Een klacht over je verzekering of onze dienstverlening

We doen er alles aan om je zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent over onze verzekeringen of dienstverlening. Dat is vervelend, maar we horen het graag. Hopelijk kunnen we je weer blij maken. En misschien kunnen we onze dienstverlening verbeteren.

Op deze pagina informeren we je over de klachtenprocedure van onze schadeverzekeringen en levensverzekeringen.

Onze klantenservice helpt je graag

Stap 1: Meld je klacht bij ons

Uiteraard lossen we je klacht graag op. De makkelijkste manier om je klacht of vraag door te geven is online. En als je eerst inlogt op Mijn OHRA gaat het nog sneller, we hebben dan jouw gegevens al voor je ingevuld.

Je kunt een klacht ook op andere manieren doorgeven:

Online:

Heb je een vraag of klacht over een schadeverzekering, zoals een auto-, reis-, woon- of huisdierenverzekering? Gebruik dan het Klachtenformulier Schadeverzekering.

Telefonisch: 

Je kunt ook telefonisch contact opnemen met onze klantenservice.

Per post: 

Vergeet niet je relatienummer, naam en adres te vermelden. En natuurlijk een duidelijke omschrijving van je klacht. Stuur je brief naar:

OHRA
Postbus 40000
6803 GA Arnhem

Hoe je je klacht ook indient, je krijgt in ieder geval binnen 10 werkdagen een inhoudelijke reactie van ons. Misschien is er voor een goed antwoord meer onderzoek nodig. Dan kan het iets langer duren. Je ontvangt dan altijd bericht wanneer we verder naar een oplossing kunnen zoeken.

Stap 2: Nog niet tevreden? Richt je dan tot de directie van OHRA

Als je niet tevreden bent met onze reactie, kun je een klacht sturen aan de directie van OHRA. Je gebruikt daarvoor ook het online klachtenformulier voor Schadeverzekeringen. Vermeld dan wel in de beschrijving dat het om een directieklacht gaat. Je kunt ook een brief sturen naar:

Directie OHRA
Postbus 40000
6803 GA Arnhem

Vergeet ook hier niet je relatienummer, naam en adres te vermelden. En natuurlijk een duidelijke omschrijving van je klacht en de stappen die je eerder hebt ondernomen.

Je ontvangt weer binnen 10 werkdagen een reactie van ons.

Stap 3: Het Kifid, als we er samen echt niet uitkomen

Soms kunnen we het echt niet eens worden. Voor particuliere verzekeringen kun je je klacht altijd nog voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Zij kunnen bemiddelen. Hopelijk komen we er dan uiteindelijk wél uit. Je kunt tot en met 3 maanden nadat je van ons een reactie hebt gekregen het Kifid inschakelen. De contactgegevens zijn:

Kifid
Postbus 93257
2509 AG Den Haag
Telefoon: 070 333 89 99
E-mail: consumenten@kifid.nl
Website Kifid

Je kunt jouw klacht aan het Kifid ook voorleggen via het Europees ODR Platform.

Rechter

Je kunt ervoor kiezen om je klacht of geschil door de rechter te laten beoordelen. Let op: als het Kifid al een bindende uitspraak heeft gedaan, dan kun je niet meer naar de rechter.

Stap je direct naar de rechter? Dan kun je daarna niet meer naar Kifid. Als je naar de rechter gaat kost dat geld. Bemiddeling door Kifid is (grotendeels) gratis.

Tuchtraad Verzekeraars

Verzekeraars hebben met elkaar gedragsregels afgesproken. De Tuchtraad Verzekeraars toetst bij klachten of wij ons aan die bindende gedragsregels hebben gehouden. Vind je dat wij ons niet aan die gedragsregels hebben gehouden? Dan kun je een klacht indienen bij Kifid. Zij verwijzen je zaak door naar de Tuchtraad Verzekeraars. Ook als er aan een deel van je klacht een tuchtrechtelijk aspect zit, verwijst Kifid dat deel van de klacht door. 

De Tuchtraad Verzekeraars beoordeelt vervolgens of je klacht gegrond is of niet. Ze doen dit op basis van regels die de verzekeringsbranche (Verbond van Verzekeraars) voor zichzelf heeft opgesteld, en op basis van de bestaande wet- en regelgeving. Als je klacht gegrond is, kan de Tuchtraad Verzekeraars een straf opleggen, zoals het geven van een waarschuwing of berisping, en het bekendmaken van de uitspraak. Ook kan de Tuchtraad Verzekeraars het Verbond van Verzekeraars adviseren om maatregelen te nemen tegen een verzekeraar, zoals het intrekken van het lidmaatschap van het Verbond of het opleggen van een schadevergoeding aan de verzekeraar.

Gaat de klacht over het naleven van de Gedragscode Verzekeraars, zoals een goede en zorgvuldige schadeafhandeling? Dan kun je als verzekeringsklant of andere belanghebbende die niet terecht kan bij Kifid, wél een klacht indienen bij de Tuchtraad Verzekeraars

In het reglement van de Tuchtraad staat beschreven wie met welk soort klachten terecht kan bij de Tuchtraad. Meer informatie vind je op www.tuchtraadverzekeraars.nl.