Veelgestelde vragen over de OHRA App

Met de OHRA App regel je alles voor je verzekeringen. 24 uur per dag, waar je ook bent. Van persoonlijke gegevens wijzigen tot kosten declareren. Je installeert de app gratis op je smartphone of tablet. Hieronder vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over onze app.

Staat je vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op.

Vragen over inloggen

  • Hoe krijg ik toegang tot de OHRA App?

    Om in te loggen in Mijn OHRA heb je een OHRA Account nodig. Dit regel je binnen 2 minuten met je relatienummer en e-mailadres. Activeer direct je OHRA Account..

    Hier vind je je relatienummer

    Je vindt je relatienummer in de mail over je polis en in de welkomstmail. Je relatienummer is onderdeel van je polisnummer. Je polisnummer staat op je polisblad en in eventuele brieven die je van ons ontvangt. Het zijn de cijfers vóór het eerste streepje. Is je polisnummer bijvoorbeeld 123456-531-04? Dan is je relatienummer 123456.

  • Het inloggen lukt niet. Hoe kan dat?

    Vervelend dat het inloggen niet lukt. Dit kan verschillende redenen hebben:

    • Heb je je e-mailadres en wachtwoord goed ingevuld? Doe een check en probeer het nog een keer.
    • Ben je je wachtwoord vergeten of kwijt? Klik dan op ‘wachtwoord vergeten’ en volg de stappen.
    • Is je toegang geblokkeerd? Dit gebeurt na 5 keer verkeerd inloggen. Je zult even moeten wachten, probeer het daarna nog een keer. Of stel een nieuw wachtwoord in.
    • Log je in met je DigiD? Dit is niet mogelijk in de OHRA App. Met je DigiD kun je alleen inloggen op Mijn OHRA Zorgverzekering.
  • Ik ontvang geen e-mail om een OHRA Account te activeren. Wat nu?

    Wil je jouw OHRA Account activeren, maar ontvang je geen e-mail? Kijk dan bij je ongewenste post of SPAM. Het kan zijn dat onze e-mail daar tussen staat.

    Heb je een Gmail e-mailadres? Dan is de kans groot dat onze activeringsmail in je SPAM terecht komt. Hier kunnen wij op dit moment niets aan doen. Wel kun je deze e-mail vanuit je SPAM kenmerken als 'lijkt in orde' en daarna als 'geen SPAM'. Onze e-mails staan vanaf dat moment automatisch in je inbox en dan werkt de activeringsknop juist.

    Kom je er niet uit? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag.

  • Het aanvragen van een nieuw wachtwoord voor mijn OHRA Account lukt niet. Hoe kan dat?

    Heb je op ‘wachtwoord vergeten’ geklikt om een nieuw wachtwoord aan te vragen, maar ontvang je geen e-mail van ons? Dan kan dit er aan de hand zijn: 

    • De e-mail is in je ongewenste post of SPAM terecht gekomen. Het is dan handig om je e-mail als 'lijkt in orde' te kenmerken en daarna als 'geen SPAM'. Zo weet je zeker dat je onze e-mails vanaf nu wel in je inbox ontvangt.
    • Je hebt nog geen account aangemaakt. Activeer direct je OHRA Account..
  • Hoe moet ik inloggen om mijn zorgverzekering te beheren?

    In de OHRA App kun je op 2 manieren je zorgverzekering beheren. Bepaal wat je precies wilt doen:

    1. Inloggen met relatienummer en geboortedatum

    Wil je alleen zorgkosten declareren? Log dan in met je relatienummer en geboortedatum.

    2. Inloggen met je OHRA Account

    Wil je naast zorgkosten declareren, bijvoorbeeld ook je persoonlijke vergoedingen bekijken? Of je andere verzekeringen van OHRA beheren? Log dan in met je OHRA Account. Heb je nog geen OHRA Account? Geen probleem, je regelt het binnen 2 minuten.

