Corona en je reisverzekering

Bij OHRA krijgen we door alle maatregelen rondom het coronavirus veel vragen binnen over de vergoeding vanuit de reisverzekering en annuleringsverzekering. Zit je ook met vragen? Vind hier de antwoorden in onze veelgestelde vragen. Zo weet jij precies wat je kunt verwachten van je annuleringsverzekering of reisverzekering als het gaat om corona.

Als je een vakantie hebt gepland

  • Kan ik op vakantie?

    Of je op vakantie kunt hangt af van verschillende dingen. De maatregelen en reisadviezen verschillen per land. Via de Rijksoverheid blijf je op de hoogte van alle maatregelen en reisadviezen voor reizen naar het buitenland.

    Ga je op vakantie in Nederland? Bekijk dan op de website van het RIVM welke maatregelen er in Nederland gelden.

  • Ik ga op vakantie naar een land waar het coronavirus heerst. Ben ik dan wel verzekerd ?

    Het Ministerie van Buitenlandse Zaken geeft reisadviezen per land, door verschillende kleuren geven zij het verschil in risico aan. Welke kleurcode het land van je bestemming heeft, is bepalend voor je reisverzekering of annuleringsverzekering.

    Ook als je gevaccineerd bent tegen corona, is het reisadvies leidend voor de vergoeding vanuit je reis- of annuleringsverzekering.
    Dat geldt ook voor vakanties of reizen binnen Nederland.

    Code groen en geel

    Een groene kleur betekent geen bijzondere veiligheidsrisico’s en je bent dan gewoon verzekerd.

    Bij code geel zijn vakantiereizen mogelijk, maar moet je nog wel op de risico’s letten. Je blijft dan wel verzekerd via je reisverzekering.

    Was het reisadvies op het moment van vertrek groen of geel, maar wordt dat tijdens je vakantie rood of oranje? Dan ben je verzekerd op je reisverzekering. Je wordt bijvoorbeeld ziek en er zijn daardoor extra reis- of verblijfkosten, maar ook andere normale risico’s zijn gewoon verzekerd.

    Wil je door een wijziging van het reisadvies eerder naar huis? Dan is het goed om te weten dat dit niet is verzekerd met je annuleringsverzekering.

    Code oranje of rood

    Is het reisadvies code rood of code oranje door het coronavirus? Dan heeft een land het coronavirus nog niet voldoende onder controle en worden vakantiereizen afgeraden.
    Ga je toch op vakantie? Dan vergoeden wij vanuit de reisverzekering de kosten die met het coronavirus te maken hebben niet. Denk bijvoorbeeld aan extra reis- of verblijfkosten doordat je ziek wordt. Deze kosten zijn niet onzeker, je kon dit door het verhoogde risico verwachten.
    Het eerder terug naar huis willen vergoeden wij niet, ook niet via een annuleringsverzekering.

    Ook als je gevaccineerd bent tegen corona, blijft het reisadvies leidend voor de vergoeding vanuit je reis- of annuleringsverzekering.
    Dat geldt ook voor vakanties of reizen binnen Nederland.

    Andere normale risico’s, die niet met het coronavirus te maken hebben, zijn wel verzekerd via je reisverzekering.

    Let op!

    Bij de reisadviezen groen en geel ben je verzekerd voor repatriëring, maar wij kunnen dit in de praktijk niet garanderen. Door alle coronamaatregelen zal dit bijna niet uitvoerbaar zijn, zo zijn er quarantainebepalingen en besmettingsgevaar onderweg. Een hulporganisatie is ook afhankelijk of vluchten toegestaan zijn en hoe overheden samenwerken. Repatriëring vanwege andere aandoeningen kunnen we op dit moment ook niet garanderen omdat een land op slot kan gaan als er sprake is van een corona-uitbraak.

    Een reisadvies kan snel veranderen, controleer daarom altijd vlak voor vertrek het reisadvies van je bestemming.

