Veelgestelde vragen over de OHRA App

Met de OHRA App regel je alles voor je verzekeringen. 24 uur per dag, waar je ook bent. Van persoonlijke gegevens wijzigen tot kosten declareren. Je installeert de app gratis op je smartphone of tablet. Hieronder vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over onze app.

Staat je vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op.

  • Voor welke apparaten is de OHRA App geschikt?

    De OHRA App werkt op:

    • Apple iPhones (iOS) en iPads (iPadOS). Download de app gratis in de Apple App Store
    • Android apparaten (zoals Samsung, LG en HTC). Download de app gratis in Google Play

    De OHRA App is beschikbaar voor apparaten met Android 8 of nieuwer, iOS 12 of nieuwer en alle versies van iPadOS. Let op: je hebt altijd de laatste versie van de app nodig. Controleer regelmatig of er updates zijn. Als je niet de laatste versie gebruikt, kan het zijn dat de OHRA App niet of niet goed werkt op je mobiele telefoon of tablet.

  • Wat kan ik allemaal met de app?

    Dit ligt aan de verzekeringen die je bij ons hebt. Wat je bijvoorbeeld kunt doen met de app:

    • rekeningen van je zorgverlener declareren
    • een schade melden
    • je polis bekijken
    • je internationaal verzekeringsbewijs (IVB of groene kaart) bekijken
    • persoonlijke wijzigingen doorgeven
    • snel contact met ons opnemen
    • een autoschade- of glasherstelbedrijf in de buurt vinden

    Wat onze app extra leuk maakt, is dat je eigen foto’s kunt toevoegen bij je verzekeringen. Bijvoorbeeld een foto van je nieuwe auto bij je autoverzekering of een foto van je favoriete strand bij je reisverzekering. Zo maak je jouw eigen omgeving persoonlijker én leuker!

  • Ik wil mijn OHRA Account activeren. Waar vind ik mijn relatienummer?

    Je relatienummer bestaat uit de eerste cijfers van je polisnummer, vóór het eerste streepje. Dus stel je polisnummer is: 123456-531-04. Dan is je relatienummer 123456. Je relatienummer vind je op je polisblad in Mijn OHRA, aan het einde van onze e-mails en in eventuele brieven die je van ons ontvangt.

  • Het inloggen lukt niet. Hoe kan dat?

    Wat vervelend dat het inloggen niet lukt. Dit kan verschillende redenen hebben. Wat je het beste kunt controleren is:

    • Heb je je e-mailadres en wachtwoord goed ingevuld? Check het voor de zekerheid en probeer het nog eens
    • Ben je je wachtwoord vergeten of kwijt? Klik dan op ‘wachtwoord vergeten’ en stel een nieuw wachtwoord in
    • Is je toegang geblokkeerd? Dit gebeurt na 5 keer verkeerd inloggen
    • Log je per ongeluk in met je DigiD? Dit kan niet in de OHRA App. Met je DigiD kun je alleen inloggen op Mijn OHRA Zorgverzekering
  • Hoe kan ik een rekening van mijn zorgverlener declareren?

    Een rekening van een zorgverlener kun je eenvoudig en snel declareren met de OHRA App. Dit pak je als volgt aan:

    • Log in op de app
    • Klik op ‘Zorgverzekering’ en daarna op de groene knop ‘Declareren’
      Declareer je voor de eerste keer? Dan krijg je de ‘Voorwaarden mobiel declareren’ te zien. Lees deze door. Is alles duidelijk en akkoord? Klik dan op ‘Akkoord’ en daarna op ‘Rekening declareren’
    • OHRA vraagt nu eenmalig toestemming om toegang te krijgen tot de camera op je apparaat. Zo kun je foto’s van je rekeningen met ons delen. Klik op ‘Ja, dat mag’
    • Om een rekening in te dienen, moet je er eerst een foto van maken. Klik op ‘Maak foto’. Wat hierbij belangrijk is: maak de foto van bovenaf, zorg dat de rekening er helemaal op staat, let erop dat de foto niet te donker is en zet maximaal 1 rekening op de foto.

      Wist je dat je meerdere rekeningen tegelijk kunt declareren? Dit kunnen rekeningen van jezelf zijn, maar ook van personen die bij je op de polis staan. De rekeningen mogen van verschillende zorgverleners zijn.

      Heb je al een foto of document klaarstaan op je apparaat? Klik dan op ‘Kies bestaande foto’ of ‘Kies PDF’
    • Geef vervolgens antwoord op een aantal vragen over je rekening. Zo wil OHRA bijvoorbeeld weten of je deze kosten in het buitenland hebt gemaakt. Nu volgt er een samenvatting van je declaratie. Bekijk en controleer deze goed. Klopt alles? Klik dan op ‘Verstuur’. Je krijgt via e-mail een ontvangstbevestiging. En binnen 10 werkdagen krijg je je geld terug, meestal zelfs veel sneller!
  • Hoe kan ik mijn zorgverzekering beheren?

    In de OHRA App kun je op 2 manieren je zorgverzekering beheren. Bepaal wat je precies wilt doen:

    1. Inloggen met relatienummer en geboortedatum

    Wil je alleen zorgkosten declareren? Log dan in met je relatienummer en geboortedatum.

    2. Inloggen met je OHRA Account

    Wil je naast zorgkosten declareren, bijvoorbeeld ook je persoonlijke vergoedingen bekijken? Of je andere verzekeringen van OHRA beheren? Log dan in met je OHRA Account. Heb je nog geen OHRA Account? Geen probleem, je regelt het binnen 2 minuten.

    Let op

    Mijn OHRA is niet hetzelfde als Mijn OHRA Zorgverzekering. In Mijn OHRA kun je alles regelen voor je verzekeringen bij OHRA. In Mijn OHRA Zorgverzekering regel je alleen alles voor je zorgverzekering en log je in met de DigiD app of met je DigiD inlogcode met SMS-controle.

  • Hoe weet ik welke versie ik van het besturingssysteem heb?

    Doorloop de onderstaande stappen om je besturingssysteem te weten te komen. Let op: dit zijn algemene stappen, het kan per apparaat verschillen. Twijfel je? Kijk dan in de handleiding van je apparaat.

    Voor apparaten met Apple (iPhone iOS en iPad iPadOS)

    • Klik op het icoon 'Instellingen'
    • Klik op 'Algemeen'
    • Klik op 'Info'
    • Bij 'Softwareversie' vind je de versie van iOS

    Voor apparaten met Android (zoals Samsung, LG en HTC)

    • Klik op het icoon ’Instellingen’
    • Klik op ‘Info telefoon’
    • Klik op ‘Softwaregegevens’
    • Bij 'Android-versie' vind je de versie van jouw apparaat
  • De app werkt niet goed. Hoe kan ik dit doorgeven?

    Werkt de OHRA App niet (goed)? Of doet één van de functies het niet? Vervelend. Wij horen het graag via dit formulier, zodat wij spoedig met je melding aan de slag kunnen.

  • Kan ik eigen foto's toevoegen in de OHRA App bij mijn verzekeringen?

    Ja zeker, je maakt de OHRA App een stuk persoonlijker met je eigen foto’s. Het plaatsen van foto’s is heel makkelijk:

    • Kies een verzekering op het startscherm van de OHRA App
    • Klik op deze pagina rechtsboven op de knop 'Wijzig’
    • Kies uit het fotoalbum op je mobiele telefoon of tablet een leuke foto. Of maak er eentje
    • Selecteer de foto die je wilt plaatsen (je kunt de foto nog bijsnijden)
    • Je foto vindt je nu terug in de app bij je verzekering en op je startscherm