    Let op

    Mijn OHRA is niet hetzelfde als Mijn OHRA Zorgverzekering. In Mijn OHRA Zorgverzekering regel je alles voor je zorgverzekering en log je in met de DigiD app of met je DigiD inlogcode met SMS-controle. Inloggen doe je hier.

Inloggen met een SMS-code

  • Ik wil graag veilig inloggen met een SMS-code, hoe werkt dit?

    Met een SMS-code log je extra veilig in op Mijn OHRA en in de OHRA App. Dit werkt als volgt: wij controleren 1 keer jouw persoonlijke gegevens via iDIN, een veilige dienst van banken. Daarna weten we altijd wie je bent en krijg je bij het inloggen een unieke SMS-code. Dit wordt ook wel tweestapsverificatie genoemd.

  • Wat is iDIN?

    iDIN is een veilige en betrouwbare dienst van banken. Het proces van iDIN lijkt op iDEAL; je logt in via je eigen vertrouwde online bankieren-omgeving, alleen maak je met iDIN géén geld over. Wij controleren dus alleen wie je bent en krijgen je financiële gegevens hierbij nooit te zien.

  • Ik regel de verzekeringszaken voor iemand anders, kan ik dan ook inloggen met een SMS-code?

    Regel je de verzekeringszaken voor jouw ouders of partner? Dan kun je gewoon inloggen met een SMS-code. Hiervoor moet je 1 keer met de bankrekening van deze persoon inloggen bij de bank via iDIN. Daarna krijg je altijd een unieke SMS-code.

    Heb je per ongeluk je eigen bank gekoppeld, dan zie je vanzelf een foutmelding. Daarna kun je het opnieuw proberen.

  • Ik regel de verzekeringszaken voor iemand anders, kan ik de SMS-code op mijn nummer ontvangen?

    Dat kan zeker! Voer jouw eigen mobiele nummer in nadat je de iDIN controle van de ander hebt gedaan. Vervolgens ontvang je de unieke SMS-code altijd op jouw telefoonnummer.

  • Ik wil niet meer inloggen met een SMS-code. Hoe kan ik dit uitzetten?

    Inloggen met een SMS-code zorgt voor een betere beveiliging van jouw OHRA Account. Wil je dit toch liever niet meer? Je kunt het zelf aan- en uitzetten in Mijn OHRA.

Vragen over het gebruik van de OHRA App

  • Wat kan ik allemaal met de app?

    Dit ligt aan de verzekeringen die je bij ons hebt. Wat je kunt doen met de app is:

    • De gegevens van je verzekeringen bekijken. Zoals polisvoorwaarden, gekozen dekking en premie.
    • Je persoonlijke gegevens wijzigen.
    • De dekking van je verzekeringen aanpassen.
    • Een verhuizing doorgeven.
    • Direct contact met ons opnemen.
    • De rekeningen van je zorgverlener declareren.
    • Het kenteken van een andere auto laten weten.
    • Schade melden.
    • Een autoschade- of glasherstelbedrijf in de buurt vinden.
    • Je internationaal verzekeringsbewijs (IVB of groene kaart) bekijken.
    • Het declaratieoverzicht van uw huisdierenverzekering checken.
    • Een verzekering opzeggen.

    Maak van de OHRA App je eigen persoonlijke app

    Maak de OHRA App persoonlijker door je naam en profielfoto in te stellen. Voeg ook foto's toe bij je verzekeringen. Bijvoorbeeld een foto van je nieuwe auto bij je autoverzekering of een foto van je favoriete strand bij je reisverzekering. Zo wordt je app nóg leuker!

  • Kan ik eigen foto's toevoegen in de OHRA App bij mijn verzekeringen?

    Ja zeker, je maakt de OHRA App een stuk persoonlijker met je eigen foto’s. Het plaatsen van foto’s is heel makkelijk:

    • Kies een verzekering op het startscherm van de OHRA App
    • Klik op deze pagina rechtsboven op de knop 'Wijzig’
    • Kies uit het fotoalbum op je mobiele telefoon of tablet een leuke foto. Of maak er eentje
    • Selecteer de foto die je wilt plaatsen (je kunt de foto nog bijsnijden)
    • Je foto vindt je nu terug in de app bij je verzekering en op je startscherm
  • Voor welke apparaten is de OHRA App geschikt?

