Vergoeding CPAP- of OSAS-apparatuur
Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor CPAP- of OSAS-apparatuur. CPAP-apparatuur is voor mensen die regelmatig even niet ademen tijdens hun slaap. Dat komt bij iedereen wel eens voor. Maar komt de stoornis vaker voor dan 5 keer per uur? Dan heb je slaapapneu. De CPAP-apparatuur helpt je met ademen. Deze apparatuur bestaat uit een masker en een blaasapparaat. Tijdens de slaap blaast het apparaat lucht in je mond en je neus.
Vergoeding voor CPAP- of OSAS-apparatuur in het kort
- Basisverzekering: ja in bruikleen
- Eigen risico: nee
- Eigen bijdrage: nee
- Toestemming nodig: ja als je naar een niet gecontracteerde leverancier gaat
- Verwijzing nodig: ja
Wil je de details weten over de vergoeding voor CPAP- of OSAS-apparatuur vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.
Veelgestelde vragen over de vergoeding voor CPAP- of OSAS-apparatuur
-
Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?
Je krijgt alleen een vergoeding vanuit de basisverzekering voor CPAP-apparatuur als je een Obstructief Slaap Apneu (OSA) hebt. Jouw longarts, kno-arts of neuroloog stelt vast dat je OSA hebt. Je hebt OSA als jouw Apneu-Hypopneu Index (AHI) groter of gelijk is aan 5. AHI geeft aan hoe vaak je een ademstilstand hebt per uur.
Je krijgt de CPAP-apparatuur volledig vergoed. De leverancier is het bedrijf dat de CPAP-apparatuur levert. Je krijgt de CPAP-apparatuur in bruikleen. Als je de apparatuur leent, is het dus niet van jou.
Heb je een CPAP-apparaat, maar is dat niet meer goed? Neem dan contact op met jouw leverancier.
-
Heb ik een eigen risico?
Je leent het hulpmiddel. Hiervoor heb je geen eigen risico.
-
Heb ik een eigen bijdrage?
Nee, voor dit hulpmiddel betaal je geen eigen bijdrage.
-
Waar kan ik terecht?
Je kunt terecht bij een leverancier die de CPAP-apparatuur levert. Gecontracteerde leveranciers kun je 24 uur per dag en 7 dagen per week bereiken. Controleer eerst of je toestemming nodig hebt. Vind hier een leverancier. Kijk onder 'CPAP-apparatuur’.
-
Mag ik naar een andere leverancier?
Je mag ook naar een leverancier waarmee geen contract is gesloten, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:
- Je vraagt vooraf toestemming bij OHRA
- Bij de aanvraag zit een toelichting van jouw behandelend arts
De rekening van zorgverleners wordt volledig vergoed. Soms is een rekening van een zorgverlener onredelijk hoog. De wet bepaalt dat deze rekening niet volledig vergoed mag worden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
-
Hoe vraag ik toestemming?
Ga je naar een gecontracteerde leverancier dan heb je geen toestemming nodig.
Heeft de leverancier van jouw keuze geen contract gesloten?
Dan vraag je vooraf schriftelijk toestemming bij OHRA. Je stuurt hiervoor het aanvraagformulier CPAP (pdf) naar OHRA. Bij deze aanvraag stuur je een brief van de arts (medisch specialist) mee die jou de CPAP-apparatuur voorschrijft. In de brief moet staan welke beperkingen je hebt en waarom je CPAP-apparatuur nodig hebt. Dit heet een medische diagnose.
Ook moet je dit soort apparatuur minimaal 2 weken hebben gebruikt als proef. De apparatuur moet bij jou goed werken. Je moet de apparatuur bovendien voor lange tijd gaan gebruiken. De apparatuur die je als proef hebt gebruikt, moet ongeveer hetzelfde zijn als de apparatuur die je aanvraagt. Stuur ook een prijsopgave van de kosten van de CPAP-apparatuur mee. Je kunt deze aanvragen bij de leverancier.
Stuur de documenten naar:
OHRA
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4172
5004 JD Tilburg -
Goed om te weten
Het is belangrijk dat je baat hebt bij CPAP-apparatuur. Dat kan alleen als je het apparaat goed gebruikt. Jouw leverancier controleert jaarlijks of jouw CPAP nog goed werkt en of er verbeteringen nodig zijn. Daarom leest jouw leverancier jouw CPAP jaarlijks op afstand uit of vraagt jou zelf de SD-kaart op te sturen.
Gaat je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je in ieder geval een ’Verklaring bezwaar uitlezen CPAP - OSA apparatuur’ (pdf) invullen en insturen.
De jaarlijkse controle van het CPAP apparaat is verplicht en dat staat in het reglement hulpmiddelen (pdf).
-
Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?
Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige toestemming van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.
Heb je een geldige toestemming voor zorg uit de basisverzekering?
Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de toestemming van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie wordt de toestemming voor maximaal 1 jaar overgenomen.
Heb je een geldige toestemming voor zorg uit de aanvullende verzekering?
Die blijft geldig als je een aanvullende verzekering hebt waaruit je deze zorg vergoed krijg. Je krijgt een vergoeding volgens de polisvoorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.
Wat je moet doen?
Je stuurt een kopie van jouw toestemming op naar:
OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4172
5004 JD TILBURG
Declareren. Lekker. Makkelijk
Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.