Veelgestelde vragen zorgverzekeringen

Hieronder zie je de meest gestelde vragen over onze Zorgverzekering en ons antwoord daarop. Staat je vraag er niet bij kijk dan ook eens bij de Actuele vragen. Of stel eenvoudig je vraag aan onze virtuele assistent.

Veelgestelde vragen

  • Wat zijn de vergoedingen die ik krijg bij een OHRA verzekering (bijv. voor fysiotherapie of orthodontie)?

    In onze vergoedingenwijzer zie je precies op welke vergoedingen je recht hebt en of er een eigen risico of eigen bijdrage geldt. Ook zie je bij welke zorgverleners je terecht kunt en of je vooraf toestemming van ons nodig hebt.

    In Mijn OHRA Zorgverzekering kun je de stand van je maximale vergoedingen bekijken. Zo zie je dus ook direct welke vergoedingen je de rest van het jaar nog hebt.

  • Coronavirus? Hoe zit dat met je zorgverzekering?

    Wat wij wel en niet vergoeden vind je terug in de veelgestelde vragen over het Coronavirus.

  • Hoe werkt jullie Fysio Meeneemservice?

    Kies je in 2022 voor de aanvullende verzekering OHRA Compact Fysio Meenemen, OHRA Sterk Fysio Meenemen, OHRA Aanvullend Fysio Meenemen of OHRA Extra Aanvullend Fysio Meenemen? Dan neem je voor maximaal € 1,50 per maand tot 9 extra ongebruikte fysio behandelingen mee naar 2023. We kunnen je nog veel meer vertellen over onze Fysio Meeneemservice.

  • Waarom geeft de apotheker mij een ander medicijn mee?

    Sommige medicijnen werken hetzelfde maar verschillen in prijs. Wij vergoeden dan alleen de goedkoopste variant en niet het duurdere merkmedicijn. Dat heet het ‘voorkeursbeleid medicijnen’ (ook wel ‘preferentiebeleid’ genoemd).

    Goed om te weten

    Jouw apotheek geeft jou het juiste medicijn. Op het recept dat je van je arts krijgt, staat altijd de werkzame stof van het medicijn. Niet de merknaam. Jouw apotheek zorgt er  vervolgens voor dat je het juiste geneesmiddel krijgt. De apotheker controleert ook of het gebruik voor jou veilig is. Het kan voorkomen dat je niet goed op een medicijn reageert. Bijvoorbeeld omdat je een allergie hebt voor een hulpstof. Dit gebeurt gelukkig bijna nooit. Ook niet bij voorkeursmedicijnen. Ook controleert jouw apotheek altijd in jouw persoonlijk dossier of een middel veilig is voor jou.

Vragen?

Dan helpt onze virtuele assistent je graag verder.

Actuele vragen

Misschien ben je op zoek naar een antwoord op één van deze vragen.

  • Ik had de Fysio Meeneemservice voor 2021 afgesloten. Waar vind ik hoeveel behandelingen ik meeneem naar 2022?

    Had je de Fysio Meeneemservice afgesloten? Dan kijken we hoeveel fysio behandelingen je hebt gebruikt en hoeveel je meeneemt naar het volgende jaar. Je ziet dit aantal zo snel mogelijk in Mijn OHRA Zorgverzekering. Omdat de fysiotherapeut en wij de gegevens moeten verzamelen en verwerken, kan dit even duren.

  • Mag ik zélf kiezen naar welke zorgverlener ik ga?

    Met de OHRA Zorgverzekering kies je zelf je zorgverlener. Bijvoorbeeld je arts, fysio of ziekenhuis. Met de OHRA Zorgverzekering heb je een combinatiepolis. Dit betekent dat je zelf kiest naar welke zorgverlener je gaat. Als de kosten verzekerd zijn, vergoeden wij in de meeste gevallen 100 % van de rekening. Er zijn twee uitzonderingen. Maak je gebruik van een niet gecontracteerde zorgverlener binnen GGZ en wijkverpleging (thuiszorg)?  Dan wordt 75% van de rekening betaald, waarbij rekening wordt gehouden met het maximum tarief. De rest betaal je zelf. 

    Zoek je een zorgverlener bij jou in de buurt? Check dan onze Zorgvinder. Hier zie je ook direct of wij een contract hebben met de zorgverlener.

  • Wordt de coronavaccinatie vergoed?

    De coronavaccinatie valt onder het rijksvaccinatieprogramma en niet onder de zorgverzekering. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

  • Vorig jaar heb ik mijn verplichte eigen risico gespreid betaald. Maar ik heb het niet (helemaal) opgemaakt. Wat nu?

