Vragen over je zorgverzekering

Iets nog niet helemaal duidelijk over je OHRA Zorgverzekering in 2021? Wij hebben de meestgestelde vragen voor je op een rij gezet.

De meestgestelde vragen over je zorgverzekering 2021:

  • Waarom stijgt de premie?

    Elk jaar stijgen de zorgkosten in Nederland. Dit komt o.a. door loon-en prijsstijgingen in de zorg en hogere medicijnprijzen. Maar ook door een grotere zorgvraag, bijvoorbeeld omdat Nederland vergrijst. Dit heeft allemaal impact op de premie. 

    OHRA heeft als basisverzekering een 100% restitutiepolis. Dit betekent dat wij ook de zorg van zorgverleners vergoeden waar wij geen afspraken mee hebben. We zien dat zorgverleners zonder contract over het algemeen meer kosten declareren. Dit heeft invloed op onze premie. Daar staat wel tegenover dat je bij ons altijd 100% vrije zorgkeuze hebt. Jij kiest dus helemaal zelf door wie je je laat behandelen. Wij vergoeden, als het verzekerd is, altijd de rekening.

    Maar een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor

  • Ik heb mijn polis veranderd. Wanneer krijg ik mijn nieuwe polis en zorgpas?

    Dat ligt eraan. Je krijgt niet altijd een nieuw polisblad of nieuwe zorgpas van ons. Dat is niet nodig. We leggen het uit:

    Polis

    Je ontvangt alleen een nieuw polisblad als je een van deze 4 onderdelen verandert:

    • Je collectiviteit
    • Je eigen risico
    • Je dekking
    • Het meeverzekeren van je partner of kinderen

    We sturen je de nieuwe polis binnen 10 werkdagen toe.

    Heb je iets anders gewijzigd? Dan houd je de polis aan die je nu hebt. Deze vind je op Mijn OHRA Zorgverzekering.

    Zorgpas

    Als je in 2020 al een zorgverzekering bij ons had, krijg je geen nieuwe zorgpas. Je oude pas blijft geldig. Ook als je iets aan je zorgverzekering hebt aangepast. Heb je een nieuwe zorgverzekering bij ons afgesloten? Of heb je je partner of kinderen meeverzekerd? Dan krijg je wel een nieuwe zorgpas. Iedere verzekerde ontvangt zijn eigen zorgpas. Je ontvangt hem binnen een maand na je nieuwe polisblad.

    Drukte aan het eind van het jaar

    Veel mensen passen hun zorgverzekering aan in de laatste 2 weken van het jaar. We doen natuurlijk ons best om alles zo snel mogelijk te regelen. Toch zorgt de drukte soms voor vertraging. Houd daar rekening mee. Heb je na 3 weken nog geen nieuwe polis gekregen? Neem dan contact met ons op.

  • Ik heb mijn polis veranderd. Waarom betaal ik in januari niet de juiste premie?

    Dit kan voorkomen als je je zorgverzekering na 15 december aanpast. De wijziging en de inning van de premie hebben elkaar dan gekruist. Dat is vervelend, maar dat lossen we zo snel mogelijk op.

    Heb je te veel betaald?

    Als je te veel hebt betaald, dan storten wij het te veel betaalde bedrag terug. Als je betaalt via automatische incasso of acceptgiro, dan heb je het geld 3 dagen nadat wij je wijziging hebben verwerkt weer op je rekening. Je hoeft dus niets te doen. Betaal je via je werkgever? Dan betaalt je werkgever jou het geld terug. Wij brengen alle premies en correcties bij je werkgever in rekening op de 20ste van de maand. Als je een vraag hebt, kun je die het beste aan je werkgever stellen.

    Heb je te weinig betaald?

    Als je te weinig hebt betaald, dan brengen wij het resterende bedrag alsnog in rekening. Als je betaalt via automatische incasso of acceptgiro, doen wij dat binnen 6 dagen nadat we je wijziging hebben verwerkt. Betaal je via je werkgever? Dan vraagt je werkgever je het restantbedrag alsnog te betalen. Wij brengen alle premies en correcties bij je werkgever in rekening op de 20ste van de maand. Als je een vraag hebt, kun je die het beste aan je werkgever stellen.

  • Hoe kan het dat ik premie heb betaald aan OHRA en aan mijn vorige zorgverzekeraar?

    Als je een zorgverzekering bij ons afsluit, zeggen wij je vorige zorgverzekering voor jou op. Het verwerken van de gegevens duurt ongeveer 10 werkdagen. We kunnen daarom niet voorkomen dat de opzegging en de inning van de premie elkaar soms kruisen. Heel vervelend, want als dat gebeurt, betaal jij 2 keer premie. Gelukkig stort je oude zorgverzekeraar het geld automatisch terug op je rekening. Je hoeft dus geen actie te ondernemen, het komt vanzelf goed!

    Heb je daar vragen over? Neem dan contact op met je vorige zorgverzekeraar.

  • Ik wil inloggen in Mijn OHRA zorgverzekering, maar het lukt niet

    Sinds 26 augustus zijn er 2 manieren om in te loggen in Mijn OHRA Zorgverzekering:

    • met de DigiD app
    • met je DigiD inloggevens en bijbehorende sms-controle

    Download de DigiD app of log in op Mijn DigiD om sms-controle te activeren. Bekijk voor vragen over het inloggen op onze informatiepagina of op de veelgestelde vragen. Bekijk voor vragen over je DigiD-account de site van DigiD.

Heb je een andere vraag over je zorgverzekering?

Bij de veelgestelde vragen vind je veel antwoorden. Maar je mag ons natuurlijk ook altijd bellen +31 (0)26 400 40 40.