

Door alle maatregelen rondom het coronavirus krijgen wij vragen binnen over de vergoeding vanuit de onze zorgverzekering, reisverzekering en annuleringsverzekering. Vanuit onze zorgverzekering vergoeden wij in het algemeen alle medisch noodzakelijke zorg. Ook wanneer dit vanwege het coronavirus is. Check de vergoedingenwijzer voor de vergoedingen vanuit de OHRA Zorgverzekering. Er zijn geen uitzonderingen voor ziekte door het coronavirus. Alle andere meest gestelde vragen zetten we op deze pagina voor je op een rij:

Ik heb een algemene vraag over het coronavirus en mijn verzekering

  • Mijn rijbewijs verloopt, maar door het coronavirus kan ik niet gekeurd worden. Mag ik nog rijden?

    Door de beperkingen vanwege het coronavirus kan het voorkomen dat je rijbewijs niet op tijd verlengd kan worden. De Europese Commissie (EC) heeft besloten de geldigheid van alle EU-rijbewijzen die in de periode vanaf 1 februari 2020 tot en met 31 augustus 2020 verlopen, automatisch met 7 maanden te verlengen. Je bent dan tijdens de verlenging van deze 7 maanden gewoon verzekerd. 

    Ben je niet medisch gekeurd? Dan is het verstandig,  je om je voor dat je gaat rijden, af te vragen, voordat je gaat rijden, of het verantwoord is om de weg op te gaan.

    Meer informatie vind je op de website van het CBR.
     

  • Ik ben bang om mijn baan te verliezen. Krijg ik hulp via mijn rechtsbijstandverzekering?

    Hoe je verzekerd bent bepaalt of je hulp krijgt. Conflicten met je werkgever vallen onder de module Werk & Inkomen. Wij brengen onze rechtsbijstandverzekering onder bij DAS. Zij beoordelen of je recht hebt op hulp.

    Je kunt een rechtsbijstandverzekering aanvragen of de module Werk en Inkomen toevoegen. Belangrijk om te weten is dat je niet verzekerd bent als het verlies van je baan te verwachten was. Nu met de coronacrisis is baanverlies binnen veel bedrijven te verwachten. Kon je de situatie verwachten op het moment van de aanvraag of wijziging? Dan krijg je geen hulp. DAS beoordeelt dit per situatie. Verlies van je baan door de coronacrisis is dus niet standaard verzekerd.

    Heb je nog andere vragen over situaties op je werk en het coronavirus? Op de website van DAS vind je een pagina met juridische vragen en antwoorden.

  • Kan ik mij preventief laten testen op het coronavirus en vergoedt mijn OHRA Zorgverzekering dit?

    Heb je geen gezondheidsklachten? Dan vergoeden wij een test op het coronavirus niet vanuit de zorgverzekering. Dat geldt ook als je de test nodig hebt voor een reis naar het buitenland.

    Heb je gezondheidsklachten en vermoed je dat je besmet bent met het virus? Blijf dan thuis en Laat je dan testen door de GGD. Bel hiervoor 0800 1202 of meld je online aan. Aan deze test zijn geen kosten verbonden. Heb je twijfel? Bel dan je huisarts.

  • Vergoedt OHRA mondkapjes of handgel?

    Nee, mondkapjes en handgel vergoeden wij niet uit de basisverzekering of de aanvullende verzekering.

  • Ik heb een afspraak staan met een zorgverlener. Gaat mijn afspraak door?

    Een zorgverlener bepaalt zelf hoe hij de dienstverlening voortzet. De meeste zorgverleners volgen de richtlijnen van het RIVM. Het kan zijn dat geplande zorg die niet met corona te maken heeft, (tijdelijk) niet door kan gaan. Je ontvangt bericht van je zorgverlener als de afspraak niet door kan gaan. Vermoed je dat je besmet bent met het coronavirus? Neem dan zelf contact op met de zorgverlener.

  • Mag ik een afspraak bij mijn zorgverlener annuleren / verzetten?

    Ja, je mag een afspraak bij een zorgverlener annuleren of verzetten. Neem contact op met je zorgverlener om de mogelijkheden te bespreken.

  • Ik heb een niet spoedeisende zorgbehandeling in het buitenland gepland. Wat kan ik doen?

