Vragen over je nieuwe zorgverzekering

Iets nog niet helemaal duidelijk? Wij hebben de meest gestelde vragen voor je op een rij gezet.

Dat ligt eraan. Je krijgt niet altijd een nieuw polisblad of nieuwe zorgpas van ons. Dat is niet nodig. We leggen het uit.

Polis
Je ontvangt alleen een nieuw polisblad als je een van deze 4 onderdelen verandert:

  • Je collectiviteit.
  • Je eigen risico.
  • Je dekking.
  • Het meeverzekeren van partner of kinderen.

We sturen je de nieuwe polis binnen 10 werkdagen toe.

Heb je iets anders gewijzigd? Dan houd je de polis aan die je nu hebt. Deze vind je op Mijn OHRA Zorgverzekering.

Zorgpas
Als je in 2019 al een zorgverzekering bij ons had, krijg je geen nieuwe zorgpas. Je oude pas blijft geldig. Ook als je iets aan je zorgverzekering hebt aangepast. Heb je een nieuwe zorgverzekering bij ons afgesloten? Of heb je je partner of kinderen meeverzekerd? Dan krijg je wel een nieuwe zorgpas. Iedere verzekerde ontvangt zijn eigen zorgpas. Je ontvangt hem binnen een maand na je nieuwe polisblad.

Drukte aan het eind van het jaar
Veel mensen passen hun zorgverzekering aan in de laatste 2 weken van het jaar. We doen natuurlijk ons best om alles zo snel mogelijk te regelen. Toch zorgt de drukte soms voor vertraging. Houd daar rekening mee. Heb je na 3 weken nog geen nieuwe polis gekregen? Neem dan contact met ons op.

Waarschijnlijk heb je je zorgverzekering na 15 december aangepast en hebben de wijziging en de inning van de premie elkaar gekruist. Dat is vervelend, maar dat lossen we zo snel mogelijk op.

Heb je te veel betaald?
Als je in januari te veel hebt betaald, dan storten wij het te veel betaalde bedrag terug. Als je betaalt via automatische incasso of acceptgiro, heb je het geld 3 dagen nadat wij je wijziging hebben verwerkt weer op je rekening. Je hoeft dus niets te doen. Betaal je via je werkgever? Dan betaalt je werkgever jou het geld terug. Wij brengen alle premies en correcties bij je werkgever in rekening op de 20ste van de maand. Als je een vraag hebt, kun je die het beste aan je werkgever stellen.

Heb je te weinig betaald?
Als je in januari te weinig hebt betaald, dan brengen wij het resterende bedrag alsnog in rekening. Als je betaalt via automatische incasso of acceptgiro, doen wij dat binnen 6 dagen nadat we je wijziging hebben verwerkt. Betaal je via je werkgever? Dan vraagt je werkgever je het restantbedrag alsnog te betalen. Wij brengen alle premies en correcties bij je werkgever in rekening op de 20ste van de maand. Als je een vraag hebt, kun je die het beste aan je werkgever stellen.

Toen je een zorgverzekering bij ons afsloot, hebben wij je vorige zorgverzekering voor je opgezegd. Het verwerken van de gegevens duurt 10 werkdagen. We kunnen daarom niet voorkomen dat de opzegging en de inning van de premie elkaar soms kruisen. Heel vervelend, want als dat gebeurt, betaal jij 2 keer premie in januari. Gelukkig stort je oude zorgverzekeraar het geld automatisch terug op je rekening. Je hoeft dus geen actie te ondernemen, het komt vanzelf goed! Heb je daar vragen over? Neem dan contact op met je vorige zorgverzekeraar.

Dat klopt. De premie voor onze basisverzekering daalt. Ga je toch meer betalen, dan kan dat 2 oorzaken hebben: 

  • De overheid heeft besloten dat wij nog maar maximaal 5% collectiviteitskorting mogen geven. Hierdoor hebben wij alle kortingen aangepast. Heb jij korting? Dan kan het dat door de verlaging van de korting de premie onder aan de streep toch stijgt. Op je polisblad vind je de premie van onze basisverzekering en de hoogte van je collectiviteitskorting. 
  • De premies van een aantal van onze aanvullende verzekeringen gaan in 2020 iets omhoog. Heb jij een aanvullende verzekering? Dan kan dit betekenen dat je onder aan de streep iets meer betaalt dan vorig jaar. Op je polisblad zie je de premie van je aanvullende verzekering.

Sinds 26 augustus zijn er 2 manieren om in te loggen in Mijn OHRA Zorgverzekering:

  • met de DidiD app
  • met je DigiD inloggevens en bijbehorende sms-controle.
Download de DigiD app of log in op Mijn DigiD om sms-controle te activeren. Bekijk voor vragen over het inloggen onze informatiepagina of de veelgestelde vragen. Bekijk voor vragen over je DigiD-account de site van DigiD.

Heb je een andere vraag over je zorgverzekering?

Bij de veelgestelde vragen vind je veel antwoorden. Maar je mag ons natuurlijk ook altijd bellen 026 400 40 40.