Veelgestelde vragen zorgverzekeringen

Hieronder zie je de meest gestelde vragen over onze Zorgverzekering en ons antwoord daarop. Staat je vraag er niet bij kijk dan ook eens bij de Andere veelgestlede vragen. Of stel eenvoudig je vraag aan onze virtuele assistent.

Top 5 veelgestelde vragen

Bekijk de 5 meest gestelde vragen en vind direct het antwoord.

  • 1. Ik wil mijn OHRA Zorgverzekering wijzigen of de OHRA Zorgverzekering afsluiten. Uit welke pakketten kan ik kiezen en hoe regel ik dit?

    Altijd een passend zorgpakket

    Met onze aanvullende (tandarts)verzekeringen kun je jezelf en je gezin uitgebreider verzekeren bovenop onze basisverzekering. Uitgebreider of juist minder uitgebreid verzekerd zijn het komende jaar? Het is allemaal mogelijk. Er is altijd een pakket dat bij jouw persoonlijke situatie en behoefte past:

    • Kies uit 6 aanvullende verzekeringen, al dan niet met onze unieke Fysio Meeneemservice. Je verzekert alleen het hoogst nodige, zoals bijvoorbeeld spoedzorg in het buitenland, of je kiest er voor juist wat uitgebreider verzekerd te zijn. Ben je er nog niet uit of een aanvullende verzekering handig is voor jou? We helpen je hier graag mee
    • Je gebit verzekeren? Kies uit een van onze 3 tandartsverzekeringen. Je bepaalt zelf hoe uitgebreid je verzekerd wilt zijn. Bekijk hier onze vergoedingen en of een tandartsverzekering handig voor jou kan zijn

    Je hebt al een OHRA Zorgverzekering en je wilt deze wijzigen? Dat is heel eenvoudig:

    Je wijzigt direct je zorgverzekering via Mijn OHRA Zorgverzekering. Maar let op: regel dit uiterlijk op 31 december! Dan ben je vanaf 1 januari verzekerd zoals jij dat wilt. Later je pakket aanpassen is helaas niet mogelijk. Lees alles over het wijzigen van je zorgpakket.

    Let op

    Als je je dekking verandert, kan je premie wijzigen. In dit geval betaal je de nieuwe premie vanaf het moment dat je wijziging ingaat. Het kan voorkomen dat je wijziging wat later wordt verwerkt, waardoor je nog niet gelijk de juiste premie betaalt. Maar dat lossen we op!

    Je hebt nog geen OHRA Zorgverzekering maar wilt deze afsluiten?

    Dat is zo geregeld! Bereken je premie en sluit direct je OHRA Zorgverzekering online af! Premie berekenen en afsluiten.

    Goed om te weten

    • Jij en je partner kiezen je eigen, persoonlijke pakket. En kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd op de meest uitgebreide aanvullende verzekering van jou of je partner
    • Bij OHRA is iedereen welkom. Wij stellen geen gezondheidsvragen. Niet voor onze basisverzekering, niet voor onze aanvullende verzekeringen en niet voor onze tandartsverzekeringen
    • Met onze unieke Meegroeiservice ben jij volgend jaar altijd goed aanvullend verzekerd. Verandert er iets in jouw leven, zoals een zwangerschap, samenwonen of scheiding? Dan pas je 1x per jaar je aanvullende verzekering aan, zowel naar boven als beneden
  • 2. Op welke vergoedingen heb ik recht? Bijvoorbeeld voor orthodontie, fysiotherapie of mondzorg?

    In onze Vergoedingenwijzer zie je precies op welke vergoedingen je recht hebt. Ook zie je direct of er een eigen risico of eigen bijdrage geldt, welke voorwaarden mogelijk van toepassing zijn, of je vooraf toestemming van ons nodig hebt en uiteraard bij welke zorgverlener je terecht kan.

    Handig! Check de stand van je maximale vergoedingen

    In Mijn OHRA Zorgverzekering kun je de stand van je maximale vergoedingen bekijken. Zo zie je dus ook direct welke vergoedingen je de rest van het jaar nog hebt.