    Het kan zijn dat geplande zorg die niet met corona te maken heeft, (tijdelijk) niet door kan gaan. Sommige landen verplichten zorgverleners en ziekenhuizen om deze afspraken te annuleren. Je buitenlandse zorgverlener of ziekenhuis zal je hierover informeren. Je kunt ook even op de website van de zorgverlener of ziekenhuis kijken wat de laatste stand van zaken is. Of neem contact met ze op.

    Vermoed je dat je besmet bent met het coronavirus? Neem dan zelf contact op met de zorgverlener.

  • Vergoedt OHRA malariatabletten voor de behandeling van het coronavirus?

    Malariatabletten worden niet ingezet voor de behandeling van COVID-19. De arts schrijft deze tabletten dan ook niet voor.

  • Ik gebruik medicijnen, zijn deze nog voldoende verkrijgbaar?

    Op dit moment zijn er in Nederland genoeg medicijnen voor iedereen. Om dit tijdens deze periode ook voor iedereen te kunnen blijven garanderen, krijg je op dit moment medicijnen mee voor een kortere periode dan je gewend bent.

  • Ik kan nu niet de zorg krijgen die ik nodig heb vanwege het coronavirus. Ik betaal wel gewoon premie. Kan ik mijn zorgverzekering opzeggen of een deel van de premie terugkrijgen?

    Dit is niet mogelijk. Op een paar uitzonderingen na, is iedereen in Nederland verplicht om een basisverzekering af te sluiten. Deze mag je dan ook niet opzeggen.
     
    Ook je aanvullende verzekering of tandartsverzekering kun je tussentijds niet opzeggen. Ook niet als je op dit moment (tijdelijk) niet de zorg krijgt die vergoed wordt vanuit deze verzekeringen. Zodra het coronavirus onder controle is, is de zorg weer voor iedereen beschikbaar. En kunnen afspraken die nu door het virus worden afgezegd, weer doorgaan.

    Spoedzorg gaat meestal gewoon door. Ook proberen veel zorgverleners, indien mogelijk, de afspraken telefonisch of online door te laten gaan. En er zijn ook mogelijkheden om behandelingen thuis te krijgen. Zo biedt OHRA bijvoorbeeld de PhysiApp. Daarmee kun je behandelingen van de fysiotherapeut online krijgen. 

  • Kan ik naar een ander ziekenhuis voor mijn behandeling?

    Ja, je kunt naar een ander ziekenhuis. Het OHRA Zorgteam kan jou op dit moment niet helpen met wachtlijstbemiddeling zoals je dat van ons gewend bent. Door de coronacrisis wijzigt het beleid van de ziekenhuizen te vaak om garanties over wachttijden te kunnen geven.

  • Ik ben grensarbeider. Heeft thuiswerken gevolgen voor mijn zorgverzekering?

    Woon je in België of Duitsland, en werk je in Nederland? Dan ben je een grensarbeider. Dit betekent dat je verplicht bent in Nederland je zorgverzekering af te sluiten. Dat je momenteel thuiswerkt in verband met het coronavirus verandert hier niets aan. Je bent via je Nederlandse zorgverzekering verzekerd en je blijft dat ook.

  • Ik heb minder inkomsten door de coronacrisis. Kan ik een regeling treffen over de betaling van mijn zorgverzekering?

    Heb je moeite met het betalen van je premie voor de zorgverzekering? Dat kan gebeuren. Wij kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden. Neem wel altijd contact met ons op. Zo voorkom je  problemen. We vertellen je graag hoe een betalingsregeling werkt en hoe wij dit samen met jou kunnen regelen.

Ik heb een vakantie gepland

  • Kan ik op vakantie?

    Of je op vakantie kunt hangt af van verschillende dingen. De maatregelen en reisadviezen verschillen per land. Via de Rijksoverheid blijf je op de hoogte van alle maatregelen en reisadviezen voor reizen naar het buitenland.

    Ga je op vakantie in Nederland? Bekijk dan op de website van het RIVM welke maatregelen er in Nederland gelden.
     

  • Ik ga op vakantie naar een land met code oranje/rood. Dit betekent dat ik in quarantaine moet als ik het land in wil. Kan ik mijn reis annuleren met een annuleringsverzekering?

    Verplichte quarantaine in het vakantieland is geen geldige annuleringsreden. Je kunt je reis annuleren, maar krijgt geen vergoeding via je annuleringsverzekering. 

