Veelgestelde vragen over de wijzigingen in de zorgverzekering

  • Ik heb mijn polis veranderd. Wanneer krijg ik mijn nieuwe polis en zorgpas?

    Dat ligt eraan. Je krijgt niet altijd een nieuw polisblad of nieuwe zorgpas van ons. Dat is niet nodig. We leggen het uit.

    Polis

    Je ontvangt alleen een nieuw polisblad als je een van deze 4 onderdelen verandert:

    • je collectiviteit
    • je eigen risico
    • je dekking
    • het meeverzekeren van je partner of kinderen

    We sturen je de nieuwe polis binnen 10 werkdagen toe. 

    Heb je iets anders gewijzigd? Dan houd je de polis die je nu hebt. Deze vind je op Mijn OHRA Zorgverzekering.

    Zorgpas

    Als je in 2021 al een zorgverzekering bij ons had, krijg je geen nieuwe zorgpas. Je oude pas blijft geldig. Ook als je iets aan je zorgverzekering hebt aangepast. Heb je een nieuwe zorgverzekering bij ons afgesloten? Of heb je je partner of kinderen meeverzekerd? Dan krijg je wel een nieuwe zorgpas. Iedereen krijgt zijn eigen zorgpas. Je ontvangt hem binnen een maand nadat je je nieuwe zorgpolis hebt ontvangen. 

    Drukte aan het eind van het jaar

    Veel mensen passen hun zorgverzekering aan in de laatste 2 weken van het jaar. We doen natuurlijk ons best om alles zo snel mogelijk te regelen. Toch zorgt de drukte soms voor vertraging. Houd daar rekening mee. Heb je na 3 weken nog geen nieuwe polis gekregen? Neem dan contact op met ons.

  • Ik heb mijn polis veranderd. Waarom betaal ik in januari niet de juiste premie?

    Waarschijnlijk heb je je zorgverzekering na 15 december aangepast en hebben de wijziging en het afschrijven van de premie elkaar gekruist. Dat is vervelend, maar dat lossen we zo snel mogelijk op.

    Heb je te veel betaald?

    Als je in januari te veel hebt betaald, dan storten wij het te veel betaalde bedrag terug. Als je betaalt via automatische incasso of acceptgiro, heb je het geld 3 dagen nadat wij je wijziging hebben verwerkt weer op je rekening. Je hoeft hier niets voor te doen. Betaal je via je werkgever? Dan betaalt jouw werkgever je het geld terug. Wij brengen alle premies en correcties bij je werkgever in rekening op de 20ste van de maand. Als je een vraag hebt, kun je die het beste aan je werkgever stellen.

    Heb je te weinig betaald?

    Als je in januari te weinig hebt betaald, dan brengen wij de rest van het bedrag alsnog in rekening. Als je betaalt via automatische incasso of acceptgiro, doen wij dat binnen 6 dagen nadat we je wijziging hebben verwerkt. Betaal je via je werkgever? Dan vraagt jouw werkgever je om het restbedrag alsnog te betalen. Wij brengen alle premies en correcties bij je werkgever in rekening op de 20ste van de maand. Als je een vraag hebt, kun je die het beste aan je werkgever stellen.

  • Hoe kan het dat ik premie heb betaald aan OHRA én mijn vorige zorgverzekeraar?

    Toen je een zorgverzekering bij ons afsloot, hebben wij je vorige zorgverzekering voor je opgezegd. Het verwerken van de gegevens duurt 10 werkdagen. We kunnen daarom niet voorkomen dat de opzegging en het afschrijven van de premie elkaar soms kruisen. Heel vervelend, want als dat gebeurt, betaal jij 2 keer premie in januari. Gelukkig stort jouw vorige zorgverzekeraar het geld automatisch terug op je rekening. Je hoeft dus geen actie te ondernemen, het komt vanzelf goed! Heb je daar vragen over? Neem dan contact op met je vorige zorgverzekeraar.

Heb je een andere vraag over je zorgverzekering?

Bij de veelgestelde vragen vind je veel antwoorden. Maar je mag ons natuurlijk ook altijd bellen 026 400 40 40.