  • Ik ben gevaccineerd tegen corona. Heb ik dan wel dekking vanuit mijn annulerings- of reisverzekering?

    Het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is altijd leidend. Het maakt dus niet uit of je wel of niet gevaccineerd bent. Dat geldt ook voor vakanties of reizen binnen Nederland.

  • Ik heb een reis geboekt bij D-reizen en een reis- of annuleringsverzekering bij OHRA. Wat moet ik nu?

    Wij begrijpen dat het faillissement van D-reizen vragen oproept. Wij hebben de veelgestelde vragen voor je op een rij gezet. Bekijk hier de veelgestelde vragen.

Corona en je annuleringsverzekering

  • Ik wil mijn reis zelf omboeken naar een later moment. Blijft mijn kortlopende annuleringsverzekering geldig?

    Je kortlopende annuleringsverzekering heeft een einddatum. Door het omboeken van je reis verandert de reisperiode. In deze situatie kun je het beste telefonisch contact met ons opnemen via 026 851 34 76.

  • Ik heb al een vakantie geboekt, maar wil deze zelf vanwege het coronavirus annuleren. Vergoedt mijn annuleringsverzekering dit?

    Wij vergoeden dit niet vanuit je reis- of annuleringsverzekering. Hiervoor kun je contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie.

  • Ik ga op vakantie naar een land met code oranje/rood. Dit betekent dat ik in quarantaine moet als ik het land in wil. Kan ik mijn reis annuleren met een annuleringsverzekering?

    Verplichte quarantaine in het vakantieland is geen geldige annuleringsreden. Je kunt je reis annuleren, maar krijgt geen vergoeding via je annuleringsverzekering.

    Het beste kun je contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie. Zij kijken samen met je naar andere mogelijkheden.

  • Mijn reis is geannuleerd vanwege het coronavirus. Vergoedt mijn reis- of annuleringsverzekering dit?

    Wij vergoeden dit niet vanuit je reis- of annuleringsverzekering. Hiervoor kun je contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie.

  • Mijn reis is geannuleerd vanwege het coronavirus. Kan ik mijn kortlopende reis- en/of annuleringsverzekering opzeggen en krijg ik dan mijn premie terug?

    Ja, je kunt je kortlopende reis- en of annuleringsverzekering beëindigen en je premie terugvragen. Om je premie terug te krijgen kun je contact opnemen met onze klantenservice

    Let op:

    Je kunt de premie van je annuleringsverzekering alleen terugvragen als de reisorganisatie en/of de verhuurder jouw vakantie heeft geannuleerd. Voor je reisverzekering geldt dit niet. Het maakt niet uit wie de reis annuleerde. Als je niet op reis bent geweest of gaat, kun je de premie terugvragen.

  • Ik wil op doktersadvies mijn reis annuleren. Ben ik hiervoor verzekerd?

    Je ontvangt wel een vergoeding voor het annuleren van je reis als er sprake is van een acuut ernstige ziekte. Is er nog geen sprake van een acuut ernstige ziekte? Dan vergoedt je reis- of annuleringsverzekering een annulering niet. Een annulering uit voorzorg is namelijk niet verzekerd.

  • Mijn terugvlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus. Krijg ik ander vervoer of extra kosten vergoed?

    We begrijpen dat dit een vervelende situatie is. Je kunt hierover het beste contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie. Heb je daarna nog vragen? Onze medewerkers helpen je graag.

  • Wat als tijdens mijn vakantie de maatregelen weer strenger worden?

    Ben je op vakantie en worden de coronamaatregelen weer strenger? Misschien wil je je vakantie dan vroegtijdig afbreken en terugreizen naar Nederland. De regering heeft aangegeven dat dit een risico is dat vakantiegangers naar het buitenland zelf nemen en dat de overheid in dat geval geen repatriëringsoperatie zal opzetten.