    Het beste kun je contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie. Zij kijken samen met je naar andere mogelijkheden.
     

  • Ik ga op vakantie naar een land voor het coronavirus heerst. Ben ik dan wel verzekerd via mijn reisverzekering?

    Het Ministerie van Buitenlandse Zaken geeft reisadviezen per land, door verschillende kleuren geven zij het verschil in risico aan. Welke kleur het land van je bestemming heeft, is bepalend voor je reisverzekering. Een groene kleur betekent geen bijzondere veiligheidsrisico’s en je bent dan gewoon verzekerd.

    Is het reisadvies rood of oranje door het coronavirus? Dan heeft een land het coronavirus nog niet voldoende onder controle en worden vakantiereizen afgeraden. Ga je toch op vakantie? Dan vergoeden wij kosten die met het coronavirus te maken hebben niet. Denk bijvoorbeeld aan extra reis- of verblijfkosten doordat je ziek wordt. Deze kosten zijn niet onzeker, je kon dit door het verhoogde risico verwachten. Het eerder terug naar huis willen vergoeden wij niet, ook niet via een annuleringsverzekering. Andere normale risico’s, die niet met het coronavirus te maken hebben, zijn wel verzekerd via je reisverzekering. 

    Bij een geel reisadvies zijn vakantiereizen mogelijk, maar moet je nog wel op de risico’s letten. Je blijft dan wel verzekerd via je reisverzekering.

    Was het reisadvies op het moment van vertrek groen of geel, maar wordt dat tijdens je vakantie rood of oranje? Dan ben je verzekerd op je reisverzekering. Je wordt bijvoorbeeld ziek en er zijn daardoor extra reis- of verblijfkosten, maar ook andere normale risico’s zijn gewoon verzekerd. Wil je door een wijziging van het reisadvies eerder naar huis? Dan is het goed om te weten dat dit niet is verzekerd met je annuleringsverzekering.

    Let op!

    Bij de reisadviezen groen en geel ben je verzekerd voor repatriëring, maar wij kunnen dit in de praktijk niet garanderen. Door alle coronamaatregelen zal dit bijna niet uitvoerbaar zijn, zo zijn er quarantainebepalingen en besmettingsgevaar onderweg. Een hulporganisatie is ook afhankelijk of vluchten toegestaan zijn en hoe overheden samenwerken. Repatriëring vanwege andere aandoeningen kunnen we op dit moment ook niet garanderen omdat een land op slot kan gaan als er sprake is van een corona-uitbraak. 

    Een reisadvies kan snel veranderen, controleer daarom altijd vlak voor vertrek het reisadvies van je bestemming.

  • Ik wil mijn reis zelf omboeken naar een later moment. Blijft mijn kortlopende annuleringsverzekering geldig?

    Je kortlopende annuleringsverzekering heeft een einddatum. Door het omboeken van je reis verandert de reisperiode. In deze situatie kun je het beste telefonisch contact met ons opnemen via 026 400 40 40.

  • Wat als tijdens mijn vakantie de maatregelen weer strenger worden?

    Ben je op vakantie en worden de coronamaatregelen weer strenger? Misschien wil je je vakantie dan vroegtijdig afbreken en terugreizen naar Nederland. De regering heeft aangegeven dat dit een risico is dat vakantiegangers naar het buitenland zelf nemen en dat de overheid in dat geval geen repatriëringsoperatie zal opzetten.

    Word je zelf ziek en is repatriëring medisch noodzakelijk? Dit wordt normaal gesproken onder voorwaarden vergoed vanuit de aanvullende zorgverzekeringen van OHRA. Helaas is medische repatriëring op dit moment niet te garanderen. We zijn namelijk afhankelijk van de tijdelijke protocollen in andere landen rondom COVID-19. Medisch noodzakelijke repatriëring door coronaklachten zal in de praktijk vrijwel onmogelijk uitvoerbaar zijn. Dit door quarantainebepalingen en besmettingsgevaar onderweg. De hulporganisatie is ook afhankelijk of vluchten toegestaan zijn en hoe overheden samenwerken. Medisch noodzakelijke repatriëring door andere aandoeningen kunnen we op dit moment ook niet garanderen omdat een land op slot kan gaan door een corona-uitbraak.

