Zorg. Zonder. Gedoe.

  • Altijd vrije zorgkeuze
  • Eigen risico gespreid betalen
  • Altijd geaccepteerd, geen wachttijd
  • Zelf kiezen wanneer je je premie betaalt

Veelgestelde vragen zorgverzekeringen

Hieronder zie je de 3 meest gestelde vragen over onze Zorgverzekering en ons antwoord daarop. Staat je vraag er niet bij kijk dan ook eens bij de Actuele vragen. Of stel eenvoudig je vraag aan onze virtuele assistent.

Je ontving een bevestiging dat wij jouw wijziging in behandeling nemen. Door de drukte duurt het iets langer dan normaal. Sorry! Het goede nieuws is dat wij altijd jouw productwijziging overnemen, omdat wij iedereen accepteren en niet werken met een wachttijd of acceptatiecriteria. Jouw wijziging gaat gewoon in per 1 januari 2020.

Door de drukte duurt het iets langer dan normaal dat jij je polis ontvangt. Wij accepteren iedereen. Wij hanteren geen wachttijd of ingewikkelde acceptatiecriteria. Als jouw aanvraag volledig is of zolang jij geen betalingsachterstand hebt bij je oude zorgverzekeraar word je geaccepteerd. Jouw OHRA Zorgverzekering gaat gewoon in per 1 januari 2020.

Jouw wijziging en premie-afschrijving hebben elkaar net gekruist. Hebben wij teveel premie afgeschreven? Dan storten wij dit deze maand nog terug. Het kan ook zijn dat je je polis bij ons hebt opgezegd, en is er toch premie afgeschreven? Het kan zijn dat de opzegging nog niet verwerkt was. Wij zorgen ervoor dat binnen 5 werkdagen het geld weer op jouw rekening staat. Je hoeft zelf niets te doen.

Staat je vraag er niet bij?

Dan helpt onze virtuele assistent je graag verder.

Stel je vraag

Actuele vragen

Misschien ben je op zoek naar een antwoord op 1 van deze vragen.

Daar kunnen we kort over zijn: ja! De OHRA Zorgverzekering is een zogenaamde restitutieverzekering. Jij bepaalt in dus zélf naar welke zorgverlener of leverancier je gaat. Contract of niet. En wij betalen je rekening volledig. Ok, soms komt het voor dat we een rekening krijgen die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat we deze dan niet volledig mogen vergoeden. Maar gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Zoek je een zorgverlener bij jou in de buurt? We helpen je graag.

Of een aanvullende verzekering handig is, kun jij alleen zelf bepalen. Ligt namelijk helemaal aan je persoonlijke situatie. Maar natuurlijk helpen we graag een handje. Er is een aantal veel voorkomende situaties waarbij een aanvullende verzekering de moeite waard kan zijn. Zo kun je makkelijker besluiten of je er een wilt.

Hetzelfde geldt voor de tandartsverzekering. Bekijk wanneer deze handig voor jou kan zijn.

Heb je een zorgverzekering bij OHRA afgesloten?
Dan krijg je binnen 10 werkdagen je nieuwe polis. Je zorgpas volgt binnen 1 maand.

Heb je je OHRA zorgverzekering gewijzigd?
Dan krijg je niet altijd een nieuwe polis of zorgpas. Heb je iets gewijzigd waarvoor je wel een nieuwe polis en zorgpas krijgt? Je nieuwe polis sturen we je binnen 10 werkdagen toe. Je zorgpas volgt binnen 1 maand.

Let op:
heb je in de laatste 2 weken van december je OHRA Zorgverzekering aangevraagd of je verzekering gewijzigd? Dan is het erg druk. Daardoor is het mogelijk dat je niet binnen 10 werkdagen je nieuwe polis in huis hebt. Heb je na 3 weken nog niets ontvangen? Neem dan even contact met ons op.

Heb je je zorgverzekering in de laatste 2 weken van december gewijzigd? Dan kan het helaas zo zijn dat je wijziging en de inning van de premie elkaar kruisen. Dat betekent dat je in januari nog niet de juiste premie betaalt. Maar... we lossen dit op!

Ben je overgestapt naar OHRA? Of heb je je partner of kinderen meeverzekerd? Dan hebben wij maximaal 10 werkdagen nodig om dit in onze administratie te verwerken. Soms kruisen je opzegging bij je vorige verzekeraar en de inning van je premie elkaar. Hierdoor kan het helaas zo zijn dat je in januari ook nog premie betaalt aan je vorige verzekeraar. Maar dit wordt opgelost! Je vorige verzekeraar stort dit bedrag automatisch terug op je rekening. Heb je hier vragen over? Neem dan even contact op met je vorige verzekeraar.

In onze vergoedingenwijzer zie je precies op welke vergoedingen je recht hebt en of er een eigen risico of eigen bijdrage geldt. Ook zie je bij welke zorgverleners je terecht kunt en of je vooraf toestemming van ons nodig hebt.

In Mijn OHRA Zorgverzekering kun je de stand van je maximale vergoedingen bekijken. Zo zie je dus ook direct welke vergoedingen je de rest van het jaar nog hebt.

Uiteraard krijg je dan het bedrag dat je teveel betaald hebt van ons terug. Je hoeft hier niets voor te doen. De eindafrekening volgt in het eerste kwartaal van het volgende jaar. Wij storten het restant dan automatisch op je rekening terug. Dit doen we op het rekeningnummer dat bij ons bekend is.

In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je de stand van je eigen risico. Zo weet je precies hoeveel je van ons terug krijgt.

Inderdaad goed om te weten of je goed verzekerd bent als je de berg af suist.
Je vergoeding voor spoedeisende medische kosten is afhankelijk van je de dekking die je gekozen hebt. De basisverzekering vergoedt namelijk niet alles. Of niet volledig. Onze aanvullende verzekeringen wel. Lees de ins en outs over de vergoeding van zorg tijdens je wintersport. En check dan gelijk even of een medisch paspoort voor jou handig is. En of je misschien medicijnen meeneemt op vakantie die toevallig onder de Opiumwet vallen in het land van bestemming. Goed om even in te duiken voor je op vakantie gaat!

Tip!
Ben je niet voldoende verzekerd? Dan biedt een reisverzekering met dekking voor geneeskundige kosten uitkomst.

Helaas, je kunt je voor dit jaar niet meer aanmelden voor het gespreid betalen van je eigen risico.

Wil je je nu alvast aanmelden voor volgend jaar? Dat kan via Mijn OHRA Zorgverzekering. Lees meer of log direct in en meld je aan.

Kies je voor een vrijwillig eigen risico? Dan kun je je eigen risico helaas niet gespreid betalen.

Als je je zorgverzekering opgezegd hebt, is het mogelijk dat jij of je zorgverlener nog oude rekeningen bij ons indient. Soms vergoeden we niet alles. In dat geval staan er dus nog kosten open die verrekend worden.

Ook in andere gevallen houden we na je opzegging nog even contact:

Alles over je zorgverzekering in 1 overzicht

Op zoek naar andere informatie? Bekijk ons overzicht.