Wat als je vlucht vertraging heeft?

Heeft je vlucht vertraging?! Dat is natuurlijk balen! En al helemaal als je vlucht wordt geannuleerd. Fijn om te weten welke kosten onze reis- en annuleringsverzekering vergoeden.

Vertraging bij vertrek en je annuleringsverzekering

Heb je een annuleringsverzekering en heeft je vlucht flinke vertraging? Dan heb je recht op een vergoeding van maximaal 3 dagen. We rekenen als volgt:

  • 8 tot 20 uur vertraging geldt als 1 dag
  • 20 tot 32 uur als 2 dagen
  • 32 uur of meer vertraging geeft recht op een vergoeding van 3 dagen

Extra kosten voor reis en verblijf

Kun je niet terugreizen op de geplande datum, bijvoorbeeld door een orkaan? Bel dan eerst onze hulpdienst. Je krijgt namelijk de extra reis- en verblijfkosten alleen vergoed als onze mensen van de hulpdienst het hebben goedgekeurd. Zij kunnen voor je uitzoeken of je je terugreis kunt laten omboeken. Als het nodig is, regelen ze zelfs ander vervoer naar Nederland.

Vlucht geannuleerd en je reisverzekering

Annuleert de luchtvaartmaatschappij jouw vlucht? Neem dan altijd contact op met de luchtvaartmaatschappij of met je reisorganisatie. Onze annuleringsverzekering biedt in dat geval namelijk geen dekking. Wil je zelf je vlucht annuleren en wil je hiervoor vergoeding vanuit je reisverzekering? Dan heb je wel een annuleringsverzekering en geldige reden nodig. In de polisvoorwaarden staat precies wanneer je recht hebt op vergoeding.

Nee, natuurgeweld is geen reden om te annuleren

Aswolken, vulkaanuitbarstingen en ander natuurgeweld zijn geen geldige annuleringsreden. Als je toch een vergoeding wilt voor de kosten van het annuleren, raden we je aan om eerst te informeren bij de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie. Goed om te weten: de Europese Commissie vindt dat er bij natuurgeweld 'passagiersrechten' blijven gelden en daar hoort vergoeding van je ticket of een gelijkwaardige omboeking ook onder.

Vlucht omgeboekt? Check je polis

Reis omgeboekt? Je reisverzekering en annuleringsverzekering blijven gewoon geldig, maar check wel even je polis. Ga je bijvoorbeeld veel langer weg, dan moet je misschien wél je opgegeven reisduur aanpassen.