Ik ben bestolen tijdens mijn vakantie. Wat nu?

Wij geven je tips over wat je moet doen als je op vakantie bent bestolen en we informeren je over wat je vergoed krijgt.

Doe zo snel mogelijk aangifte

Bij diefstal in het buitenland moet je altijd zo snel mogelijk aangifte doen. Je gaat hiervoor naar het dichtstbijzijnde politiebureau. Wil of kan de plaatselijke politie niet meewerken? Blijf dan toch aandringen, het is je recht om overal aangifte te kunnen doen. Neem in het uiterste geval contact op met de OHRA Hulpdienst.

Je kunt ook een verklaring opvragen via je reisleiding of via je accommodatie. Zorg er in ieder geval voor dat je een verklaring ontvangt in het land waar je bestolen bent. Alleen bij diefstal of vermissing van je identiteitsbewijs, moet je ook in Nederland nog aangifte doen bij de politie. 

Wat kun je beter niet doen?

Wacht niet te lang met aangifte doen op je vakantiebestemming. Maar doe het zo snel als mogelijk.

Hoe voorkom ik diefstal op vakantie?

Wij raden je aan om kostbaarheden thuis te laten. Wil je toch je tablet of kostbare sieraden meenemen? Laat deze dan nooit onbeheerd achter. Ook niet op je hotelkamer. Maak bijvoorbeeld gebruik van een kluisje in je hotel.

Reisverzekering kostbare spullen

Neem je kostbare spullen mee op vakantie? Met de reisverzekering van OHRA zijn je spullen verzekerd, maar niet in alle gevallen. We leggen je hieronder uit wanneer je geen vergoeding ontvangt voor je gestolen spullen.

Spullen gestolen uit je auto

Je kostbare spullen zijn alleen verzekerd als je ze hebt achtergelaten in een goed afgesloten voertuig en als de spullen van buitenaf niet zichtbaar zijn. Laat je bagage nooit langer dan 24 uur onbeheerd achter in de auto en zeker niet na 22.00 uur. Want dan ben je niet verzekerd. Je krijgt maximaal € 500,- vergoed als er geen ander maximum geldt voor de spullen die gestolen zijn. Bekijk de vergoeding voor bagage voor meer informatie over de maximale vergoedingen.

Spullen onbeheerd in de tent

Kostbare spullen die je onbeheerd achterlaat in de tent, zijn niet verzekerd. Vindt de diefstal plaats terwijl je in je tent ligt te slapen? Dan is dit verzekerd tot een maximum van € 500,-.

In de caravan, kampeerauto of boot

Laat je kostbare spullen onbeheerd in de caravan achter? Dan zijn ze alleen verzekerd na inbraak in een met een slot afgesloten opbergruimte. Spullen die je onbeheerd en in het zicht achterlaat in de caravan, kampeerauto of boot zijn niet verzekerd. Slaap je in de caravan terwijl je spullen worden gestolen? Dan wordt dit vergoed door je reisverzekering.

In vliegtuig, boot, trein of bus

Reis je per vliegtuig, boot, trein of bus? Bewaar je kostbare spullen en reisdocumenten altijd in je handbagage. Dan vallen ze onder de dekking van je reisverzekering. Spullen in je gewone bagage zijn niet verzekerd. Bekijk de polisvoorwaarden voor een compleet overzicht van alle vergoedingen.

Wat verstaat OHRA onder kostbare spullen?

Onder kostbare spullen verstaan wij: foto-, film-, geluids- en videoapparatuur, draagbare computers (inclusief tablets groter dan 7 inch), sieraden, horloges, brillen, brillenglazen, contactlenzen en telecommunicatieapparatuur (smartphones en tablets kleiner dan 7 inch).

Wat heb ik nodig voor afhandeling door OHRA?

Heb je een reisverzekering bij OHRA? Dan is het belangrijk dat we een verklaring hebben uit het land waar je op vakantie was. Alleen dan kunnen we je schade vergoeden. Als je weer in Nederland bent bekijken we je aangifte of verklaring. Wij zorgen dan voor de verdere afhandeling.

Wat krijg ik vergoed?

Wat je vergoed krijgt, hangt af van de extra dekkingen die je hebt verzekerd. Op persoonlijke hulpverlening via de OHRA Hulpdienst kun je uiteraard altijd rekenen.

Bekijk welke bagage vergoed wordt (pdf)

Dit staat ook in de polisvoorwaarden. Controleer vooral je polis voor vertrek! Ga je buiten Europa op vakantie? Vergeet dan niet te kiezen voor werelddekking.

Wanneer heb ik alles geregeld?

Ben je slachtoffer van diefstal tijdens de vakantie? Meld dit dan bij OHRA. Dat kan direct via de OHRA App en in Mijn OHRA. Wij nemen je schademelding zo snel mogelijk in behandeling en we bekijken op welke vergoeding je recht hebt. Die vergoeding ontvang je dan binnen een week op je rekening. Je kunt een kleinere schade ook direct na je vakantie bij ons melden.