Hulpmiddelen voor mobiliteit slechtzienden

Het gaat hier om een blindentaststok en speciale stokken voor kinderen. Met een taststok kunnen blinden en slechtzienden zich vrijer bewegen. Ze kunnen met de stok horen (door met de stok te tikken) en voelen wat er voor hun voeten ligt of staat. Steun- en wandelstokken horen niet bij deze hulpmiddelen, ook al zijn ze wit of voorzien van rode bandjes.

Vergoeding voor hulpmiddelen voor mobiliteit slechtzienden

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2021?

    Ben je blind of slechtziend? Dan krijg je de taststok volledig vergoed uit de basisverzekering. De leverancier is het bedrijf dat de taststokken levert. Als je de stok normaal gebruikt, gaat de taststok minstens 3 jaar mee.

    Als je de taststok hebt aangeschaft, is de stok van jou. Je leent de taststok dus niet.

  • Heb ik een eigen risico?

    Het is mogelijk dat je een eigen risico moet betalen. Je hebt zelf gekozen wat het eigen risico van jouw basisverzekering is: het minimum van € 385,- of een hoger bedrag. Heb je dit jaar (tot nu toe) minder medische kosten gemaakt dan het eigen risico van jow basisverzekering? Dan betaalt je maximaal het bedrag dat nog openstaat. Heb je dit jaar al meer kosten gemaakt dan het eigen risico? Dan betaal je niets.

    In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je hoeveel eigen risico je nog hebt. Ook zie je hoeveel eigen risico je eventueel al hebt verbruikt.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, voor de taststok betaal je geen eigen bijdrage.

  • Waar kan ik terecht?

    Je kunt terecht bij leveranciers van taststokken. Vind hier een leverancier. Kijk onder 'Loophulpmiddelen slechtzienden'.

    Na de bestelling bij een gecontracteerde leverancier heb je de taststok binnen 5 werkdagen in huis. Kies je voor een afwijkend model? Dan heb je de taststok binnen 15 dagen in huis.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag ook naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:

    • Je vraagt vooraf OHRA om toestemming
    • Je voorziet OHRA van een toelichting van jouw behandelend arts

    Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?

    Bestel je de taststok bij een leverancier (bedrijf dat de taststok levert) waarmee OHRA een contract heeft? En gaat het om een standaardmodel? Dan heb je vooraf geen toestemming nodig van OHRA. Ga je naar een leverancier waarmee OHRA geen contract heeft? En/of bestel je geen standaardmodel? Dan moet je wel eerst toestemming vragen.

  • Hoe vraag ik om toestemming?

    Je stuurt hiervoor de volgende papieren naar OHRA:

    • Een prijsopgave van de kosten van de taststok. Je kunt deze aanvragen bij de leverancier
    • Een brief van jezelf aan OHRA. Hierin vermeld je:
      - je relatienummer
      - je naam, adres en woonplaats
      - je geboortedatum
      - hoe lang je de taststok verwacht nodig te hebben
      - welke taststok je precies wilt
      - de naam van de leverancier
      - het artikelnummer van de Z-index of de GPH-code. Vraag dit aan de leverancier.

    Wil je deze brief nu opstellen? Vul dan het formulier in.

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen