Veelgestelde vragen over de OHRA App
Met de OHRA App regel je alles voor je verzekeringen. 24 uur per dag, waar je ook bent. Van persoonlijke gegevens wijzigen tot kosten declareren. Je installeert de app gratis op je smartphone of tablet. Hieronder vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over onze app.
Staat je vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op.
Vragen over inloggen
-
Ik wil mijn OHRA Account activeren. Waar vind ik mijn relatienummer?
Je relatienummer bestaat uit de eerste cijfers van je polisnummer, vóór het eerste streepje. Dus stel je polisnummer is: 123456-531-04. Dan is je relatienummer 123456. Je relatienummer vind je aan het einde van onze e-mails en in eventuele brieven die je van ons ontvangt.
-
Het inloggen lukt niet. Hoe kan dat?
Wat vervelend dat het inloggen niet lukt. Dit kan verschillende redenen hebben. Wat je het beste kunt controleren is:
- Heb je je e-mailadres en wachtwoord goed ingevuld? Check het voor de zekerheid en probeer het nog eens
- Ben je je wachtwoord vergeten of kwijt? Klik dan op ‘wachtwoord vergeten’ en volg de stappen om een nieuw wachtwoord aan te maken
- Is je toegang geblokkeerd? Dit gebeurt na 5 keer verkeerd inloggen. Je zult even moeten wachten, daarna kun je het weer proberen
- Log je per ongeluk in met je DigiD? Dat kan gebeuren, want misschien dacht je dat dit de bedoeling was. Inloggen met je DigiD kan niet in de OHRA App. Met je DigiD kun je alleen inloggen op Mijn OHRA Zorgverzekering
Inloggen met een SMS-code
-
Ik wil graag veilig en snel inloggen met een SMS-code, hoe werkt dit?
Inloggen op Mijn OHRA en in de OHRA App kan nu nog makkelijker en extra veilig! Met iDIN, een dienst van banken, hoeven we maar 1 keer jouw gegevens te controleren. Daarna weten we altijd wie je bent en krijg je voortaan bij het inloggen een unieke SMS-code. Dit wordt ook wel tweestapsverificatie genoemd. Zo is jouw OHRA Account nog beter beveiligd.
-
Wat is iDIN? En waarom is dit nodig om met een SMS-code te kunnen inloggen?
iDIN is een dienst van de banken waarmee we jou identiteit kunnen bevestigen. We willen zeker weten dat jij degene bent die inlogt. Daarom checken wij jouw persoonlijke gegevens van jouw bank. Denk aan jouw naam, adres en geboortedatum. Deze gegevens moeten hetzelfde zijn als de gegevens die wij van jou hebben. Wees gerust, wij krijgen jouw financiële bankgegevens nooit te zien. Die zijn natuurlijk privé.
-
Ik regel de verzekeringszaken voor iemand anders, kan ik dan ook inloggen met een SMS-code?
Regel je bijvoorbeeld de verzekeringszaken voor jouw ouders of partner? Dan kun je gewoon inloggen met een SMS-code. Hiervoor moet je 1 keer een koppeling maken met de bank via iDIN en de bijbehorende bankrekening van deze persoon. Mocht je per ongeluk je eigen bank hebben gekoppeld, dan zie je vanzelf een foutmelding. Daarna kun je het opnieuw proberen.
-
Ik regel de verzekeringszaken voor iemand anders, kan ik de SMS-code op mijn nummer ontvangen?
Dat kan zeker! Voer jouw eigen mobiele nummer in nadat je de iDIN controle van de ander hebt gedaan. Vervolgens ontvang je de unieke SMS-code altijd op jouw telefoonnummer.
-
Ik wil niet meer inloggen met een SMS-code. Hoe kan ik dit uitzetten?
Inloggen met een SMS-code zorgt voor een betere beveiliging van jouw OHRA Account. Wil je dit toch liever niet meer? Je kunt het zelf aan- en uitzetten in Mijn OHRA.
Vragen over het gebruik van de OHRA App
-
Wat kan ik allemaal met de app?
Dit ligt aan de verzekeringen die je bij ons hebt. Wat je bijvoorbeeld kunt doen met de app:
- rekeningen van je zorgverlener declareren
- een schade melden
- je polis bekijken
- je internationaal verzekeringsbewijs (IVB of groene kaart) bekijken
- persoonlijke wijzigingen doorgeven
- snel contact met ons opnemen
- een autoschade- of glasherstelbedrijf in de buurt vinden
Wat onze app extra leuk maakt, is dat je eigen foto’s kunt toevoegen bij je verzekeringen. Bijvoorbeeld een foto van je nieuwe auto bij je autoverzekering of een foto van je favoriete strand bij je reisverzekering. Zo maak je jouw eigen omgeving persoonlijker én leuker!
-
Kan ik eigen foto's toevoegen in de OHRA App bij mijn verzekeringen?
Ja zeker, je maakt de OHRA App een stuk persoonlijker met je eigen foto’s. Het plaatsen van foto’s is heel makkelijk:
- Kies een verzekering op het startscherm van de OHRA App
- Klik op deze pagina rechtsboven op de knop 'Wijzig’
- Kies uit het fotoalbum op je mobiele telefoon of tablet een leuke foto. Of maak er eentje
- Selecteer de foto die je wilt plaatsen (je kunt de foto nog bijsnijden)
- Je foto vindt je nu terug in de app bij je verzekering en op je startscherm
-
Voor welke apparaten is de OHRA App geschikt?
De OHRA App werkt op:
- Apple iPhones (iOS) en iPads (iPadOS). Download de app gratis in de Apple App Store
- Android apparaten (zoals Samsung, LG en HTC). Download de app gratis in Google Play
De OHRA App is beschikbaar voor apparaten met Android 8 of nieuwer, iOS 14 of nieuwer en alle versies van iPadOS. Let op: je hebt altijd de laatste versie van de app nodig. Controleer regelmatig of er updates zijn. Als je niet de laatste versie gebruikt, kan het zijn dat de OHRA App niet of niet goed werkt op je mobiele telefoon of tablet.
-
Hoe weet ik welke versie ik van het besturingssysteem heb?
Doorloop de onderstaande stappen om uit te zoeken welk besturingssysteem je hebt. Let op: dit zijn algemene stappen, het kan per apparaat verschillen. Twijfel je? Kijk dan in de handleiding van je apparaat.
Voor apparaten met Apple (iPhone iOS en iPad iPadOS)
- Klik op het icoon 'Instellingen'
- Klik op 'Algemeen'
- Klik op 'Info'
- Bij 'Softwareversie' vind je de versie van iOS
Voor apparaten met Android (zoals Samsung, LG en HTC)
- Klik op het icoon ’Instellingen’
- Klik op ‘Info telefoon’
- Klik op ‘Softwaregegevens’
- Bij 'Android-versie' vind je de versie van jouw apparaat
-
Hoe kan ik een rekening van mijn zorgverlener declareren?
Een rekening van een zorgverlener kun je eenvoudig en snel declareren met de OHRA App. Dit pak je als volgt aan:
- Log in op de app
- Klik op ‘Zorgverzekering’ en daarna op de groene knop ‘Declareren’
Declareer je voor de eerste keer? Dan krijg je de ‘Voorwaarden mobiel declareren’ te zien. Lees deze door. Is alles duidelijk en akkoord? Klik dan op ‘Akkoord’ en daarna op ‘Rekening declareren’ - OHRA vraagt nu eenmalig toestemming om toegang te krijgen tot de camera op je apparaat. Zo kun je foto’s van je rekeningen met ons delen. Klik op ‘Ja, dat mag’, als je hiermee akkoord gaat
- Om een rekening in te dienen, moet je er eerst een foto van maken. Mocht je die nog niet hebben gemaakt: klik op ‘Maak foto’. Wat hierbij belangrijk is: maak de foto van bovenaf, zorg dat de rekening er helemaal op staat, let erop dat de foto niet te donker is en zet maximaal 1 rekening op de foto.
Wist je dat je meerdere rekeningen tegelijk kunt declareren? Dit kunnen rekeningen van jezelf zijn, maar ook van personen die bij je op de polis staan. De rekeningen mogen van verschillende zorgverleners zijn.
Heb je al een foto of document klaarstaan op je apparaat? Klik dan op ‘Kies bestaande foto’ of ‘Kies PDF’ - Geef vervolgens antwoord op een aantal vragen over je rekening. Zo wil OHRA bijvoorbeeld weten of je deze kosten in het buitenland hebt gemaakt. Nu volgt er een samenvatting van je declaratie. Bekijk en controleer deze goed. Klopt alles? Klik dan op ‘Verstuur’. Je krijgt vervolgens een e-mail met een ontvangstbevestiging. En binnen 5 werkdagen krijg je je geld terug, meestal zelfs veel sneller!
-
Hoe kan ik mijn zorgverzekering beheren?
In de OHRA App kun je op 2 manieren je zorgverzekering beheren. Bepaal wat je precies wilt doen:
1. Inloggen met relatienummer en geboortedatum
Wil je alleen zorgkosten declareren? Log dan in met je relatienummer en geboortedatum.
2. Inloggen met je OHRA Account
Wil je naast zorgkosten declareren, bijvoorbeeld ook je persoonlijke vergoedingen bekijken? Of je andere verzekeringen van OHRA beheren? Log dan in met je OHRA Account. Heb je nog geen OHRA Account? Geen probleem, je regelt het binnen 2 minuten.
Let op
Mijn OHRA is niet hetzelfde als Mijn OHRA Zorgverzekering. In Mijn OHRA kun je alles regelen voor je verzekeringen bij OHRA. In Mijn OHRA Zorgverzekering regel je alleen alles voor je zorgverzekering en log je in met de DigiD app of met je DigiD inlogcode met SMS-controle.
-
De app werkt niet goed. Hoe kan ik dit doorgeven?
Werkt de OHRA App niet (goed)? Of doet één van de functies het niet? Vervelend. Wij horen het graag via dit formulier, zodat wij snel met je melding aan de slag kunnen.