Vergoeding positietrainer (bij slaapapneu)

Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor een positietrainer. De positietrainer biedt uitkomst bij een positieafhankelijke slaapapneu. De positietrainer bestaat uit een band met sensoren die boven de buik en onder de borst wordt bevestigd. De band geeft trilsignalen af wanneer iemand zich in zijn slaap op de rug draait. Het doel van de trainer is dat je een andere slaaphouding aanleert. Zo kan het het aantal ademstops dalen en ervaren klachten verminderen.

Vergoeding voor een positietrainer in het kort

  • Basisverzekering: alleen bij de diagnose Positieafhankelijk Obstructief Slaap Apneu
  • Eigen risico: nee je leent het hulpmiddel
  • Eigen bijdrage: nee
  • Toestemming nodig: ja als je naar een niet gecontracteerde leverancier gaat
  • Verwijzing nodig: ja

Wil je de details weten over de vergoeding voor een positietrainer vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor een positietrainer (bij slaapapneu)

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Je krijgt alleen een vergoeding vanuit de basisverzekering als de diagnose POSA (Positieafhankelijk Obstructief Slaap Apneu) is vastgesteld. De longarts, keel-, neus- en oorarts (KNO), neuroloog of verpleegkundig specialist stelt deze diagnose.

    Je krijgt de apparatuur volledig vergoed. De leverancier is het bedrijf dat de apparatuur levert. Je krijgt de apparatuur in bruikleen. Als je de apparatuur aanschaft, is het dus niet van jou.

  • Wat krijg ik bij vervanging vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Heb je een positietrainer, maar is die niet meer goed? Neem dan contact op met een gecontracteerde leverancier. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

  • Goed om te weten

    Heb je de positietrainer niet meer nodig? Meld dit dan aan jouw leverancier. Het hulpmiddel wordt dan weer opgehaald.

    Het is belangrijk dat je baat hebt bij de positietrainer. Dat kan alleen als je het apparaat goed gebruikt. Jouw leverancier controleert jaarlijks of jouw positietrainer nog goed werkt en of er verbeteringen nodig zijn. Daarom leest jouw leverancier jouw positietrainer jaarlijks op afstand uit of je stuurt zelf de SD-kaart op.

    Wil je om wat voor redenen dan ook dat de leverancier het apparaat niet uitleest? Dan kan dit ook gedaan worden door jouw behandelend medisch of verpleegkundig specialist. Vul dan samen de ’Verklaring bezwaar uitlezen positietrainer’ (pdf) in en stuur deze in. 

    De jaarlijkse controle van de positietrainer is verplicht en dat staat in het reglement hulpmiddelen (pdf).

  • Heb ik een eigen risico?

    Je leent dit hulpmiddel. Hiervoor heb je geen eigen risico.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, voor dit hulpmiddel betaal je geen eigen bijdrage.

  • Waar kan ik terecht?

    Je kunt terecht bij een leverancier die de positietrainer levert. Bij een gecontracteerde leverancier moet je de medische diagnose van je arts laten zien. Vind hier een leverancier. Kijk onder 'Positietrainer’.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag ook naar een leverancier waarmee geen contract is gesloten, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:

    • Je vraagt vooraf toestemming bij OHRA
    • Bij de aanvraag zit een toelichting van jouw behandelend arts

    De rekening van zorgverleners wordt volledig vergoed. Soms is een rekening van een zorgverlener onredelijk hoog. De wet bepaalt dat deze rekening niet volledig vergoed mag worden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming nodig?

    Je hebt toestemming nodig als je naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat.

  • Hoe vraag ik om toestemming?

    Is er met de leverancier van jouw keuze geen contract gesloten? Dan vraag je schriftelijk toestemming bij OHRA.

    Voor de aanvraag zijn de volgende punten belangrijk:

    • De zorgaanvraag moet volledig ingevuld en ondertekend zijn
    • Je medisch of verpleegkundig specialist moet op de zorgaanvraag aangeven dat er een geslaagde proefplaatsing (van minimaal 2 weken) is geweest
    • Uit de zorgaanvraag moet blijken dat je de apparatuur langdurig gaat gebruiken
    • Uit de zorgaanvraag moet blijken dat de proefperiode is doorlopen met gelijksoortige apparatuur als wordt aangevraagd

    Stuur de aanvraag naar:

    OHRA
    t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

  • Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?

    Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige toestemming van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.

    Heb je een geldige toestemming voor zorg uit de basisverzekering?

    Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de toestemming van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie wordt de toestemming voor maximaal 1 jaar overgenomen.

    Heb je een geldige toestemming voor zorg uit de aanvullende verzekering?

    Die blijft geldig als je een aanvullende verzekering hebt waaruit je deze zorg vergoed krijgt. Je krijgt een vergoeding volgens de polisvoorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.

    Wat je moet doen?

    Je stuurt een kopie van jouw toestemming op naar:
    OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD TILBURG

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen