Veelgestelde vragen zorgverzekeringen

Hieronder zie je de meest gestelde vragen over onze Zorgverzekering en ons antwoord daarop. Staat je vraag er niet bij kijk dan ook eens bij de Actuele vragen. Of stel eenvoudig je vraag aan onze virtuele assistent.

Veelgestelde vragen

  • Ik heb mijn polis gewijzigd. Wanneer krijg ik mijn nieuwe polis en zorgpas?

    Dat ligt eraan. Je krijgt niet altijd een nieuw polisblad of nieuwe zorgpas van ons. Dat is niet nodig. We leggen het uit:

    Polis

    Je ontvangt alleen een nieuw polisblad als je een van deze 4 onderdelen verandert:

    • Je collectiviteit
    • Je eigen risico
    • Je dekking
    • Het meeverzekeren van je partner of kinderen

    We sturen je de nieuwe polis binnen 10 werkdagen toe.

    Heb je iets anders gewijzigd? Dan houd je de polis aan die je nu hebt. Deze vind je op Mijn OHRA Zorgverzekering.

    Zorgpas

    Als je in 2020 al een zorgverzekering bij ons had, krijg je geen nieuwe zorgpas. Je oude pas blijft geldig. Ook als je iets aan je zorgverzekering hebt aangepast. Heb je een nieuwe zorgverzekering bij ons afgesloten? Of heb je je partner of kinderen meeverzekerd? Dan krijg je wel een nieuwe zorgpas. Iedere verzekerde ontvangt zijn eigen zorgpas. Je ontvangt hem binnen een maand na je nieuwe polisblad.

    Drukte aan het eind van het jaar

    Veel mensen passen hun zorgverzekering aan in de laatste 2 weken van het jaar. We doen natuurlijk ons best om alles zo snel mogelijk te regelen. Toch zorgt de drukte soms voor vertraging. Houd daar rekening mee. Heb je na 3 weken nog geen nieuwe polis gekregen? Neem dan contact met ons op.

  • Ik heb mijn OHRA zorgverzekering opgezegd, waarom wordt nu wel mijn premie afgeschreven?

    Als je een zorgverzekering afsluit dan zegt je nieuwe zorgverzekeraar de vorige zorgverzekering voor jou op. Het verwerken van de gegevens duurt meestal 10 werkdagen. We kunnen daarom niet voorkomen dat de opzegging en de inning van de premie elkaar soms kruisen. Heel vervelend, want als dat gebeurt, betaal jij 2 keer premie.

    Gelukkig storten wij het geld automatisch terug op je rekening. Meestal is dat binnen 3 werkdagen. Je hoeft dus geen actie te ondernemen, het komt vanzelf goed!

  • Ik heb mijn OHRA Zorgverzekering opgezegd. Waarom brengt OHRA mij dan tóch nog kosten in rekening?

    Als je je zorgverzekering opgezegd hebt, is het mogelijk dat jij of je zorgverlener nog oude rekeningen bij ons indient. Soms vergoeden we niet alles. In dat geval staan er dus nog kosten open die verrekend worden.

    Ook in andere gevallen houden we na je opzegging nog even contact:

Vragen?

Dan helpt onze virtuele assistent je graag verder.

Actuele vragen

Misschien ben je op zoek naar een antwoord op 1 van deze vragen.

  • De premie van januari klopte niet. Wat nu?

    Heb je je zorgverzekering in de laatste 2 weken van december gewijzigd? Dan kan het helaas zo zijn dat je wijziging en de inning van de premie elkaar kruisen. Dat betekent dat je in januari nog niet de juiste premie betaalt. Maar... we lossen dit op!

  • Coronavirus? Hoe zit dat met je zorgverzekering?

    Wat wij wel en niet vergoeden vind je terug in de meest gestelde vragen over het Coronavirus.

  • Wanneer wordt mijn (jaar)premie afgeschreven?

    We hebben de verschillende opties om te betalen voor je op een rij gezet. Je kunt je keuze eenvoudig doorgeven via Mijn OHRA Zorgverzekering.

  • Ik heb de Fysio Meeneemservice voor 2020 afgesloten. Waar vind ik hoeveel behandelingen ik meeneem naar het nieuwe jaar?

    Is het jaar waarin je de Fysio Meeneemservice had afgelopen? Dan kijken we hoeveel fysio behandelingen je hebt gebruikt en hoeveel je er kunt meenemen naar volgend jaar. Je ziet dit aantal zo snel mogelijk in Mijn OHRA Zorgverzekering. Omdat de fysiotherapeut en wij de gegevens moeten verzamelen en verwerken, kan dit even duren.

  • Hoe declareer ik een (buitenlandse) rekening?

    Een (buitenlandse) rekening van een zorgverlener kun je op 3 manieren declareren. Je bepaalt zelf hoe je dat doet:

    • Online via Mijn OHRA Zorgverzekering
    • Mobiel met de OHRA App
    • Schriftelijk via het papieren declaratieformulier

    Heb je een OHRA Online Gemak verzekering? Dan declareer je je rekeningen altijd online via Mijn OHRA Zorgverzekering of de OHRA App

  • Mag ik zélf kiezen naar welke zorgverlener ik ga?

    Daar kunnen we kort over zijn: ja! De OHRA Zorgverzekering is een zogenaamde restitutieverzekering. Jij bepaalt dus zélf naar welke zorgverlener of leverancier je gaat. Contract of niet. En wij betalen je rekening volledig. Ok, soms komt het voor dat we een rekening krijgen die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat we deze dan niet volledig mogen vergoeden. Maar gelukkig komt dit bijna nooit voor.

    Zoek je een zorgverlener bij jou in de buurt? We helpen je graag.

  • Wat krijg ik precies vergoed?

    In onze vergoedingenwijzer zie je precies op welke vergoedingen je recht hebt en of er een eigen risico of eigen bijdrage geldt. Ook zie je bij welke zorgverleners je terecht kunt en of je vooraf toestemming van ons nodig hebt.

    In Mijn OHRA Zorgverzekering kun je de stand van je maximale vergoedingen bekijken. Zo zie je dus ook direct welke vergoedingen je de rest van het jaar nog hebt.

  • Vorig jaar heb ik mijn verplichte eigen risico gespreid betaald. Maar ik heb het niet (helemaal) opgemaakt. Wat nu?

    Uiteraard krijg je dan het bedrag dat je teveel betaald hebt van ons terug. Je hoeft hier niets voor te doen. De eindafrekening volgt in het eerste kwartaal van het volgende jaar. Wij storten het restant dan automatisch op je rekening terug. Dit doen we op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. 

    In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je de stand van je eigen risico. Zo weet je precies hoeveel je van ons terug krijgt.

Staat je vraag er niet bij?

Kijk op onze overzichtspagina met onderwerpen over de zorgverzekering, om eenvoudig te vinden wat je zoekt. Of neem contact met ons op.

Bekijk ons overzicht Neem contact op

Vrije zorgkeuze

Hoe zit het precies met vrije zorgkeuze? Bekijk onze korte video met uitleg.

Helaas kun je deze video niet bekijken...

Als je onze video’s wilt bekijken, hebben we je toestemming nodig voor het plaatsen van cookies voor de onderdelen:

  • Delen en bekijken
Oké, wijzig mijn cookie instellingen