    Uiteraard krijg je dan het bedrag dat je teveel betaald hebt van ons terug. Je hoeft hier niets voor te doen. De eindafrekening volgt in het eerste kwartaal van het volgende jaar. Wij storten het restant dan automatisch op je rekening terug. Dit doen we op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. 

    In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je de stand van je eigen risico. Zo weet je precies hoeveel je van ons terug krijgt.

  • Ik betaal een eigen risico en een eigen bijdrage. Dat is toch hetzelfde?

    Nee, het eigen risico is niet hetzelfde als de eigen bijdrage. We leggen je graag het verschil uit!

  • Ik heb mijn OHRA Zorgverzekering opgezegd. Waarom brengt OHRA mij dan tóch nog kosten in rekening?

    Als je je zorgverzekering opgezegd hebt, is het mogelijk dat jij of je zorgverlener nog oude rekeningen bij ons indient. Soms vergoeden we niet alles. In dat geval staan er dus nog kosten open die verrekend worden.

    Ook in andere gevallen houden we na je opzegging nog even contact:

  • Waarom wordt mijn rekening niet altijd volledig vergoed?

    Declareer je zelf een rekening, of stuurt je zorgverlener rechtstreeks de rekening naar ons toe? Dan kan het helaas gebeuren dat je niet alle kosten vergoed krijgt. Dit kan te maken hebben met het eigen risico, een eigen bijdrage of een maximaal bedrag. We leggen je dit graag uit.

    Voor de meeste zorg maakt het voor de vergoeding vanuit de basisverzekering niet uit of uw zorgverlener een contract heeft of niet. U krijgt uw rekening altijd volledig vergoed tot het marktconforme tarief. Dit is het tarief dat we in Nederland redelijk vinden voor een bepaalde behandeling of dit zijn wettelijk vastgestelde bedragen.

    Voor enkele zorgsoorten geldt een naturavergoeding. Wij vergoeden dan bij niet-gecontracteerde zorgverleners 75% van de rekening tot maximaal 75% van het afgesproken tarief. Wij hanteren deze naturavergoeding op Geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en Wijkverpleging.

    Goed om te weten:

    in Mijn OHRA Zorgverzekering zie je in één oogopslag de door jou gemaakte zorgkosten, de vergoedingen waarop je nog recht hebt en de stand van je eigen risico. 

  • Kan ik tussentijds overstappen naar een andere zorgverzekeraar?

    Een zorgverzekering loopt van 1 januari tot en met 31 december van hetzelfde jaar. Maar soms kun je ook tijdens het jaar overstappen.

  • Ik ben mantelzorger. Ik weet vaak niet op welke ondersteuning en vergoedingen ik recht heb. Kan OHRA mij helpen?

    Wij begrijpen dat het verlenen van mantelzorg lichamelijk en geestelijk zwaar kan zijn. Hoe mooi het tegelijkertijd ook is dat je dit kunt doen. Je hebt te maken met allerhande wet- en regelgeving. Taaie kost waar je maar moeilijk uitkomt. Maar je wilt natuurlijk wel zeker weten dat jij en degene die je verzorgt, de zorg en ondersteuning krijgt waar je recht op hebt. OHRA helpt je hierbij:

    • met verschillende vergoedingen voor mantelzorg in onze aanvullende verzekeringen
    • met de unieke OHRA Zorg Assistent. Je kiest eenvoudig de vormen van zorg waar behoefte aan is. Wij vertellen je in één oogopslag waar je recht op hebt, bij welke (overheids)instantie je terecht kunt om de zorg aan te vragen, wat je daar precies voor moet doen en wat het kost 

    Zodat jij niet bezig bent met administratieve zaken, maar met de mooie dingen van mantelzorg. Zoals een wandeling in het bos. Of een kopje koffie in de stad.

    Zo lever je de beste zorg aan je naaste én aan jezelf.

  • Hoe declareer ik een rekening?

    Een rekening van een zorgverlener kun je op 3 manieren declareren. Je bepaalt zelf hoe je dat doet:

    • Online via Mijn OHRA Zorgverzekering
    • Mobiel met de OHRA App
    • Schriftelijk via het papieren declaratieformulier

    Heb je een OHRA Online Gemak verzekering? Dan declareer je je rekeningen altijd online via Mijn OHRA Zorgverzekering of de OHRA App.

Staat je vraag er niet bij?

Kijk op onze overzichtspagina met onderwerpen over de zorgverzekering, om eenvoudig te vinden wat je zoekt. Of neem contact met ons op.

Bekijk ons overzicht Neem contact op