Veelgestelde vragen zorgverzekeringen

Hieronder zie je de 3 meest gestelde vragen over onze Zorgverzekering en ons antwoord daarop. Staat je vraag er niet bij kijk dan ook eens bij de Actuele vragen. Of stel eenvoudig je vraag aan onze virtuele assistent.

  • Kan ik ziektekosten ook van de belasting aftrekken?

    Soms worden niet alle zorgkosten vergoed. In bepaalde gevallen kun je deze zorgkosten van de belasting aftrekken. We geven je graag tips!

  • Wat is de EHIC pas en hoe vraag ik deze aan?

    Met de European Health Insurance Card (EHIC) krijg je noodzakelijke medische zorg als je in het buitenland verblijft. Met deze pas weten je zorgverleners namelijk direct dat je bij OHRA verzekerd bent. Vaak hoef je de kosten dan ook niet eerst zelf voor te schieten. Dat is wel zo prettig.

    Lees hoe je de EHIC pas aanvraagt. De pas is persoonsgebonden en moet je voor iedere verzekerde aanvragen. En check dan gelijk even of een medisch paspoort voor jou handig is. En of je misschien medicijnen meeneemt op vakantie die toevallig onder de Opiumwet vallen in het land van bestemming. Goed om er even in te duiken voor je op vakantie gaat!

  • Coronavirus? Hoe zit dat met je zorgverzekering?

    Wat wij wel en niet vergoeden vind je terug in de meest gestelde vragen over het Coronavirus.

Vragen?

Dan helpt onze virtuele assistent je graag verder.

Actuele vragen

Misschien ben je op zoek naar een antwoord op 1 van deze vragen.

  • Hoe declareer ik een (buitenlandse) rekening?

    Een (buitenlandse) rekening van een zorgverlener kun je op 3 manieren declareren. Je bepaalt zelf hoe je dat doet:

    • Online via Mijn OHRA Zorgverzekering
    • Mobiel met de OHRA App
    • Schriftelijk via het papieren declaratieformulier

    Heb je een OHRA Online Gemak verzekering? Dan declareer je je rekeningen altijd online via Mijn OHRA Zorgverzekering of de OHRA App

  • Moet ik wachten tot 1 januari om naar OHRA over te stappen?

    Een zorgverzekering loopt van 1 januari tot en met 31 december van hetzelfde jaar. Maar soms kun je ook tijdens het jaar overstappen.

  • Mag ik zélf kiezen naar welke zorgverlener ik ga?

    Daar kunnen we kort over zijn: ja! De OHRA Zorgverzekering is een zogenaamde restitutieverzekering. Jij bepaalt in dus zélf naar welke zorgverlener of leverancier je gaat. Contract of niet. En wij betalen je rekening volledig. Ok, soms komt het voor dat we een rekening krijgen die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat we deze dan niet volledig mogen vergoeden. Maar gelukkig komt dit bijna nooit voor.

    Zoek je een zorgverlener bij jou in de buurt? We helpen je graag.

  • Ik vertrek voor langere tijd naar het buitenland. Waar moet ik rekening mee houden?

    Als je voor langere tijd naar het buitenland vertrekt, kan dit gevolgen hebben voor je zorgverzekering. Natuurlijk helpen we je hier graag bij. Lees alle ins en outs als je:

  • Waarom wordt mijn rekening niet altijd volledig vergoed?

    Declareer je zelf een rekening, of stuurt je zorgverlener rechtstreeks de rekening naar ons toe? Dan kan het helaas gebeuren dat je niet alle kosten vergoed krijgt. Dat is balen, dat snappen we. Daarom leggen we je dit graag uit.

    Goed om te weten:

    in Mijn OHRA Zorgverzekering zie je in één oogopslag de door jou gemaakte zorgkosten, de vergoedingen waarop je nog recht hebt en de stand van je eigen risico.

  • Ik heb mijn OHRA Zorgverzekering opgezegd. Waarom brengt OHRA mij dan tóch nog kosten in rekening?

    Als je je zorgverzekering opgezegd hebt, is het mogelijk dat jij of je zorgverlener nog oude rekeningen bij ons indient. Soms vergoeden we niet alles. In dat geval staan er dus nog kosten open die verrekend worden.

    Ook in andere gevallen houden we na je opzegging nog even contact:

  • Ik betaal een eigen risico en een eigen bijdrage. Dat is toch hetzelfde?

    Nee, het eigen risico is niet hetzelfde als de eigen bijdrage. We leggen je graag het verschil uit!

  • Ik ben mantelzorger. Ik weet vaak niet op welke ondersteuning en vergoedingen ik recht heb. Kan OHRA mij helpen?

    Wij begrijpen dat het verlenen van mantelzorg lichamelijk en geestelijk zwaar kan zijn. Hoe mooi het tegelijkertijd ook is dat je dit kunt doen. Je hebt te maken met allerhande wet- en regelgeving. Taaie kost waar je maar moeilijk uitkomt. Maar je wilt natuurlijk wel zeker weten dat jij en degene die je verzorgt, de zorg en ondersteuning krijgt waar je recht op hebt. OHRA helpt je hierbij:

    • Met verschillende vergoedingen voor mantelzorg in onze aanvullende verzekeringen
    • Met de unieke OHRA Zorg Assistent. Je kiest eenvoudig de vormen van zorg waar behoefte aan is. Wij vertellen je in één oogopslag waar je recht op hebt, bij welke (overheids)instantie je terecht kunt om de zorg aan te vragen, wat je daar precies voor moet doen en wat het kost

    Zodat jij niet bezig bent met administratieve zaken, maar met de mooie dingen van mantelzorg. Zoals een wandeling in het bos. Of een kopje koffie in de stad.

    Zo lever je de beste zorg aan je naaste én aan jezelf.

  • Wat krijg ik precies vergoed?

    In onze vergoedingenwijzer zie je precies op welke vergoedingen je recht hebt en of er een eigen risico of eigen bijdrage geldt. Ook zie je bij welke zorgverleners je terecht kunt en of je vooraf toestemming van ons nodig hebt.

    In Mijn OHRA Zorgverzekering kun je de stand van je maximale vergoedingen bekijken. Zo zie je dus ook direct welke vergoedingen je de rest van het jaar nog hebt.

Buitenlanddekking en jouw zorgverzekering

Hoe zit het precies met de buitenlanddekking? Bekijk onze korte video met uitleg.

Helaas kun je deze video niet bekijken...

Als je onze video’s wilt bekijken, hebben we je toestemming nodig voor het plaatsen van cookies voor de onderdelen:

  • Delen en bekijken
Oké, wijzig mijn cookie instellingen

Alles over je zorgverzekering in 1 overzicht

Op zoek naar andere informatie?

Bekijk ons overzicht