Veelgestelde vragen

Bij OHRA houden we van makkelijk en snel. Daarom hebben we de woonverzekeringen per 31 mei 2015 aangepast. Een woonverzekering is eenvoudiger af te sluiten en zo zijn er nog wat verschillen. We vertellen je er graag meer over.

  • Wanneer ontvang ik mijn polis en de polisvoorwaarden?

    Dit is meestal binnen 1 werkdag nadat je je verzekering hebt afgesloten. Je ontvangt dan een e-mail van ons dat je polis en polisvoorwaarden klaarstaan in Mijn OHRA   .

  • Ik wil mijn gegevens of verzekering wijzigen. Kan dat?

    Dat kan. Je wijzigt makkelijk zelf je gegevens of je verzekering in Mijn OHRA.

  • Op mijn polis staat de herbouwaarde vermeld. Wat is dat precies?

    De herbouwwaarde is het bedrag dat nodig is om je woning op dezelfde locatie, met dezelfde afmetingen en met dezelfde bestemming opnieuw te bouwen.

  • Wat houdt de waardegarantie precies in?

    Bij OHRA heb je waardegarantie. Dat betekent dat wij altijd    het hele schadebedrag betalen. Zo ben je nooit onderverzekerd en kun je je woning weer helemaal repareren of herbouwen. Dat is zorgeloos genieten van je woning. Let wel op: de gegevens op je polis moeten wel juist zijn en eventuele wijzigingen moeten op tijd doorgegeven zijn aan ons.

  • Het bouwjaar op mijn polis klopt niet. Wat moet ik doen?

    Klopt het bouwjaar niet of staat er dat het onbekend is? Neem dan contact met ons op. Wij passen je gegevens aan. De gegevens van jouw bouwjaar halen wij uit het Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) van het kadaster. Hier kloppen deze gegevens dan ook niet. Geef het juiste bouwjaar ook door aan het kadaster. Dit kan makkelijk online. Ga naar de Basisregistratie Adressen en Gebouwen van het kadaster. Voer in de zoekbalk je postcode in en klik op zoeken. Selecteer je adres. Aan de rechterkant van je scherm zie je alle gegevens van je woning. Klik op het icoontje bij het kopje 'pand'. Er wordt dan een ‘terugmeld’-scherm geladen. Kies de optie bouwjaar en klik op volgende. Bij de onderbouwing geef je aan waarom het bouwjaar volgens jou niet klopt. Het kadaster neemt de terugmelding verder in behandeling.

  • Ik ga verhuizen. Kan ik mijn woonverzekeringen meenemen?

    Voor je inboedelverzekering kan dat. Dit doe je door in Mijn OHRA je verhuizing door te geven. Je spullen verhuizen mee naar je nieuwe woning. Dus deze verzekering kun  je makkelijk omzetten naar je nieuwe adres. 

    Voor je opstalverzekering is dat anders. Je gaat verhuizen naar een nieuwe woning. Dat betekent dat je een nieuwe opstalverzekering moet afsluiten voor deze woning. Je oude opstalverzekering moet je beëindigen. Dit doe je in Mijn OHRA.
    Let op: heb je een opstalverzekering met een ingangsdatum voor 31 mei 2015, neem dan even telefonisch 
     

  • Mijn nieuwe woning is voorzien van erkende beveiliging, zoals politiekeurmerk. Hoe krijg ik extra preventiekorting hiervoor?

    In Mijn OHRA geef je dit makkelijk door. Je voegt zelf de preventiekorting toe als je je verhuizing doorgeeft.

  • Ik ga verbouwen. Moet ik dit doorgeven aan jullie?

    Ga je een nieuwe keuken of badkamer plaatsen? Dan hoef je ons niet informeren. Dit is automatisch meeverzekerd door de waardegarantie. Als je woonoppervlakte groter wordt door de verbouwing, denk bijvoorbeeld aan een uitbouw of een etage erbovenop,  dan moet je dit wel aan ons melden. Twijfel je? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Jullie bieden geen aparte module aan voor de fundering van mijn woning. Is deze wel meeverzekerd?

    Ja, de fundering van je woning is standaard meeverzekerd op onze opstalverzekering. 

  • Wat is het verschil tussen de dekking Buiten het huis en een kostbaarhedenverzekering?

    De dekking Buiten het huis is vooral handig als je alledaagse spullen meeneemt naar buiten. Denk bijvoorbeeld aan laptops en mobiele telefoons, maar ook aan de spullen in je sporttas of wanneer je een dagje weg gaat in Nederland. Deze dekking geldt alleen in Nederland. Dus als je naar het buitenland gaat, dan wordt de schade niet vergoed. 
    Met een kostbaarhedenverzekering verzeker je specifieke spullen. Op de polis van de kostbaarhedenverzekering staat precies welke spullen verzekerd zijn. Bijvoorbeeld een bepaald merk en type fotocamera, een bepaald merk en type gitaar of halsketting. De kostbaarhedenverzekering vergoedt wereldwijd. Dus heb je bijvoorbeeld schade aan je gitaar opgelopen in het buitenland? Dan wordt dit vergoed. 
     

  • Kan ik schade aan mijn woning ook zelf repareren? En wat krijg ik dan vergoed?

    Wil je de schade aan je woning zelf repareren? Neem dan eerst contact met ons op. We kijken dan of de schade verzekerd is. Het schadebedrag wordt in overleg vastgesteld. Wij houden daarbij rekening met een redelijke vergoeding voor je eigen arbeid. Wil je het toch laten repareren? Dat kan. Neem dan contact op met ons. 

  • Wanneer kan ik mijn woonverzekeringen opzeggen?

    Je kunt dagelijks je opstal-, inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering zelf opzeggen in Mijn OHRA. Dit kan ook in het 1ste jaar dat je verzekerd bent. 

  • Ik heb op dit moment een aansprakelijkheidsverzekering met een dekking van € 1.250.000,-. Hoe kan ik de dekking verhogen naar € 2.500.000,-?

    Dit wijzig je makkelijk zelf in Mijn OHRA. 

  • Mijn zoon/dochter gaat op zichzelf wonen. Geldt de aansprakelijkheidsverzekering dan nog?

    Ja, je zoon of dochter is nog verzekerd voor de aansprakelijkheidsverzekering als hij of zij op kamers woont voor zijn of haar studie. Je moet dan wel een gezinsdekking afgesloten hebben. Heb je geen gezinsdekking of woont je kind om andere redenen op zichzelf? Dan moet je zoon of dochter zelf een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten   .

  • Als ik schade maak tijdens mijn werk. Ben ik dan verzekerd met mijn aansprakelijkheidsverzekering?

    Nee, schade die je tijdens je werk maakt is niet verzekerd. Schade die ontstaat tijdens vrijwilligerswerk is wel verzekerd. Kinderen die tijdens een stage, vakantiebaan of krantenwijk schade maken, is ook meeverzekerd.

  • Iemand uit mijn gezin veroorzaakt schade aan spullen van een ander gezinslid. Ben ik daarvoor verzekerd met mijn aansprakelijkheidsverzekering?

    Nee, daar ben je niet voor verzekerd.