Wat is een second opinion?

Twijfel je over een diagnose of behandeling die je zorgverlener voorstelt? Dan kun je extra advies, dit wordt ook wel ‘second opinion’ genoemd, inwinnen bij een andere arts of medisch deskundige. Deze geeft overigens alleen zijn of haar mening en neemt de behandeling niet over. De second opinion wordt vergoed door de basisverzekering.

Hoe vraag je een second opinion aan?

Je hebt in elk geval een verwijzing van je arts, behandelaar of huisarts nodig. Vaak is dit geen enkel probleem. Wil je arts of behandelaar geen verwijzing geven? Vraag deze dan aan bij je huisarts. Vervolgens vraag je heel eenvoudig je second opinion aan via Mijn OHRA Zorgverzekering. Of log direct in met je DigiD en regel het direct! Het OHRA Zorgteam neemt binnen 1 werkdag contact met je op.

De afspraak maken

Met de verwijzing maak je vervolgens een afspraak bij een andere arts of behandelaar. Geef duidelijk aan dat het gaat om een second opinion gesprek. Je bespreekt de resultaten van dit gesprek vervolgens met de zorgverlener die je behandelt. Je bekijkt samen het vervolg van je behandeling.

En: jij kiest!

Je kiest altijd zélf door wie je behandeld wordt. Dit geldt ook bij een second opinion. Dat is echte vrije zorgkeuze. Zoek direct een zorgverlener bij jou in de buurt.

Tips!

Het is belangrijk dat je het gesprek goed voorbereid. We helpen je daar graag mee! We hebben een handige lijst gemaakt van vragen die je kunt stellen en voorbereiden, en waarop je de antwoorden tijdens het gesprek kunt opschrijven.

Vragen of liever persoonlijk contact?

Bel het OHRA Zorgteam: 0135938002 (lokaal tarief). Kies voor optie ‘3’. Je kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur. Je kunt ook mailen. Alle medewerkers van het OHRA Zorgteam hebben een medische achtergrond en alles wat je bespreekt is vertrouwelijk