Vergoeding solo-apparatuur (hoorhulpmiddel)

Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor solo-apparatuur. Solo-apparatuur verkleint de afstand tussen spreker en luisteraar. Zo wordt de hinder van een slechte akoestiek en achtergrondruis verminderd. Dat kan nuttig zijn voor doven en slechthorenden in het reguliere onderwijs, omdat er voor hen vaak geen aanpassingen zijn.

Solo-apparatuur bestaat uit een microfoon met zender en een hoortoestel met ontvanger. De leerkracht praat in de microfoon. De ontvanger vangt het spraaksignaal op en brengt dat over op het hoortoestel van de leerling of student.

Vergoeding voor solo-apparatuur in het kort

  • Basisverzekering: ja
  • Eigen risico: ja vanaf 18 jaar bij aanschaf, in bruikleen geen eigen risico
  • Eigen bijdrage: nee
  • Toestemming nodig: ja als je naar een niet gecontracteerde leverancier gaat
  • Verwijzing nodig: ja

Wil je de details en voorwaarden weten over de vergoeding voor solo-apparatuur vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor solo-apparatuur (hoorhulpmiddel)

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Solo-apparatuur krijg je vergoed uit jouw basisverzekering. Vergoeding geldt bij een revalideerbaar oor met minstens 35 dB gehoorverlies (bij 1000, 2000 en 4000 Hz frequenties). De vergoeding geldt alleen als hulpmiddelen voor gehoorstoornissen onvoldoende zijn of solo-apparatuur andere hulpmiddelen vervangt, zoals hoortoestellen.

  • Heb ik een eigen risico?

    Als je het hulpmiddel leent, dan heb je geen eigen risico. Wordt het hulpmiddel jouw eigendom en ben je 18 jaar of ouder? Dan is het mogelijk dat je een eigen risico moet betalen. Je hebt zelf gekozen wat het eigen risico van uw basisverzekering is: het minimum van € 385,- of een hoger bedrag.

    In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je hoeveel eigen risico je nog hebt. Ook zie je hoeveel eigen risico je eventueel al hebt verbruikt.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, voor solo-apparatuur betaal je geen eigen bijdrage.

  • Waar kan ik terecht?

    Solo-apparatuur wordt geleverd door een bedrijf dat gespecialiseerd is in medische hulpmiddelen. Je kiest zelf een leverancier uit de lijst van bedrijven. Vind hier een leverancier. Kijk onder ‘Solo-apparatuur’. 

    Heb je toestemming gekregen? Dan neemt de gecontracteerde leverancier binnen 5 werkdagen contact met jou op over wat voor jou de beste oplossing is. Met een niet-gecontracteerde leverancier zijn geen afspraken gemaakt.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag naar een leverancier waarmee geen contract is gesloten, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:

    • Je vraagt vooraf toestemming bij OHRA
    • Bij de aanvraag zit een toelichting van een audiologisch centrum of KNO-arts

    De rekening van zorgverleners wordt volledig vergoed. Soms is een rekening van een zorgverlener onredelijk hoog. De wet bepaalt dat deze rekening niet volledig vergoed mag worden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming nodig?

    Ja, bij OHRA heb je altijd eerst toestemming nodig.

  • Hoe vraag ik toestemming?

    Je vraagt schriftelijk toestemming bij OHRA. Je stuurt hiervoor de volgende documenten naar OHRA:

    • Een brief van een audiologisch centrum of KNO-arts die solo-apparatuur voorschrijft. Deze brief moet een medische diagnose bevatten en moet verklaren waarvoor je de solo-apparatuur gaat gebruiken
    • Een prijsopgave van de kosten van de solo-apparatuur. Die vraag je aan bij een leverancier
    • Een brief van jou. Hierin vermeld je:
      - je relatienummer
      - je naam, adres en woonplaats
      - je geboortedatum
      - hoe lang je verwacht de solo-apparatuur nodig te hebben
      - de naam van de leverancier van de solo-apparatuur

    Stuur de documenten naar:

    OHRA
    t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

  • Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?

    Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige toestemming van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.

    Heb je een geldige toestemming voor zorg uit de basisverzekering?

    Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de toestemming van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie wordt de toestemming voor maximaal 1 jaar overgenomen.

    Heb je een geldige toestemming voor zorg uit de aanvullende verzekering?

    Die blijft geldig als je een aanvullende verzekering hebt waaruit je deze zorg vergoed krijgt. Je krijgt een vergoeding volgens de polisvoorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.

    Wat je moet doen?

    Je stuurt een kopie van jouw toestemming op naar:
    OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD TILBURG

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen