Verlenging van uw huisdierenverzekering

Hier vindt u de veelgestelde vragen over de verlenging van uw OHRA Huisdierenverzekering. Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op.

  • Wanneer ontvang ik mijn polis voor het nieuwe verzekeringsjaar?

    Wij mailen u zodra uw nieuwe polis in Mijn OHRA staat. Op de nieuwe polis staat uw gekozen dekking en de premie voor het komende verzekeringsjaar.

  • Wijzigt de premie van de OHRA Huisdierenverzekering?

    Voor honden wordt de premie verhoogd. De reden hiervoor is dat er veel gedeclareerd is; er wordt vaker gedeclareerd én de bedragen zijn hoger. 
    Voor katten zijn de tarieven voor de ziektekostenpakketten en extra dekkingen niet gewijzigd. Toch is het ook bij katten mogelijk dat u komend verzekeringsjaar een hogere premie betaalt. Hoe ouder uw hond of kat wordt, hoe groter de kans op gezondheidsklachten. Daarom passen we elk jaar de premie aan.

  • Geldt de nieuwe premie het hele jaar?

    Wij beoordelen 1 keer per jaar of de premie moet worden aangepast. De premie voor het komende verzekeringsjaar staat op uw nieuwe polis in Mijn OHRA. Deze premie geldt het komende verzekeringsjaar. Dit is onder voorbehoud van wijzigingen die effect hebben op de hoogte van de premie. Wijzigt u bijvoorbeeld uw pakket? Dan kan dat gevolgen hebben voor de hoogte van uw premie.

  • Waarom zie ik in de e-mail/brief een andere premie dan in Mijn OHRA?

    In de e-mail/brief staan de huidige premie en de premie voor het komende verzekeringsjaar. In Mijn OHRA staat nu alleen nog uw huidige premie. Zodra uw nieuwe polis met de premie voor komend jaar in Mijn OHRA staat, krijgt u van ons bericht per e-mail.

  • Waarom incasseert OHRA een andere maandpremie dan in de e-mail/brief staat?

    Door afrondingsverschillen kan de huidige premie genoemd in de e-mail/brief een paar centen afwijken van het bedrag dat wij via automatische incasso van uw rekening afschrijven. Wij werken er hard aan om dit zo spoedig mogelijk op te lossen.

  • Ik heb meerdere dieren verzekerd. Waarom worden niet alle dieren in de e-mail/brief genoemd?

    Als u meer huisdieren heeft verzekerd, dan kan het zijn dat deze nu niet worden genoemd. Elk huisdier krijgt een aparte polis en het kan zijn dat deze op verschillende momenten worden verlengd. Daar krijgt u dan apart bericht over.

  • Veranderen de polisvoorwaarden voor mijn huisdierenverzekering?

    Nee, we hebben geen wijzigingen doorgevoerd in de polisvoorwaarden.

    De clausule Terrorismedekking gold al op de vorige versies van uw polisvoorwaarden, maar de originele tekst was nog niet toegevoegd hieraan. U vindt het volledige clausuleblad nu wel in de polisvoorwaarden.

    Wilt u de polisvoorwaarden nog eens nalezen? U downloadt de polisvoorwaarden op onze website en in Mijn OHRA. Na het downloaden kunt u de polisvoorwaarden opslaan en eventueel printen. Liever per post ontvangen? Neem gerust contact met ons op. We zijn elke werkdag van 8.00 tot 18.00 uur bereikbaar op telefoonnummer 026 207 24 47. Wij sturen u de polisvoorwaarden met plezier toe.

     

  • Hoe kan ik mijn premie verlagen?

    Het is verstandig om te checken of de dekking van uw huisdierenverzekering nog bij uw huisdier past. Een minder uitgebreide dekking betekent namelijk een lagere premie.

  • Ik heb geen dierenartsrekening gedeclareerd. Waarom wijzigt dan toch mijn premie?

    Een hogere premie is extra vervelend wanneer u geen rekening hebt gedeclareerd. Maar zo werkt een verzekering wel. Iedereen stopt geld in een pot, waar degenen die het nodig hebben dan aanspraak op kunnen maken.

    De premie van onze huisdierenverzekering wordt bepaald door verschillende kenmerken, zoals het pakket dat u heeft gekozen, de leeftijd van het dier en het ras. Ieder kenmerk krijgt een waarde op basis van uw persoonlijke situatie. De waarden samen bepalen de premie die u betaalt. Daarnaast stijgt de premie naarmate uw dier ouder wordt. Ook al heeft u het afgelopen jaar geen rekening gedeclareerd.

  • Hoe kan ik mijn huisdierenverzekering wijzigen?

    Wij horen het graag. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op.

  • Hoe kan ik mijn huisdierenverzekering opzeggen?

    Overweegt u de huisdierenverzekering op te zeggen? Dat vinden we jammer, want we zijn natuurlijk blij met u als klant. Wilt u echt opzeggen? Onze huisdierenverzekering is dagelijks opzegbaar na afloop van de eerste contractperiode. Koos u voor een 1-jarig contract? Dan kunt u de verzekering na het eerste jaar dagelijks opzeggen. Bij een 4-jarig contract is dat na 4 jaar.

  • Hoe krijg ik toegang tot Mijn OHRA?

