Veelgestelde vragen directe schadeafhandeling

Vragen over mijn verzekering

  • Verandert er iets aan mijn WA (Plus)-verzekering?

    Nee, je hoeft je geen zorgen te maken dat je Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) verandert. Die blijft hetzelfde. Het enige wat verandert, is onze service. Je kunt schade aan je eigen auto door een ander motorrijtuig nu direct bij ons melden. Je hoeft niet meer aan te kloppen bij de verzekeraar van de tegenpartij. Wel zo prettig, want de schade zelf is al vervelend genoeg. Wij handelen de schade voor je af, zodat je daar geen omkijken meer naar hebt.

  • Ga ik meer premie betalen?

    Nee hoor, de directe schadeafhandeling heeft geen gevolgen voor je premie. Het is een gratis service die wij sinds 1 juli 2021 aanbieden als je een WA (Plus)-verzekering bij ons hebt. We kunnen je zo beter en sneller helpen. Weer een Paarse Krokodil minder!

  • Krijg ik een hogere vergoeding als ik zelf de schade verhaal op de tegenpartij?

    Nee, je krijgt precies dezelfde vergoeding als je de schade zelf verhaalt bij de verzekeraar van de tegenpartij. Dus geen zin om er zelf achteraan te gaan? Laat het ons regelen!

  • Wanneer kan ik gebruik maken van de directe schadeafhandeling?

    Wij kunnen de schadeafhandeling direct voor je regelen als:

    • je jouw auto als particulier hebt verzekerd
    • je schade hebt aan je auto die veroorzaakt is door één ander motorrijtuig
    • als beide motorrijtuigen een Nederlands kenteken hebben dat geregistreerd is bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW)

    Let op, er zijn ook een paar gevallen waarbij de regeling niet geldt:

    • Als de dekking op jouw verzekering niet geldig is, bijvoorbeeld omdat je de premie niet hebt betaald
    • Als je middelen had gebruikt die de rijvaardigheid beïnvloeden, zoals alcohol, medicijnen of drugs
    • Als er sprake is van een botsing met meer dan één motorrijtuig
    • Als er geen duidelijkheid is over wie er aansprakelijk is voor de schade
    • Bij letselschade of bij overlijden
    • Als je niet weet wie de schade heeft veroorzaakt of als degene die schuld heeft niet verzekerd is
    • Als het motorrijtuig van de aansprakelijke partij was gestolen
    • Als de verzekeraar van de aansprakelijke partij (nog) niet meedoet met deze regeling
  • Ik heb een verkeersrechtsbijstandsverzekering. Kan ik deze nu opzeggen?

    Nee, dat is niet verstandig. Je verkeersrechtsbijstandsverzekering kan namelijk goed van pas komen bij situaties waarin de directe schadeafhandeling niet geldt. Bijvoorbeeld bij letselschade of als je een aanrijding hebt met een voertuig met een buitenlands kenteken. En met een verkeersrechtsbijstandverzekering ben je bijvoorbeeld ook verzekerd als je een meningsverschil hebt met je garage over onderhoud of een reparatie aan je auto.

Vragen over schade

  • Ik heb schade gehad vóór 1 juli 2021. Kan ik gebruik maken van de regeling?

    Nee, dat gaat helaas niet. De regeling geldt voor schades die op of na 1 juli 2021 zijn ontstaan.

  • Wat kan ik doen als jullie de schade niet of maar gedeeltelijk vergoeden?

    Wij vergoeden het deel dat de tegenpartij moet betalen. Heb je zelf het gevoel dat de tegenpartij alles of een groter deel moet betalen, dan kun je natuurlijk proberen de schade zelf te verhalen op de tegenpartij. Je kunt ook je rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen. Je bent namelijk niet verplicht om gebruik te maken van deze service.

  • Wat als de tegenpartij niet verzekerd is?

    Als de tegenpartij niet verzekerd is, dien je je schadeclaim in bij het Waarborgfonds voor het Motorverkeer. Zij zijn daarvoor en helpen je verder. Je claim moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. In de interactieve video van het Waarborgfonds ontdek je of het zinvol is om je claim in te dienen, door een aantal vragen te beantwoorden. Je kunt ook bij het Waarborgfonds terecht als de tegenpartij onbekend is, maar wel duidelijk is dat de schade door een ander motorrijtuig is veroorzaakt. En als het motorrijtuig waarin de tegenpartij reed gestolen was. Meer informatie hierover vind je op de website van het Waarborgfonds.

  • Ik ben aangereden en de tegenpartij is doorgereden, wat nu?

    Dat is heel vervelend! Als je bent bijgekomen van de schrik, dan meld je de schade bij je rechtsbijstandsverzekeraar of het Waarborgfonds voor het Motorverkeer. Bij het Waarborgfonds moet je claim wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. In de interactieve video van het Waarborgfonds ontdek je of het zinvol is om je claim in te dienen, door een aantal vragen te beantwoorden.

  • Ik ben aangereden door een fietser. Kan ik de schade direct bij jullie melden?

    Nee. Ook al kan een fietser of e-bike hard gaan, de direct schadeafhandeling geldt alleen voor schade tussen een personenauto en een ander motorrijtuig met een Nederlands kenteken zoals een auto, vrachtwagen, motor, speed pedelec of snorfiets. Je moet dus zelf contact opnemen met de verzekeraar van de fietser. Heb je een (verkeers)rechtsbijstandverzekering? Dan kan de verzekeraar waar die verzekering loopt je daarbij helpen.

  • Ik heb een aanrijding gehad met een auto met een buitenlands kenteken, geldt de directe schadeafhandeling dan ook?

    Nee, de directe schadeafhandeling geldt alleen als beide motorrijtuigen een Nederlands kenteken hebben.

  • Welke verzekeraars hebben directe schadeafhandeling als service?

    Dat antwoord is makkelijk, dat zijn alle verzekeraars die net als wij zijn aangesloten bij bracheorganisatie het Verbond van Verzekeraars. Voor deze verzekeraars is de Directe Schadeafhandeling namelijk verplicht. Dat geldt ook voor agenten die namens deze verzekeraars verzekeringen afsluiten en beheren.

  • Mijn vraag staat er niet bij.

    Bel ons dan op telefoonnummer 026 400 40 40 of stel uw vraag via WhatsApp op 06 20 14 06 59 . Bekijk onze openingstijden