Vragen over je zorgverzekering

Iets nog niet helemaal duidelijk? Wij hebben de meest gestelde vragen voor je op een rij gezet. 

Het ligt eraan. Je krijgt niet altijd een nieuwe polis of zorgpas van ons. Dat is niet nodig.

Polis
Je ontvangt alleen een nieuw polisblad als je een van deze 4 onderdelen verandert:

  • Je collectiviteit
  • Je eigen risico
  • Je dekking
  • Het meeverzekeren van partner of kinderen 

We sturen je de nieuwe polis binnen 10 werkdagen toe.

Heb je iets anders gewijzigd? Dan houd je de polis aan die je van ons krijgt bij je verlengingsvoorstel. Deze vind je op Mijn OHRA Zorgverzekering.

Zorgpas
Als je in 2017 al een zorgverzekering bij ons had, krijg je geen nieuwe zorgpas. Je oude pas blijft geldig. Ook als je iets aan je zorgverzekering hebt aangepast. Heb je een nieuwe zorgverzekering bij ons afgesloten? Of heb je partner of kinderen meeverzekerd? Dan krijg je van ons eerst je polisblad. De zorgpas volgt binnen een maand.

Goed om te weten
Wij hebben het erg druk aan het einde van het jaar. En hoewel we ons best doen alles zo snel mogelijk te regelen, zorgt dat soms voor vertraging. Houd daar rekening mee als je iets aan ons doorgeeft in de laatste twee weken van het jaar. Na 3 weken nog geen nieuwe polis gekregen? Neem snel contact met ons op.

Waarschijnlijk heb je je zorgverzekering na 15 december veranderd. Dan bestaat de kans dat de wijziging en de inning van de premie elkaar kruisen. Dat is vervelend, maar het wordt opgelost.

Minder premie
Ga je na de aanpassing minder premie betalen? Wij storten het geld dat je teveel hebt betaald automatisch terug. Als je betaalt via automatische incasso of acceptgiro, heb je het geld 3 dagen na de verwerking weer op je rekening. Betaal je via je werkgever? Op de 20e van iedere maand brengen wij alle premies bij je werkgever in rekening. Hier zitten ook eventuele correcties bij. Je werkgever betaalt het geld terug. Als je daar een vraag over hebt, kun je die het beste aan je werkgever stellen.

Meer premie 
Ga je juist meer betalen na de wijziging? Dan brengen wij het overgebleven bedrag alsnog in rekening. Als je betaalt via automatische incasso of acceptgiro, zetten we dat binnen zes dagen in actie. Betaal je via je werkgever? Op de 20e van iedere maand brengen wij alle premies bij je werkgever in rekening. Hier zitten ook eventuele correcties bij. Je werkgever brengt het restantbedrag bij je in rekening. Heb je vragen? Dan kun je deze het beste aan je werkgever stellen.


Toen je een zorgverzekering bij ons afsloot, hebben wij je vorige zorgverzekering voor je opgezegd. Het duurt maximaal 10 werkdagen voordat dit verwerkt is. Soms kruisen de opzegging en de inning van de premie elkaar. Helaas. Jij betaalt dan twee keer premie in januari. We kunnen ons voorstellen dat je daar van baalt, maar het komt in orde. Je oude zorgverzekeraar stort het geld automatisch terug op je rekening. Heb je daar vragen over? Neem dan contact op met je vorige zorgverzekeraar.