    Let op:

    • Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de (on)mogelijkheden van het land van bestemming. Dit voorkomt teleurstellingen aan de grens.
    • Houd je ook op vakantie aan de coronamaatregelen van het betreffende vakantieland. Zorg ervoor dat je hiervan op de hoogte bent en blijft.

    Via Nederland wereldwijd en het RIVM blijf je goed op de hoogte.

  • Mijn reis is geannuleerd vanwege het coronavirus. Vergoedt mijn reis- of annuleringsverzekering dit?

    Wij vergoeden dit niet vanuit je reis- of annuleringsverzekering. Hiervoor kun je contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie.

  • Mijn reis is geannuleerd vanwege het coronavirus. Kan ik mijn kortlopende reis- en/of annuleringsverzekering opzeggen en krijg ik dan mijn premie terug?

    Ja, je kunt je kortlopende reis- en of annuleringsverzekering beëindigen en je premie terugvragen. Om je premie terug te krijgen, vragen we je om dit online formulier in te vullen. Heb je meerdere kortlopende verzekeringen afgesloten? Vul dan voor elke verzekering een apart online formulier in om je premie terug te krijgen. 

    Let op:

    je kunt de premie van je annuleringsverzekering alleen terugvragen als de reisorganisatie en/of de verhuurder jouw vakantie heeft geannuleerd. Voor je reisverzekering geldt dit niet. Het maakt niet uit wie de reis annuleerde. Als je niet op reis bent geweest of gaat, kun je de premie terugvragen.

  • Ik wil op doktersadvies mijn reis annuleren. Ben ik hiervoor verzekerd?

    Je krijgt wel een vergoeding voor het annuleren van je reis als er sprake is van een acuut ernstige ziekte. Is er nog geen sprake van een acuut ernstige ziekte? Dan vergoedt je reis- of annuleringsverzekering een annulering niet. Een annulering uit voorzorg is namelijk niet verzekerd.

  • Mijn terugvlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus. Krijg ik ander vervoer of extra kosten vergoed?

    We begrijpen dat dit een vervelende situatie is. Je kunt hierover het beste contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie. Heb je daarna nog vragen? Onze medewerkers helpen je graag.

  • Wat vergoedt mijn verzekering als ik in Nederland in quarantaine moet blijven?

    Ben je voor vertrek besmet met het coronavirus en moet je in quarantaine blijven? Dan vergoeden wij de annuleringskosten als je verzekerd bent met de module Annulering op je reisverzekering of een tijdelijke annuleringsverzekering. Er is dan namelijk sprake van een ernstige acute ziekte. Als je niet ziek bent, maar zelf wil annuleren dan vergoedt je verzekering dit niet. Neem dan contact op met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere accommodatie.

  • Ik heb al een vakantie geboekt, maar wil deze zelf vanwege het coronavirus annuleren. Vergoedt mijn annuleringsverzekering dit?

    Wij vergoeden dit niet vanuit je reis- of annuleringsverzekering. Hiervoor kun je contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie.

Ik ben in het buitenland. Wat moet ik doen?

  • Ik ben in het buitenland en wil vanwege de risico’s terug naar Nederland. Wat moet ik doen?

    Het beste kun je dan contact opnemen met je reisorganisatie of vliegmaatschappij. Nederlandse toeristen worden niet meer gerepatrieerd vanuit de overheid. 

    Via Nederland wereldwijd vind je meer informatie voor toeristen in het buitenland en het coronavirus.
     

  • Ik ben op reis, maar moet in quarantaine blijven terwijl ik niet ziek ben. Krijg ik mijn niet genoten reisdagen terug?

    Zit je in quarantaine, maar ben je niet ziek door besmetting? De annuleringsverzekering vergoedt de niet genoten reisdagen niet. 

  • Ik ben in het buitenland, maar kan door alle maatregelen niet terug naar huis. Mijn medicijnen raken op. Wat moet ik doen?

    In de meeste landen kun je medicijnen alleen kopen bij de apotheek. Dit geldt niet alleen voor medicijnen op recept van je arts, maar vaak ook voor medicijnen die in Nederland vrij verkrijgbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan paracetamol. 