  • 3. Kan ik mijn premie verlagen of mijn kosten spreiden?

    Bijvoorbeeld door mijn premie per jaar te betalen, mijn eigen risico te verhogen/gespreid te betalen of via een collectieve zorgverzekering?

    OHRA biedt verschillende manieren om te besparen op je premie of om je kosten te spreiden.Kies bijvoorbeeld voor premiekorting op je basisverzekering bij jaarbetaling, profiteer van korting bij een vrijwillig eigen risico of kies voor het gespreid betalen van je verplicht eigen risico. Lees alles over kosten spreiden of besparen.

    Misschien kun jij je collectief verzekeren

    Wij hebben met verschillende werkgevers en organisaties collectieve afspraken gemaakt. Dit betekent dat jij als werknemer, lid of klant profiteert van collectieve meerwaarde bij je OHRA Zorgverzekering. Zoals onder andere korting op verschillende aanvullende verzekeringen. Mogelijk kun jij je ook collectief verzekeren via je werkgever of ledenorganisatie.

    Let op

    Gebruik maken van mogelijkheden om je premie te verlagen of je kosten te spreiden? Of om over te stappen naar een collectieve zorgverzekering? Regel het uiterlijk 31 december.

  • 4. Ik wil overstappen naar OHRA. Hoe werkt dat?

    Meld je je uiterlijk 31 december bij ons aan?

    Dan hoef je je huidige zorgverzekering niet zelf op te zeggen. Dit regelen wij voor je!

    Stap je na 31 december over naar OHRA?

    Dan moet je eerst zelf je zorgverzekering opzeggen: doe dit uiterlijk 31 december! Je kunt dan nog tot en met 31 januari je zorgverzekering bij OHRA afsluiten. Doe dit op tijd, anders kan dit vervelende problemen opleveren.

    Wil je meer weten?

    Bekijk dan alle ins en outs.

  • 5. Ik ben overgestapt naar OHRA maar heb premie betaald aan OHRA én mijn oude zorgverzekeraar. Wat nu?

    Ben je overgestapt naar OHRA? Of heb je je partner of kinderen meeverzekerd?

    Dan hebben wij maximaal 10 werkdagen nodig om dit in onze administratie te verwerken. Soms kruisen je opzegging bij je vorige verzekeraar en de afschrijving van je premie elkaar. Hierdoor kan het helaas zo zijn dat je in januari ook nog premie betaalt aan je vorige verzekeraar. Maar dit wordt opgelost! Je vorige verzekeraar stort dit bedrag automatisch terug op je rekening. Heb je hier vragen over? Neem dan even contact op met je vorige verzekeraar.

Staat je vraag er niet bij?

Mogelijk heb je een andere vraag. Hieronder vind je andere veelgestelde vragen. Staat je vraag daar niet bij? Stel dan je vraag aan onze virtuele assistent. Of bekijk de OHRA Zorg Wegwijzer: waar je alle onderwerpen overzichtelijk op een rij vindt en snel het antwoord op je vragen krijgt.

OHRA Zorg Wegwijzer

Andere veelgestelde vragen

  • Mag ik zélf kiezen naar welke zorgverlener ik ga?

    Met de OHRA Zorgverzekering heb je een combinatiepolis. Dit betekent dat je zelf je fysio, ziekenhuis of specialistische kliniek kiest en de rekening vergoed wordt.

    Er zijn 2 uitzonderingen

    Maak je gebruik van een niet gecontracteerde zorgverlener binnen geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en wijkverpleging (thuiszorg)?  Dan wordt 75% van de rekening betaald, waarbij wij rekening houden met het maximum tarief. De rest betaal je zelf.

    Zoek je een zorgverlener bij jou in de buurt? Check dan onze Zorgvinder. Hier zie je ook direct of wij een contract hebben met een zorgverlener.

    Bij OHRA gaat keuzevrijheid nog een stap verder

    Bij OHRA draait keuzevrijheid niet alleen om het kiezen van je zorgverlener. Wij gaan nog een stap verder. Kijk hoeveel keuzevrijheid je hebt met de zorgverzekering van OHRA.

