Wat is een second opinion?

Twijfel je over een diagnose of behandeling die je zorgverlener voorstelt? Dan kun je extra advies inwinnen, dit wordt ook wel ‘second opinion’ genoemd, bij een andere arts of medisch deskundige. Deze geeft overigens alleen zijn of haar mening en neemt de behandeling niet over. De second opinion wordt vergoed door de basisverzekering.

Hoe vraag je een second opinion aan?

Je hebt in elk geval een verwijzing van je arts, behandelaar of huisarts nodig. Vaak is dit geen enkel probleem. Wil je arts of behandelaar geen verwijzing geven? Vraag deze dan aan bij je huisarts. Vervolgens vraag je heel eenvoudig je second opinion aan via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of log in met je DigiD en regel het direct! Het OHRA Zorgteam neemt binnen 10 werkdagen contact met je op.

De afspraak maken

Met de verwijzing maak je vervolgens een afspraak bij een andere arts of behandelaar. Geef duidelijk aan dat het gaat om een second opinion gesprek. Je bespreekt de resultaten van dit gesprek vervolgens met de zorgverlener die je behandelt. Je bekijkt samen het vervolg van je behandeling.

Kies zelf je zorgverlener

 Bij OHRA heb je 100% keuzevrijheid voor fysio, ziekenhuis en specialistische kliniek. Dat betekent dat jij kiest waar je behandeld wordt en dat wij de rekening betalen. Er zijn twee uitzonderingen. Zoek direct een zorgverlener bij jou in de buurt.

Tips!

Het is belangrijk dat je het gesprek goed voorbereid. We helpen je daar graag mee! We hebben een handige lijst gemaakt van vragen die je kunt stellen en voorbereiden, en waarop je de antwoorden tijdens het gesprek kunt opschrijven.

Vragenlijst tips second opinion (pdf)

Vragen of liever persoonlijk contact?

  • Bel het OHRA Zorgteam: 013 593 80 02 (lokaal tarief)
  • Kies voor optie ‘3’
  • Je kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.30 uur
  • Je kunt ook mailen