    Wat moet je doen als je medicijnen nodig hebt:

    • Zijn de medicijnen voorgeschreven door een arts in het buitenland? Ga dan naar de dichtstbijzijnde apotheek. Je herkent deze aan een uithangbord met een groene kruis
    • Heb je een vervolgrecept nodig van je huisarts of specialist in Nederland? Neem dan contact op en vraag of hij het recept kan mailen of faxen. Ga met dit recept naar de dichtstbijzijnde apotheek
    • Heb je een EHIC-pas? Dan hoef je de kosten voor je medicijnen vaak niet zelf voor te schieten. Moet je de kosten toch eerst zelf betalen? Dan declareer je deze eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering of de OHRA App. Het maakt hierbij niet uit dat het om een buitenlandse rekening gaat: je declareert deze op precies dezelfde manier als een Nederlandse rekening 

    Goed om te weten:

    Als je de kosten declareert, is het belangrijk dat je ons de volgende informatie meestuurt bij je declaratie:

    • een kopie van het recept van je arts (een buitenlandse arts of je huisarts of specialist in Nederland)
    • een kopie van de rekening van de apotheek. Hierop moeten de volgende gegevens staan:
      - Jouw naam
      - De naam en het adres van de apotheek
      - De datum
      - Het soort medicijn
    • Voeg, waar mogelijk, foto’s toe van de bijsluiter en het verpakkingsdoosje van de medicijnen
  • Ik ben in het buitenland, maar kan door alle maatregelen niet terug naar huis. Vergoedt OHRA mijn extra reis- en/of verblijfkosten?

    We begrijpen dat dit een vervelende situatie is. Je kunt hierover het beste contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie. Heb je daarna nog vragen? Onze medewerkers helpen je graag.

  • Wat moet ik doen als ik ziek word in het buitenland?

    Vermoed je dat je besmet bent met het Coronavirus? Dan is het belangrijk om (telefonisch) contact op te nemen met een (huis)arts of een ziekenhuis. Zij bepalen dan of je langs moet komen voor een onderzoek. Zo voorkom je dat je andere mensen besmet. De zorgverzekering vergoedt spoedeisende zorg in het buitenland. ‘Spoedeisende zorg’ betekent in dit geval: zorg die niet kan wachten tot je terug in Nederland bent. Het is altijd verstandig om contact met ons op te nemen als je zorg nodig hebt in het buitenland.

    Kosten in het buitenland kunnen anders zijn dan in Nederland. Ook kunnen we vaak voor je bemiddelen. Onze zorgverzekering heeft een eigen hulpdienst die je helpt in het buitenland.

  • Ik ben op reis, maar moet in quarantaine blijven omdat ik ziek ben. Krijg ik mijn niet genoten reisdagen terug?

    Ben je besmet met het Coronavirus? Dan vergoeden wij de niet genoten reisdagen vanuit een annuleringsverzekering. Dit geldt ook voor eventuele volgende accommodaties bij bijvoorbeeld een doorreis.

    Let op! Was voor je bestemming al code oranje afgegeven voordat je vertrok? Dan vergoeden wij de niet genoten reisdagen niet. 
     

  • Ik ben in het buitenland en ziek. Vergoedt OHRA mijn extra reis- en/of verblijfkosten?

    Duurt je reis langer omdat je ziek bent? Dan vergoeden wij de extra reis- en/of verblijfkosten vanuit onze reisverzekering.

  • Ik ben besmet met het Coronavirus tijdens mijn reis. Zijn de medische kosten verzekerd?

    Ben je besmet in een gebied waar nog niet bekend was dat het Coronavirus heerst? Dan ben je verzekerd vanuit je zorgverzekering. Zijn er kosten die je zorgverzekering niet vergoedt? Dan vergoeden wij mogelijk deze extra kosten vanuit de module Geneeskundige kosten. Deze module moet je dan wel hebben afgesloten op je reisverzekering.

    Raak je besmet in een gebied waar al wel bekend was dat het Coronavirus heerst (waar code geel, oranje of rood van toepassing is)? Ook dan gaat vergoeding via je zorgverzekering.

PGB

  • Mijn zorgverlener levert geen zorg door corona. Kan ik hem wel blijven betalen?

    Ja, je kunt niet-geleverde zorg gewoon declareren. Vanaf 8 mei moet je wel bijhouden welke zorg je niet hebt gekregen. Gebruik hiervoor een speciaal formulier (pdf) en stuur dit vóór 1 augustus op naar:

    OHRA
    Postbus 5062
    5004 EB
    Tilburg