Vergoeding spraakversterkers en stemprothesen
Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor spraakversterkers en stemprothesen. Als je strottenhoofd operatief is verwijderd, kan een stemprothese ervoor zorgen dat je toch kunt praten. Je kunt dan ook een spraakversterker gebruiken. Een stemprothese bevindt zich in de keelopening en een spraakversterker buiten de keel.
Vergoeding voor spraakversterkers en stemprothesen in het kort
- Basisverzekering: ja
- Eigen risico: ja vanaf 18 jaar
- Eigen bijdrage: nee
- Toestemming nodig: ja als je naar een niet gecontracteerde leverancier gaat
- Verwijzing nodig: ja
Wil je de details en voorwaarden weten over de vergoeding voor spraakversterkers en stemprothesen vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.
Veelgestelde vragen over de vergoeding voor spraakversterkers en stemprothesen
-
Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?
De basisverzekering vergoedt de stemprothese en spraakversterker alleen als je strottenhoofd is verwijderd of bij een tracheostoma. De hulpmiddelen worden jouw eigendom.
Heb je al een stemprothese en een spraakversterker, maar zijn die niet goed meer? Dan kun je nieuwe hulpmiddelen aanvragen. Dat kan rechtstreeks bij een leverancier (zie de vraag 'Waar kan ik terecht?'). Er moet wel een medische noodzaak zijn. Gewoonlijk worden er 15 stemprothesen per jaar geleverd.
-
Heb ik een eigen risico?
Spraakversterkers en stemprothesen worden vergoed door de OHRA Zorgverzekering. Voor deze basisverzekering geldt vanaf de leeftijd van 18 jaar een eigen risico. Je hebt zelf het bedrag aan eigen risico gekozen: het minimum van € 385,- of een hoger bedrag. De basisverzekering vergoedt de kosten van medische zorg boven dit eigen risico.
In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je hoeveel eigen risico je nog hebt. Ook zie je hoeveel eigen risico je eventueel al hebt verbruikt.
-
Heb ik een eigen bijdrage?
Nee, voor een stemprothese en een spraakversterker betaal je geen eigen bijdrage.
-
Waar kan ik terecht?
Stemprotheses en spraakversterkers worden geleverd door een bedrijf dat gespecialiseerd is in medische hulpmiddelen. Wij noemen dat een leverancier.
Je kiest zelf een leverancier uit de lijst van bedrijven. Een gecontracteerde leverancier levert de stemprothese en spraakversterker binnen 2 werkdagen bij jou thuis. Met een niet-gecontracteerde leverancier zijn geen afspraken gemaakt.
Vind hier een leverancier. Kijk onder 'Spraakversterker' of 'Stemprothese'.
Je moet wel een verklaring van een medisch specialist hebben dat je de stemprothese en spraakversterker nodig hebt.
-
Mag ik naar een andere leverancier?
Je mag naar een leverancier waarmee geen contract is gesloten, maar dan zijn er 2 voorwaarden:
- Je vraagt vooraf toestemming bij OHRA
- Bij de aanvraag zit een toelichting van jouw behandelend medisch specialist
De rekening van zorgverleners wordt volledig vergoed. Soms is een rekening van een zorgverlener onredelijk hoog. De wet bepaalt dat deze rekening niet volledig vergoed mag worden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
-
Heb ik vooraf toestemming nodig?
Wil je een stemprothese en spraakversterker aanschaffen? Dan heb je vooraf geen toestemming nodig als je naar een gecontracteerde leverancier gaat.
Wil je een stemprothese en spraakversterker van een niet-gecontracteerde leverancier of heb je meer dan 15 stuks per jaar nodig? Vraag dan eerst toestemming.
-
Hoe vraag ik toestemming?
Is er met de leverancier van jouw keuze geen contract gesloten? Of heb je meer dan 15 stuks per jaar nodig? Dan vraag je schriftelijk toestemming bij OHRA. Je stuurt hiervoor de volgende documenten naar OHRA:
- Een brief van de specialist die jou de stemprothese en spraakversterker voorschrijft. Dat moet een medisch specialist zijn. In die brief moet staan waarom je de stemprothese en spraakversterker nodig hebt. Of waarom je er meer dan 15 per jaar nodig hebt
- Een prijsopgave van de kosten voor de stemprothese en spraakversterker. Die vraag je aan bij een leverancier
- Een brief van jou. Hierin vermeld je:
- je relatienummer
- je naam, adres en woonplaats
- je geboortedatum
- hoe lang je verwacht de stemprothese en spraakversterker nodig te hebben
- de naam van de leverancier van de stemprothese en spraakversterker
- welke stemprothese en spraakversterker je precies wilt
Stuur de documenten naar:
OHRA
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4172
5004 JD Tilburg -
Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?
Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige toestemming van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.
Heb je een geldige toestemming voor zorg uit de basisverzekering?
Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de toestemming van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie wordt de toestemming voor maximaal 1 jaar overgenomen.
Heb je een geldige toestemming voor zorg uit de aanvullende verzekering?
Die blijft geldig als je een aanvullende verzekering hebt waaruit je deze zorg vergoed krijgt. Je krijgt een vergoeding volgens de polisvoorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.
Wat je moet doen?
Je stuurt een kopie van jouw toestemming op naar:
OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4172
5004 JD TILBURG
Declareren. Lekker. Makkelijk
Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.