    De OHRA App werkt op:

    • Apple iPhones (iOS) en iPads (iPadOS). Download de app gratis in de Apple App Store
    • Android apparaten (zoals Samsung, LG en HTC). Download de app gratis in Google Play

    De OHRA App is beschikbaar voor apparaten met Android 8 of nieuwer, iOS 14 of nieuwer en alle versies van iPadOS. Let op: je hebt altijd de laatste versie van de app nodig. Controleer regelmatig of er updates zijn. Als je niet de laatste versie gebruikt, kan het zijn dat de OHRA App niet of niet goed werkt op je mobiele telefoon of tablet.

  • Hoe weet ik welke versie ik van het besturingssysteem heb?

    Doorloop de onderstaande stappen om uit te zoeken welk besturingssysteem je hebt. Let op: dit zijn algemene stappen, het kan per apparaat verschillen. Twijfel je? Kijk dan in de handleiding van je apparaat.

    Voor apparaten met Apple (iPhone iOS en iPad iPadOS)

    • Klik op het icoon 'Instellingen'
    • Klik op 'Algemeen'
    • Klik op 'Info'
    • Bij 'Softwareversie' vind je de versie van iOS

    Voor apparaten met Android (zoals Samsung, LG en HTC)

    • Klik op het icoon ’Instellingen’
    • Klik op ‘Info telefoon’
    • Klik op ‘Softwaregegevens’
    • Bij 'Android-versie' vind je de versie van jouw apparaat
  • Hoe kan ik een rekening van mijn zorgverlener declareren?

    Een rekening van een zorgverlener kun je eenvoudig en snel declareren met de OHRA App. Dit pak je als volgt aan:

    • Log in op de app
    • Klik op ‘Zorgverzekering’ en daarna op de groene knop ‘Declareren’
      Declareer je voor de eerste keer? Dan krijg je de ‘Voorwaarden mobiel declareren’ te zien. Lees deze door. Is alles duidelijk en akkoord? Klik dan op ‘Akkoord’ en daarna op ‘Rekening declareren’
    • OHRA vraagt nu eenmalig toestemming om toegang te krijgen tot de camera op je apparaat. Zo kun je foto’s van je rekeningen met ons delen. Klik op ‘Ja, dat mag’, als je hiermee akkoord gaat
    • Om een rekening in te dienen, moet je er eerst een foto van maken. Mocht je die nog niet hebben gemaakt: klik op ‘Maak foto’. Wat hierbij belangrijk is: maak de foto van bovenaf, zorg dat de rekening er helemaal op staat, let erop dat de foto niet te donker is en zet maximaal 1 rekening op de foto.

      Wist je dat je meerdere rekeningen tegelijk kunt declareren? Dit kunnen rekeningen van jezelf zijn, maar ook van personen die bij je op de polis staan. De rekeningen mogen van verschillende zorgverleners zijn.

      Heb je al een foto of document klaarstaan op je apparaat? Klik dan op ‘Kies bestaande foto’ of ‘Kies PDF’
    • Geef vervolgens antwoord op een aantal vragen over je rekening. Zo wil OHRA bijvoorbeeld weten of je deze kosten in het buitenland hebt gemaakt. Nu volgt er een samenvatting van je declaratie. Bekijk en controleer deze goed. Klopt alles? Klik dan op ‘Verstuur’. Je krijgt vervolgens een e-mail met een ontvangstbevestiging. En binnen 5 werkdagen krijg je je geld terug, meestal zelfs veel sneller!
  • De app werkt niet goed. Hoe kan ik dit doorgeven?

    Werkt de OHRA App niet (goed)? Of doet één van de functies het niet? Vervelend. Wij horen het graag via dit formulier, zodat wij snel met je melding aan de slag kunnen.