    In nog geen 2 minuten heeft u toegang tot Mijn OHRA. U heeft alleen uw relatienummer en e-mailadres nodig. Activeer Mijn OHRA.

    Hier staat uw relatienummer

    U vindt uw relatienummer op uw polisblad en onderaan de e-mails die u van ons ontvangt.

  • Ik heb een contract voor 4 jaar. Wat gaat hiermee gebeuren? 

    Wij bieden sinds enige tijd geen contracten meer aan met een looptijd voor 4 jaar. Aan het einde van de looptijd van uw 4-jarige contract, verlengen wij uw verzekering per de contractvervaldatum op uw verzekeringspolis met 1 jaar. Vanaf dat moment gelden ook de nieuwe polisvoorwaarden (HSD2203).  

  • Waarom vragen jullie naast een eigen bijdrage nu ook een eigen risico?

    Er is op medisch gebied steeds meer mogelijk voor uw huisdier. Dat is natuurlijk goed nieuws voor uw huisdier, maar hierdoor zijn de kosten van dierenartsen flink gestegen.  

    Om de kosten hiervoor te kunnen vergoeden, vragen wij voor de meeste behandelingen een eigen bijdrage van 20% per behandeling. Hier zijn enkele uitzonderingen op; deze vindt u terug in het vergoedingenoverzicht. Naast de eigen bijdrage introduceren wij nu ook een eigen risico per verzekeringsjaar voor de dekking Ziektekosten. Hiermee voorkomen we dat we de eigen bijdrage voor het komende verzekeringsjaar moeten verhogen en houden we de premiestijging beperkt. Zo kunt u blijven rekenen op een scherpe premie en een brede dekking. Het is goed om te weten dat er geen eigen risico geldt voor de aanvullende dekkingen.  

  • Ik krijg 2 keer een eigen risico in rekening gebracht. Hoe kan dit?

    Het kan zo zijn dat de vergoeding van uw declaratie na verrekening van de eigen bijdrage, lager is dan het eigen risico. In dat geval brengen wij bij de tweede of daaropvolgende declaratie het resterende deel van het eigen risico in rekening, tot deze helemaal is verrekend.  

    Het kan ook voorkomen dat de behandeling van uw huisdier meerdere dagen duurt. Dan kan het zo zijn dat de volledige behandeling over 2 verzekeringsjaren loopt. Als het gaat om uw eerste declaratie in het vorige verzekeringsjaar, zal het eigen risico van dat jaar in rekening worden gebracht. Voor de behandelingen die in het nieuwe verzekeringsjaar vallen, wordt bij uw declaratie het nieuwe eigen risico voor dat verzekeringsjaar in rekening gebracht. 

  • Hoe werkt het eigen risico in combinatie met mijn eigen bijdrage? 

    Voor elke rekening die u indient, betaalt u voor de meeste behandelingeneen eigen bijdrage van 20% per behandeling. Wij vergoeden dus per declaratie tot 80% van de verzekerde kosten. Uitzonderingen daarop ziet u terug in het vergoedingenoverzicht. Het eigen risico verrekenen we met de vergoeding die u na verrekening van de eigen bijdrage nog van ons ontvangt. We laten het zien in een voorbeeld:  

    Vergoeding bij een eigen risico van € 50,-   

    • Na een dierenartsbezoek declareert u een rekening van € 1000,-.
    • Uw eigen bijdrage is 20%, in dit geval vergoeden wij dus € 800,-.
    • U ontvangt dan van ons een vergoeding van € 1000,- minus € 200,- eigen bijdrage minus € 50,- eigen risico = € 750,-

    Goed om te weten 
    U betaalt het eigen risico per verzekeringsjaar. In dit voorbeeld betaalt u bij een volgende declaratie dus geen eigen risico meer in dat verzekeringsjaar.   

  • Geldt het eigen risico per jaar of per behandeling?

    Het eigen risico brengen wij voor het hele verzekeringsjaar in rekening. Dus niet per behandeling of declaratie, zoals bij sommige andere verzekeraars. Betaalt u bij uw eerste declaratie het volledige eigen risico? Dan brengen wij die bij de volgende declaratie binnen hetzelfde verzekeringsjaar niet meer in rekening. 

  • Wanneer gaan de wijzigingen in de polisvoorwaarden in 2022 voor mij gelden?

    De nieuwe wijzigingen gelden per de verlengingsdatum van uw huisdierenverzekering. Deze datum ziet u bij de contractvervaldatum op uw polisblad.  

    Heeft u een meerjarig contract? Ook dan gaan deze wijzigingen in vanaf het einde van uw meerjarig contract, per de verlengingsdatum. Op dat moment zetten wij uw meerjarig contract ook om naar een contract met een looptijd van 1 jaar.  
     

  • De maximaal verzekerde bedragen gaan omhoog. Wat houdt dat in?

    U denkt er liever niet aan, maar mocht uw hond of kat iets overkomen, dan kunt u rekenen op een hogere maximale vergoeding van ons per verzekeringsjaar.

    • Voor het pakket Basis was de maximale vergoeding per verzekeringsjaar € 2.500,-. Dit wordt € 3.000,-.
    • Voor het pakket Plus was de maximale vergoeding per verzekeringsjaar € 3.500,-. Dit wordt € 4.000,-.
    • Voor het pakket Top was de maximale vergoeding per verzekeringsjaar € 5.000,-. Dit wordt € 6.000,-.