Veelgestelde vragen zorgverzekeringen

Hieronder zie je de meest gestelde vragen over onze Zorgverzekering en ons antwoord daarop. Staat je vraag er niet bij kijk dan ook eens bij de Actuele vragen. Of stel eenvoudig je vraag aan onze virtuele assistent.

Veelgestelde vragen

  • Mag ik zélf kiezen naar welke zorgverlener ik ga?

    Daar kunnen we kort over zijn: ja! De OHRA Zorgverzekering is een zogenaamde restitutieverzekering. Jij bepaalt dus zélf naar welke zorgverlener of leverancier je gaat. Contract of niet. En wij betalen je rekening volledig. Ok, soms komt het voor dat we een rekening krijgen die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat we deze dan niet volledig mogen vergoeden. Maar gelukkig komt dit bijna nooit voor.

    Zoek je een zorgverlener bij jou in de buurt? We helpen je graag.

  • Waar en tot wanneer kan ik een wijziging doorvoeren?

    Je kunt wijzigingen heel makkelijk via Mijn OHRA Zorgverzekering doorgeven. Of het nu gaat om je dekking, eigen risico, rekeningnummer of adres. Of misschien wil je je partner of pasgeboren kindje meeverzekeren. Geef je wijziging door voor 1 januari 2021. 

  • Waar vind ik mijn nieuwe polis?

    Je nieuwe polis vind je in Mijn OHRA Zorgverzekering.

  • Coronavirus? Hoe zit dat met je zorgverzekering?

    Wat wij wel en niet vergoeden vind je terug in de meest gestelde vragen over het Coronavirus.

Vragen?

Dan helpt onze virtuele assistent je graag verder.

Actuele vragen

Misschien ben je op zoek naar een antwoord op 1 van deze vragen.

  • Wat krijg ik precies vergoed?

    In onze vergoedingenwijzer zie je precies op welke vergoedingen je recht hebt en of er een eigen risico of eigen bijdrage geldt. Ook zie je bij welke zorgverleners je terecht kunt en of je vooraf toestemming van ons nodig hebt.

    In Mijn OHRA Zorgverzekering kun je de stand van je maximale vergoedingen bekijken. Zo zie je dus ook direct welke vergoedingen je de rest van het jaar nog hebt.

  • Wat kan ik wijzigen in Mijn OHRA Zorgverzekering en hoe doe ik dat?

    Je kunt veel wijzigen als het om je zorgverzekering gaat. En dat gaat ook nog eens heel makkelijk met Mijn OHRA Zorgverzekering. Bekijk alle mogelijkheden.

  • Hoe werkt de Fysio Meeneemservice?

    Kies je volgend jaar voor de aanvullende verzekering OHRA Sterk Fysio Meenemen, OHRA Aanvullend Fysio Meenemen of OHRA Extra Aanvullend Fysio Meenemen? Dan neem je voor maximaal € 1,50 per maand extra ongebruikte fysio behandelingen mee naar 2022. We kunnen je nog veel meer vertellen over onze Fysio Meeneemservice.

  • Kan ik mijn eigen risico gespreid betalen?

    Wij kunnen ons voorstellen dat je het verplicht eigen risico liever niet in één keer betaalt. Daarom is het bij OHRA geen enkel probleem om dit in tien maandelijkse, gelijke termijnen te betalen. Bekijk alle details.

    Goed om te weten:

    geef het uiterlijk 31 december aan ons door als je je eigen risico in termijnen wilt betalen.

    Heb je een vrijwillig eigen risico? Dan kun je je eigen risico helaas niet in termijnen betalen.

  • Ik heb mijn polis gewijzigd. Wanneer krijg ik mijn nieuwe polis en zorgpas?

    Dat ligt eraan. Je krijgt niet altijd een nieuw polisblad of nieuwe zorgpas van ons. Dat is niet nodig. We leggen het uit:

    Polis

    Je ontvangt alleen een nieuw polisblad als je een van deze 4 onderdelen verandert:

    • Je collectiviteit
    • Je eigen risico
    • Je dekking
    • Het meeverzekeren van je partner of kinderen

    We sturen je de nieuwe polis binnen 10 werkdagen toe.

