Veelgestelde vragen zorgverzekeringen

Heb je een vraag over de OHRA Zorgverzekering? Wij helpen je graag. Bekijk hieronder de veelgestelde vragen.

De plannen voor volgend jaar zijn bekend! Maar we kunnen ons voorstellen dat je niet de hele miljoenennota gaat uitpluizen. Hoeft ook niet. Hebben wij voor je gedaan. We hebben de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij gezet. Zo snap je direct wat Prinsjesdag voor jou betekent.

Nu de wijzigingen in de basisverzekering bekend zijn, kijken wij hoe wij onze zorgverzekeringen hierop aanpassen. Ook gaan we de nieuwe premie voor volgend jaar berekenen. Heb je een zorgverzekering bij ons? Dan krijg je uiterlijk 12 november 2018 bericht.

In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je in 1 oogopslag alle zorgkosten die je maakt:

  • De zorgkosten die jij zelf bij ons hebt ingediend.
  • De zorgkosten die je zorgverlener rechtstreeks bij ons heeft ingediend.
  • De zorgkosten die je huisarts elk kwartaal bij ons in rekening brengt.

Maar je ziet meer! Zo zie je in Mijn OHRA Zorgverzekering óók de stand van je eigen risico en de stand van je maximale vergoedingen. Das pas makkelijk!

Zie je een rekening in Mijn OHRA Zorgverzekering die volgens jou niet klopt? Dan kun je dit direct bij ons melden.

Je mag elk jaar je zorgverzekering wijzigen. Je wijzigingen gaan dan in vanaf 1 januari van het volgende jaar. Maar soms mag je je zorgverzekering ook tussentijds wijzigen. Namelijk als:

Wil je je zorgverzekering wijzigen? Dat doe je heel eenvoudig in Mijn OHRA Zorgverzekering.

Een zorgverzekering loopt van 1 januari tot en met 31 december van hetzelfde jaar. Maar soms kun je ook tijdens het jaar overstappen.

Nee, het eigen risico is niet hetzelfde als de eigen bijdrage. We leggen je graag het verschil uit!

Daar kunnen we kort over zijn: ja! De OHRA Zorgverzekering is een zogenaamde restitutieverzekering. Jij bepaalt in dus zélf naar welke zorgverlener of leverancier je gaat. Contract of niet. En wij betalen je rekening volledig. Ok, soms komt het voor dat we een rekening krijgen die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat we deze dan niet volledig mogen vergoeden. Maar gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Zoek je een zorgverlener bij jou in de buurt? We helpen je graag.

In onze vergoedingenwijzer zie je precies op welke vergoedingen je recht hebt en of er een eigen risico of eigen bijdrage geldt. Ook zie je bij welke zorgverleners je terecht kunt en of je vooraf toestemming van ons nodig hebt.

In Mijn OHRA Zorgverzekering kun je de stand van je maximale vergoedingen bekijken. Zo zie je dus ook direct welke vergoedingen je de rest van het jaar nog hebt.

Een (buitenlandse) rekening van een zorgverlener kun je op 3 manieren declareren. Je bepaalt zelf hoe je dat doet:

  • Online via Mijn OHRA Zorgverzekering.
  • Mobiel met de OHRA App.
  • Schriftelijk via het papieren declaratieformulier.

Heb je een OHRA Online Gemak verzekering? Dan declareer je je rekeningen altijd online via Mijn OHRA Zorgverzekering of de OHRA App.

Zorgverzekeraars met een naturapolis kopen ieder jaar voor een bepaald bedrag zorg in bij zorgverleners. Dit is het zogenaamde 'omzetplafond'. Voor dit bedrag kunnen de zorgverleners een bepaald aantal behandelingen uitvoeren. Als dit omzetplafond bereikt is, loop je als verzekerde de kans dat je niet meer terecht kunt bij de zorgverlener van jouw keuze. Je zult dan op zoek moeten naar een andere, gecontracteerde zorgverlener. Kies je voor een niet gecontracteerde zorgverlener bij een naturapolis? Dan moet je een deel van de kosten zelf betalen. Dit kan oplopen tot 35% van de totale rekening.

De zorgverzekering van OHRA is een restitutieverzekering met vrije zorgkeuze. Hier is geen sprake van een omzetplafond. Je kunt bij alle zorgverleners van jouw keuze terecht. Ook als er geen afspraken zijn gemaakt. Je krijgt je kosten gewoon vergoed als het verzekerd is. Een enkele keer is een rekening van een zorgverlener onredelijk hoog. De wet bepaalt dat deze rekening niet vergoed mag worden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Krijg je van een zorgverlener ten onrechte te horen dat je niet terecht kunt? Neem dan contact met ons op.