Veelgestelde vragen zorgverzekeringen

Heb je een vraag over de OHRA Zorgverzekering? Wij helpen je graag. Bekijk hieronder de veelgestelde vragen.

Alle wijzigingen voor volgend jaar zijn bekend. Zowel de wijzigingen die volgend jaar door de overheid in de basisverzekeringen worden doorgevoerd, als de wijzigingen die OHRA zelf doorvoert in de aanvullende (tandarts)verzekeringen. Bekijk hier de wijzigingen.

Heb je van je vorige verzekeraar een akkoordverklaring voor een vergoeding vanuit de basisverzekering gekregen? En is deze is nog geldig? Geen zorgen. Wij nemen deze akkoordverklaring over. Is de overgenomen akkoordverklaring niet meer geldig? Dan moeten wij een eventuele vervolgaanvraag opnieuw beoordelen.

Bij ons bepaal je helemaal zelf welke zorgverlener je kiest. Dat is het voordeel van onze restitutiepolis met vrije zorgkeuze. Een contract met je zorgverlener is  niet nodig. Wij vergoeden de rekening volledig als dit verzekerd is. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. 

Wij helpen je graag een zorgverlener bij jou in de buurt te vinden met onze Zorgvergelijker

In onze vergoedingenwijzer zie je precies op welke vergoedingen je recht hebt en of er een eigen risico of eigen bijdrage geldt. Ook zie je bij welke zorgverleners je terecht kunt en of je vooraf toestemming van ons nodig hebt.

In Mijn OHRA Zorgverzekering kun je de stand van je maximale vergoedingen bekijken. Zo zie je dus ook direct welke vergoedingen je de rest van het jaar nog hebt.

Of een aanvullende verzekering handig is, kun jij alleen zelf bepalen. Ligt namelijk helemaal aan je persoonlijke situatie. Maar natuurlijk helpen we graag een handje. Er is een aantal veel voorkomende situaties waarbij aanvullende verzekering handig kan zijn. Zo kun je makkelijker besluiten of je er een wilt. Hetzelfde geldt voor de tandartsverzekering. Bekijk wanneer deze handig voor jou kan zijn. In onze vergoedingenwijzer zie je alle vergoedingen die voor jou belangrijk zijn.

Je mag elk jaar je zorgverzekering wijzigen. De wijzigingen gaan in vanaf 1 januari. Wil je je zorgverzekering wijzigen? Dat doe je heel eenvoudig in Mijn OHRA Zorgverzekering

Let op: geef je wijzingen die vanaf 1 januari ingaan, uiterlijk 31 december aan ons door.

Persoonlijke gegevens kun je ook tijdens het jaar aanpassen. En verandert er iets in je levensfase? Met onze Meegroeiservice mag je de aanvullende verzekering 1 keer per jaar tussentijds aanpassen   

Betaal je het verplicht eigen risico liever niet in een keer? Dan kun je bij ons het eigen risico ook gespreid betalen. Je betaalt het verplicht eigen risico dan in 10 maandelijkse termijnen van € 38,50.  Je geeft dit heel eenvoudig aan ons door via Mijn OHRA Zorgverzekering.

Let op:
geef dit uiterlijk 31 december 2017 aan ons door. Heb je een vrijwillig eigen risico? Dan kun je het eigen risico helaas niet in termijnen betalen.

Bij een naturapolis moet je voor een volledige vergoeding van de kosten naar een gecontracteerde zorgverlener. Dit zijn zorgverleners met wie de zorgverzekeraar afspraken heeft gemaakt. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan betaal je een deel van de kosten zelf. Soms geldt dit niet alleen voor vergoedingen vanuit de basisverzekering, maar ook voor vergoedingen vanuit je aanvullende (tandarts)verzekering. Bij OHRA heb je dit probleem niet: je hebt en restitutiepolis en dus altijd vrije zorgkeuze.


Op de volgende manier kun je de jaarpremie voor 2018 al in 2017 overmaken.

Je betaalt via automatische incasso:
  • Betaal je jaarpremie tussen 15 en 20 december 2017.
  • Je maakt het bedrag over naar het volgende rekeningnummer: IBAN: NL47 INGB 0657 5016 46 (BIC: INGBNL2A).
  • Vermeld je relatienummer en geef aan dat het om de premie voor 2018 gaat.
  • Wij incasseren je premie daarna uiteraard niet meer automatisch.

Je betaalt via acceptgiro
  • Maak het geld dan over tussen 15 en 30 december 2017. Je hoeft niet op de acceptgiro te wachten.
  • Je maakt het bedrag over naar het volgende rekeningnummer: IBAN: NL47 INGB 0657 5016 46 (BIC: INGBNL2A).
  • Vermeld je relatienummer en geef aan dat het om de premie voor 2018 gaat.

Let op: Betaling per jaar is niet mogelijk met de OHRA Online Gemak Zorgverzekering: je betaalt je premie altijd per maand via automatische incasso
Maak je geen zorgen! Voor de basisverzekering geldt een zogenaamde wettelijke acceptatieplicht. Dit betekent dat je leeftijd, geslacht of gezondheidssituatie geen rol spelen bij de acceptatie. Bij OHRA geldt dit overigens ook voor de aanvullende (tandarts)verzekeringen. Je bent altijd welkom. Wij zeggen zelfs je huidige zorgverzekering voor je op. Alleen in de volgende heel specifieke gevallen mogen we je van de wetgever niet accepteren.