Veelgestelde vragen zorgverzekeringen

Heb je een vraag over de OHRA Zorgverzekering? Wij helpen je graag. Bekijk hieronder de veelgestelde vragen.

De regering heeft op Prinsjesdag de plannen voor de zorg in 2018 jaar bekendgemaakt. Dat levert een hoop informatie op, die meestal niet meteen duidelijk is. Wij zetten de wijzigingen graag voor je op een rij. Zo snap je wat Prinsjesdag betekent voor jouw basisverzekering. Bekijk de veranderingen.

Nu de wijzigingen in de basisverzekering bekend zijn, kijken wij hoe wij onze zorgverzekeringen hierop aanpassen. Ook gaan we de nieuwe premie voor volgend jaar berekenen. Heb je een zorgverzekering bij ons? Dan krijg je uiterlijk 12 november 2017 bericht.

Een zorgverzekering loopt van 1 januari tot en met 31 december van hetzelfde jaar. In sommige situaties kun je ook tijdens het jaar overstappen naar OHRA

Lees ook ons blog: "overstappen tijdens het jaar, kan het nog wel?"

De OHRA Zorgverzekering is een restitutieverzekering. Jij bepaalt in dat geval zélf naar welke zorgverlener je gaat. Wij vergoeden de rekening volledig als dit verzekerd is. Het is hierbij niet nodig dat wij een contract hebben met deze zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Wij helpen je graag een zorgverlener bij jou in de buurt te vinden met de OHRA Zorgvergelijker.

Lees meer over de restitutieverzekering in ons blog.

Een (buitenlandse) rekening van een zorgverlener kun je op drie manieren declareren

  • Online via Mijn OHRA Zorgverzekering. 
  • Online via de OHRA App.
  • Schriftelijk via het papieren declaratieformulier. 
Heb je een OHRA Online Gemak verzekering? Dan declareer je je rekeningen altijd online via Mijn OHRA Zorgverzekering of de OHRA App.

In onze vergoedingenwijzer zie je precies op welke vergoedingen je met welke verzekering recht hebt, of er een eigen risico of eigen bijdrage geldt, bij welke zorgverleners je terecht kunt en of je vooraf toestemming van OHRA nodig hebt.

In Mijn OHRA Zorgverzekering kun je de stand van je maximale vergoedingen inzien en zie je dus direct op welke vergoedingen je de rest van het jaar nog recht heeft.

Je mag elk jaar je zorgverzekering wijzigen. De wijzigingen gaan in vanaf 1 januari. In bepaalde gevallen kun je ook gedurende het jaar wijzigingen doorvoeren in je zorgverzekering, zoals: 

  • Persoonlijke gegevens.
  • Wanneer je gaat scheiden.
  • Je kind 18 jaar wordt. 
In Mijn OHRA Zorgverzekering kun je deze wijzigingen eenvoudig doorgeven. 

Verandert er iets in je levensfase (zoals een geboorte van een kindje) dan kun je gebruik van de OHRA Meegroeiservice. Dan mag je de aanvullende verzekering 1 keer per jaar gratis aanpassen. 
Zorgverzekeraars met een naturapolis, kopen ieder jaar voor een bepaald bedrag zorg in bij zorgverleners: het zogenaamde omzetplafond. Voor dit bedrag kunnen de zorgverleners een bepaald aantal behandelingen uitvoeren. Als dit omzetplafond bereikt is, loop je als verzekerde de kans dat je niet meer terecht kunt bij de zorgverlener van jouw keuze. Je zult dan op zoek moeten naar een andere, gecontracteerde zorgverlener. Kies je voor een niet gecontracteerde zorgverlener bij een naturapolis? Dan moet je een deel van de kosten zelf betlalen. Dit kan oplopen tot 35% van de totale rekening. 

De zorgverzekering van OHRA is een restitutieverzekering. Hier is geen sprake van een omzetplafond. Je kunt bij alle zorgverleners van jouw keuze terecht. Ook als er geen afspraken zijn gemaakt. Je krijgt je kosten gewoon vergoed als het verzekerd is. Een enkele keer is een rekening van een zorgverlener onredelijk hoog. De wet bepaalt dat deze rekening niet vergoed mag worden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Krijg je van een zorgverlener ten onrechte te horen dat je niet terecht kunt? Neem dan contact met ons op. 

 
Het is mogelijk dat je niet het volledige bedrag van ons vergoed krijgt als jij of je zorgverlener een rekening instuurt. Dit is van meerdere factoren afhankelijk, zoals je eigen risico, de eigen bijdrage of een maximale vergoeding in aantal behandelingen of bedrag. In Mijn OHRA Zorgverzekering heb je inzicht in de door jou gemaakte zorgkosten, de vergoedingen waarop je nog recht hebt en de stand van je eigen risico.