    Heb je iets anders gewijzigd? Dan houd je de polis aan die je nu hebt. Deze vind je op Mijn OHRA Zorgverzekering.

    Zorgpas

    Als je in 2020 al een zorgverzekering bij ons had, krijg je geen nieuwe zorgpas. Je oude pas blijft geldig. Ook als je iets aan je zorgverzekering hebt aangepast. Heb je een nieuwe zorgverzekering bij ons afgesloten? Of heb je je partner of kinderen meeverzekerd? Dan krijg je wel een nieuwe zorgpas. Iedere verzekerde ontvangt zijn eigen zorgpas. Je ontvangt hem binnen een maand na je nieuwe polisblad.

    Drukte aan het eind van het jaar

    Veel mensen passen hun zorgverzekering aan in de laatste 2 weken van het jaar. We doen natuurlijk ons best om alles zo snel mogelijk te regelen. Toch zorgt de drukte soms voor vertraging. Houd daar rekening mee. Heb je na 3 weken nog geen nieuwe polis gekregen? Neem dan contact met ons op.

  • Ik wil mijn premie per jaar betalen. Hoe regel ik dit?

    Dit kun je eenvoudig zelf regelen in Mijn OHRA Zorgverzekering. Je keuze gaat altijd in per 1 januari van het volgende jaar. Geef de wijziging uiterlijk 31 december aan ons door.

    Maar let op!

    Heb je online je zorgverzekering afgesloten? Dan heb je OHRA Online Gemak. Het is dan niet mogelijk om per jaar te betalen. Met OHRA Online Gemak regel je alles zelf eenvoudig online. Je krijgt dan 4% korting op je basisverzekering. Wil je echt per jaar betalen? Dan zal je Online Gemak korting komen te vervallen. Neem hiervoor contact met ons op. Weet je niet zeker of je Online Gemak hebt? Dit staat op je polis in Mijn OHRA Zorgverzekering.

  • Wanneer wordt mijn (jaar)premie afgeschreven?

    We hebben de verschillende opties om te betalen voor je op een rij gezet. Je kunt je keuze eenvoudig doorgeven via Mijn OHRA Zorgverzekering.

  • Waarom stijgt mijn premie?

    Elk jaar stijgen de zorgkosten in Nederland. Dit komt o.a. door loon-en prijsstijgingen in de zorg en hogere medicijnprijzen. Maar ook door een grotere zorgvraag, bijvoorbeeld omdat Nederland vergrijst. Dit heeft allemaal impact op de premie.

    OHRA heeft als basisverzekering een 100% restitutiepolis. Dit betekent dat wij ook de zorg van zorgverleners vergoeden waar wij geen afspraken mee hebben. We zien dat zorgverleners zonder contract over het algemeen meer kosten declareren. Dit heeft invloed op onze premie. Daar staat wel tegenover dat je bij ons altijd 100% vrije zorgkeuze hebt. Jij kiest dus helemaal zelf door wie je je laat behandelen. Wij vergoeden, als het verzekerd is, altijd de rekening.

    Maar een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Hoe declareer ik een (buitenlandse) rekening?

    Een (buitenlandse) rekening van een zorgverlener kun je op 3 manieren declareren. Je bepaalt zelf hoe je dat doet:

    • Online via Mijn OHRA Zorgverzekering
    • Mobiel met de OHRA App
    • Schriftelijk via het papieren declaratieformulier

    Heb je een OHRA Online Gemak verzekering? Dan declareer je je rekeningen altijd online via Mijn OHRA Zorgverzekering of de OHRA App

Staat je vraag er niet bij?

Kijk op onze overzichtspagina met onderwerpen over de zorgverzekering, om eenvoudig te vinden wat je zoekt. Of neem contact met ons op.

Bekijk ons overzicht Neem contact op

Vrije zorgkeuze

Hoe zit het precies met vrije zorgkeuze? Bekijk onze korte video met uitleg.

Helaas kun je deze video niet bekijken...

Als je onze video’s wilt bekijken, hebben we je toestemming nodig voor het plaatsen van cookies voor de onderdelen:

  • Delen en bekijken
Oké, wijzig mijn cookie instellingen