Vergoeding aangepaste stoel

Hier vind je alle informatie over de vergoeding voor een aangepaste stoel. Een aangepaste stoel is een stoel die is aangepast aan functiebeperkingen. De stoelen hebben functies of aanpassingen zoals specifieke polstering, abductiebalk, arthrodese zittingen en/of pelottes voor zijwaartse steun. Vergoeding is mogelijk als zitten problematisch is en een standaard ergonomische stoel niet voldoet. Er is geen vergoeding bij vetzucht (obesitas), reuzen- of dwerggroei, sta- of loopproblemen of rugpijn in de lage rug.

Een sta-op stoel is geen aangepaste stoel. Voor een sta-op stoel is geen vergoeding mogelijk. Wel kun je profiteren van korting bij de aanschaf van een sta-op stoel via Medipoint.

Vergoeding voor een aangepaste stoel in het kort

  • Basisverzekering: ja in bruikleen
  • Eigen risico: nee
  • Eigen bijdrage: nee
  • Toestemming nodig: ja

Wil je de details weten over de vergoeding voor een aangepaste stoel vanuit de OHRA Zorgverzekering? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over de vergoeding voor een aangepaste stoel

  • Wat krijg ik vergoed vanuit de basisverzekering in 2025?

    Je leent de aangepaste stoel. De stoel wordt dus niet jouw eigendom. Je hebt recht op een aangepaste stoel als een ergonomische stoel niet (meer) voldoende helpt.

  • Wat krijg ik bij vervanging vergoed vanuit de basisverzekering 2025?

    Een aangepaste stoel gaat meestal minstens 5 jaar mee. Als je geen goede aangepaste stoel meer hebt, kun je een nieuwe stoel lenen. De kosten voor vervanging worden vergoed. De leverancier moet wel eerst toestemming vragen.

    Heb je de nieuwe stoel om een andere reden nodig dan jouw vorige aangepaste stoel? Bijvoorbeeld omdat je meer last krijgt van jouw beperking(en)? Dan heb je een verslag nodig van een ergotherapeut. In dit verslag moet staan welke beperkingen je hebt en waarom je een nieuwe aangepaste stoel nodig hebt.

    Vraag je een nieuwe aangepaste kinderstoel aan? Dan heb je een brief nodig van de medisch specialist met een medische indicatie. Een medische indicatie is een beschrijving van het medisch probleem door een behandelend arts. In deze brief moet staan waarom het kind een nieuwe aangepaste stoel nodig heeft. Ook heb je een verslag nodig van een ergotherapeut.

  • Heb ik een eigen risico?

    Je leent het hulpmiddel. Hiervoor betaal je geen eigen risico.

  • Heb ik een eigen bijdrage?

    Nee, je betaalt geen eigen bijdrage voor een aangepaste stoel.

  • Waar kan ik terecht?

    Aangepaste stoelen worden geleverd door een bedrijf dat gespecialiseerd is in medische hulpmiddelen. Wij noemen dat een leverancier. Vind hier een leverancier en zoek op aangepaste stoel.

    Een gecontracteerde leverancier levert jouw stoel binnen 8 weken bij jou thuis. Met niet-gecontracteerde leveranciers zijn geen afspraken gemaakt.

  • Mag ik naar een andere leverancier?

    Je mag naar een leverancier waarmee geen contract is gesloten, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:

    • Je vraagt vooraf toestemming bij OHRA
    • Bij de aanvraag zit een toelichting van jouw behandelend arts of ergotherapeut

    De rekening van zorgverleners wordt volledig vergoed. Soms is een rekening van een zorgverlener onredelijk hoog. De wet bepaalt dat deze rekening niet volledig vergoed mag worden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

  • Heb ik vooraf toestemming nodig?

    Ja, bij OHRA heb je altijd eerst toestemming nodig.

  • Hoe vraag ik toestemming?

    Je vraagt schriftelijk toestemming bij OHRA. Je stuurt hiervoor de volgende documenten naar OHRA:

    • Een brief van jouw behandelend arts die jou de aangepaste stoel voorschrijft. In deze brief moet staan dat je de aangepaste stoel om een medische reden nodig hebt. Welke beperkingen je hebt en waarom je de aangepaste stoel nodig hebt
    • Een verslag van jouw ergotherapeut over jouw beperkingen en de reden voor de aanvraag voor de stoel
    • Een prijsopgave, je kunt deze aanvragen bij de leverancier
    • Een brief van jou. Hierin vermeld je:
      - je relatienummer
      - je naam, adres en woonplaats
      - je geboortedatum
      - hoe lang je verwacht de aangepaste stoel nodig te hebben
      - de naam van de leverancier
      - welke aangepaste stoel je precies wilt

    Stuur de documenten naar:

    OHRA
    t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD Tilburg

  • Ik heb een toestemming van mijn vorige verzekeraar, nemen jullie die over?

    Ben je overgestapt naar OHRA en heb je een geldige toestemming van je vorige zorgverzekeraar? Dan kun je deze gewoon meenemen.

    Heb je een geldige toestemming voor zorg uit de basisverzekering?

    Die blijft bij ons gewoon geldig. Jouw vergoeding blijft hetzelfde, je krijgt namelijk een vergoeding volgens de voorwaarden van de toestemming van jouw vorige verzekeraar. Ook de einddatum blijft hetzelfde, behalve voor farmacie. Voor farmacie wordt de toestemming voor maximaal 1 jaar overgenomen.

    Heb je een geldige toestemming voor zorg uit de aanvullende verzekering?

    Die blijft geldig als je een aanvullende verzekering hebt waaruit je deze zorg vergoed krijgt. Je krijgt een vergoeding volgens de polisvoorwaarden. Dat betekent dat jouw vergoeding anders kan zijn dan bij jouw vorige verzekeraar.

    Wat je moet doen?

    Je stuurt een kopie van jouw toestemming op naar:
    OHRA t.a.v. Medische Beoordelingen
    Postbus 4172
    5004 JD TILBURG

Declareren. Lekker. Makkelijk

Declareren kan heel eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of ga terug naar het vergoedingenoverzicht.

Zorgkosten declareren Terug naar vergoedingen