  • Het lukt me (even) niet om de premie te betalen. Kunnen jullie me helpen?

    Soms kan het voorkomen dat je deze kosten (even) niet kunt betalen. Dan is het belangrijk dat je zo snel mogelijk contact met ons opneemt, zodat we eventueel een betalingsregeling kunnen treffen. Met een betalingsregeling kun je grotere financiële problemen voorkomen.

  • Ik wil een wijziging doorgeven, hoe doe ik dat?

    Het wijzigen van bijvoorbeeld je persoonlijke gegevens of je betaalgegevens doe je eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering.

  • Waarom geeft de apotheker mij een ander medicijn mee?

    Sommige medicijnen werken hetzelfde maar verschillen in prijs. Wij vergoeden dan alleen de goedkoopste variant en niet het duurdere merkmedicijn. Dat heet het ‘voorkeursbeleid medicijnen’. Ook wel ‘preferentiebeleid’ genoemd.

    Goed om te weten

    Jouw apotheek geeft jou het juiste medicijn. Op het recept dat je van je arts krijgt, staat altijd de werkzame stof van het medicijn. Niet de merknaam. Jouw apotheek zorgt er vervolgens voor dat je het juiste geneesmiddel krijgt. De apotheker controleert ook of het gebruik voor jou veilig is. Het kan voorkomen dat je niet goed op een medicijn reageert. Bijvoorbeeld omdat je een allergie hebt voor een hulpstof. Dit gebeurt gelukkig bijna nooit. Ook niet bij voorkeursmedicijnen. Ook controleert jouw apotheek altijd in jouw persoonlijk dossier of jij het middel veilig kunt gebruiken.

  • Hoe declareer ik een rekening?

    Een rekening van een zorgverlener kun je op 3 manieren declareren. Je bepaalt zelf hoe je dat doet:

    • Online via Mijn OHRA Zorgverzekering
    • Mobiel met de OHRA App
    • Schriftelijk via het papieren declaratieformulier

    Heb je een OHRA Online Gemak verzekering? Dan declareer je je rekeningen altijd online via Mijn OHRA Zorgverzekering of de OHRA App.

  • Waarom ontvang ik nu ineens zelf de nota voor de tandarts?

    De privacywet is veranderd. Ben je voor bepaalde zorg niet verzekerd? Dan mogen wij volgens de wet de nota’s niet in behandeling nemen. Dit betekent dat je voor die zorg vanaf nu een rekening van de zorgverlener thuisgestuurd krijgt.

    Sommige tandartsen kiezen er nu voor om alle tandartsnota’s direct naar verzekerden te sturen. Ook als je wel een tandartsverzekering hebt. Wij begrijpen dat je hier niet altijd op zit te wachten. Vraag jouw tandarts dan om de nota naar OHRA te sturen. Dat kan via het administratiebureau of via de website van VECOZO.

    Heb je een nota gehad van jouw tandarts en heb je een tandartsverzekering?

    Dan kun je de nota naar ons sturen via Mijn OHRA Zorgverzekering, de OHRA App, of per post.

  • Hoe werkt de Fysio Meeneemservice?

    Met onze Fysio Meeneemservice gooi je geen ongebruikte behandelingen weg. Je neemt tot 9 behandelingen mee naar volgend jaar. Dit kost maximaal € 1,50 per maand extra. De Fysio Meeneemservice kun je alleen afsluiten tot 1 januari in combinatie met de aanvullende verzekeringen OHRA Compact, OHRA Sterk, OHRA Aanvullend, OHRA Extra Aanvullend en OHRA Uitgebreid.

    De meegenomen fysiobehandelingen blijven 1 jaar geldig.

    Aan de Fysio Meeneemservice zijn spelregels verbonden.

Staat je vraag er niet bij?

Kijk op onze overzichtspagina met onderwerpen over de zorgverzekering, om eenvoudig te vinden wat je zoekt. Of neem contact met ons op.

Bekijk ons overzicht Neem contact op