  • Ik ben in het buitenland en wil vanwege de risico’s terug naar Nederland. Wat moet ik doen?

    Het beste kun je dan contact opnemen met je reisorganisatie of vliegmaatschappij. Nederlandse toeristen worden niet meer gerepatrieerd vanuit de overheid.

    Via Nederland wereldwijd vind je meer informatie voor toeristen in het buitenland en het coronavirus.

Je reisverzekering bij verplichte quarantaine

  • Wat vergoedt mijn verzekering als ik in Nederland in quarantaine moet blijven?

    Ben je voor vertrek besmet met het coronavirus en moet je in quarantaine blijven? Dan vergoeden wij de annuleringskosten als je verzekerd bent met de module Annulering op je reisverzekering of een tijdelijke annuleringsverzekering. Er is dan namelijk sprake van een ernstige acute ziekte. Als je niet ziek bent, maar zelf wilt annuleren, dan vergoedt je verzekering dit niet. Neem dan contact op met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere accommodatie.

  • Ik ben op reis, maar moet in quarantaine blijven terwijl ik niet ziek ben. Krijg ik mijn niet genoten reisdagen terug?

    Zit je in quarantaine, maar ben je niet ziek door besmetting? De annuleringsverzekering vergoedt de niet genoten reisdagen niet.

  • Ik ga op vakantie naar een land met code oranje/rood. Dit betekent dat ik in quarantaine moet als ik het land in wil. Kan ik mijn reis annuleren met een annuleringsverzekering?

    Verplichte quarantaine in het vakantieland is geen geldige annuleringsreden. Je kunt je reis annuleren, maar krijgt geen vergoeding via je annuleringsverzekering.

    Het beste kun je contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie. Zij kijken samen met je naar andere mogelijkheden.

  • Ik ben op reis, maar moet in quarantaine blijven omdat ik ziek ben. Krijg ik mijn niet genoten reisdagen terug?

    Ben je besmet met het Coronavirus? Dan vergoeden wij de niet genoten reisdagen vanuit een annuleringsverzekering. Dit geldt ook voor eventuele volgende accommodaties bij bijvoorbeeld een doorreis.

    Let op! Was voor je bestemming al code oranje afgegeven voordat je vertrok? Dan vergoeden wij de niet genoten reisdagen niet.

Je reisverzekering als je besmet raakt met het coronavirus tijdens je reis

  • Ik ben in het buitenland en besmet met het coronavirus. Zijn de medische kosten verzekerd?

    Ben je besmet in een gebied waar nog niet bekend was dat het coronavirus heerst? Dan ben je verzekerd vanuit je zorgverzekering. Zijn er kosten die je zorgverzekering niet vergoedt? Dan vergoeden wij mogelijk deze extra kosten vanuit de module Geneeskundige kosten. Deze module moet je dan wel hebben afgesloten op je reisverzekering.

    Raak je besmet in een gebied waar al wel bekend was dat het Coronavirus heerst (waar code geel, oranje of rood van toepassing is)? Ook dan gaat vergoeding via je zorgverzekering.

    Lees meer over wat je kunt verwachten van de OHRA Zorgverzekering bij corona.

  • Wat moet ik doen als ik in het buitenland ben en vermoed dat ik besmet ben met het coronavirus?

    Vermoed je dat je besmet bent met het coronavirus? Dan is het belangrijk om (telefonisch) contact op te nemen met een (huis)arts of een ziekenhuis. Zij bepalen dan of je langs moet komen voor een onderzoek. Zo voorkom je dat je andere mensen besmet. Je zorgverzekering vergoedt spoedeisende zorg in het buitenland. ‘Spoedeisende zorg’ betekent in dit geval: zorg die niet kan wachten tot je terug in Nederland bent. Het is altijd verstandig om contact met je zorgverzekeraar op te nemen als je zorg nodig hebt in het buitenland.

    Lees meer over wat je kunt verwachten van de OHRA Zorgverzekering bij corona.