Veelgestelde vragen zorgverzekeringen

Hieronder zie je de 3 meest gestelde vragen over onze Zorgverzekering en ons antwoord daarop. Staat je vraag er niet bij kijk dan ook eens bij de Actuele vragen. Of stel eenvoudig je vraag aan onze virtuele assistent.

Bekijk alle wijzigingen in de OHRA Zorgverzekering. Wist je trouwens dat je je nieuwe polis met premie voor het komende jaar in Mijn OHRA Zorgverzekering vindt? Bekijk meer informatie over de mogelijkheden van Mijn OHRA Zorgverzekering of log direct in en bekijk je nieuwe polis!

Afhankelijk van de door jou afgesloten aanvullende verzekering krijg je een vergoeding als jouw behandelaar lid is van één van de beroepsverenigingen [PDF] die door OHRA wordt erkend. Daarnaast moet jouw behandelaar acupunctuur, chiropractie, homeopathie, osteopathie, natuurgeneeswijzen (antroposofisch consult, auriculotherapie/ooracupunctuur, haptonomie/haptotherapie, kinesiologie, musculoskeletale geneeskunde, orthomanuele geneeskunde, reflexzonetherapie/voetreflextherapie of shiatsu) of psychosociale zorg toepassen. Anders krijg je geen vergoeding.

In 2019 erkennen wij minder beroepsverenigingen dan in 2018. De keuze voor erkenning van een alternatieve vereniging is gemaakt naar aanleiding van een groot klantonderzoek. In dit onderzoek is gevraagd welke alternatieve behandeling de klant het meest belangrijk vindt. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Gfk.

Met de OHRA Zorgverzekering heb je vrije zorgkeuze. Dat betekent dat het niet uitmaakt of wij een contract hebben met de zorgverlener. Wij vergoeden ook de zorg van zorgverleners waar wij geen afspraken mee hebben. Je bepaalt dus zelf naar welke arts, therapeut of zorgverlener je gaat.

Staat je vraag er niet bij?

Dan helpt onze virtuele assistent je graag verder.

Stel je vraag

Actuele vragen

Misschien ben je op zoek naar een antwoord op 1 van deze vragen.

Heb je een zorgverzekering bij OHRA afgesloten?
Dan krijg je binnen 10 werkdagen je nieuwe polis. Je zorgpas volgt binnen een maand.

Heb je je OHRA zorgverzekering gewijzigd?
Dan krijg je niet altijd een nieuwe polis of zorgpas. Heb je iets gewijzigd waarvoor je wel een nieuwe polis en zorgpas krijgt? Je nieuwe polis sturen we je binnen 10 werkdagen toe. Je zorgpas volgt binnen 1 maand.

Let op: heb je in de laatste 2 weken van december je OHRA Zorgverzekering aangevraagd of je verzekering gewijzigd? Dan is het erg druk. Daardoor is het mogelijk dat je niet binnen 10 werkdagen je nieuwe polis in huis hebt. Heb je na 3 weken nog niets ontvangen? Neem dan even contact met ons op.

Heb je van je vorige verzekeraar een machtiging (akkoordverklaring of toestemming) voor een vergoeding vanuit de basisverzekering? En is deze is nog geldig? Geen probleem. Wij nemen deze gewoon over. Is de overgenomen akkoordverklaring afgelopen? Dan moet je een nieuwe bij ons aanvragen. Deze zullen wij dan beoordelen.

In onze Vergoedingenwijzer zie je per vergoeding of je toestemming van OHRA nodig hebt. Kijk hiervoor onder de kop 'Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?'

Daar kunnen we kort over zijn: ja! De OHRA Zorgverzekering is een zogenaamde restitutieverzekering. Jij bepaalt in dus zélf naar welke zorgverlener of leverancier je gaat. Contract of niet. En wij betalen je rekening volledig. Ok, soms komt het voor dat we een rekening krijgen die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat we deze dan niet volledig mogen vergoeden. Maar gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Zoek je een zorgverlener bij jou in de buurt? We helpen je graag.

Of een aanvullende verzekering handig is, kun jij alleen zelf bepalen. Ligt namelijk helemaal aan je persoonlijke situatie. Maar natuurlijk helpen we graag een handje. Er is een aantal veel voorkomende situaties waarbij een aanvullende verzekering de moeite waard kan zijn. Zo kun je makkelijker besluiten of je er een wilt.

Hetzelfde geldt voor de tandartsverzekering. Bekijk wanneer deze handig voor jou kan zijn.

Ja hoor, dat is mogelijk. De manier waarop hangt even af van de manier waarop je aan ons je premie betaalt. We leggen je graag de mogelijkheden uit.

Wij kunnen ons voorstellen dat je het verplicht eigen risico liever niet in één keer betaalt. Daarom is het bij OHRA geen enkel probleem om dit in tien maandelijkse, gelijke termijnen te betalen. Bekijk alle details. Goed om te weten: geef het uiterlijk 31 december aan ons door als je je eigen risico in termijnen wilt betalen. 

Heb je een vrijwillig eigen risico? Dan kun je je eigen risico helaas niet in termijnen betalen

Je kunt je zorgverzekering op verschillende punten en momenten aanpassen. Dit gaat heel gemakkelijk via Mijn OHRA Zorgverzekering. Bekijk alle mogelijkheden.

Bij een restitutiepolis heb je vrije zorgkeuze. De OHRA Zorgverzekering is een restitutieverzekering. Je kiest dus zélf je zorgverlener. Het is niet nodig dat wij een contract hebben met deze zorgverlener. Wij vergoeden gewoon de rekening volledig. Een heel enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Wij helpen je graag een zorgverlener bij jou in de buurt te vinden met de OHRA Zorgvergelijker.

Bij een naturapolis moet je voor een volledige vergoeding van de kosten naar een gecontracteerde zorgverlener. Dit zijn zorgverleners met wie de zorgverzekeraar afspraken heeft gemaakt. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan betaal je helaas een deel van de kosten zelf. Soms geldt dit niet alleen voor vergoedingen vanuit de basisverzekering, maar ook voor vergoedingen vanuit je aanvullende (tandarts)verzekering. Bij OHRA heb je dit probleem niet: je hebt altijd vrije zorgkeuze.

Je mag elk jaar je zorgverzekering wijzigen. Je wijzigingen gaan dan in vanaf 1 januari van het volgende jaar. Maar soms mag je je zorgverzekering ook tussentijds wijzigen. Namelijk als:

Wil je je zorgverzekering wijzigen? Dat doe je heel eenvoudig in Mijn OHRA Zorgverzekering.

Let op!
Geef je wijzigingen die vanaf 1 januari doorgaan, uiterlijk 31 december aan ons door.

Maak je geen zorgen! Voor de basisverzekering geldt een zogenaamde wettelijke acceptatieplicht. Dit betekent dat je leeftijd, geslacht of gezondheidssituatie geen rol spelen bij de acceptatie. Bij OHRA geldt dit overigens ook voor de aanvullende (tandarts)verzekeringen. Je bent alitjd welkom. Wij zeggen zelfs je huidige zorgverzekering voor je op!

Alleen in de volgende heel specifieke gevallen mogen we je van de wetgever niet accepteren:

Makkelijk: vaak hoef je niet zelf je zorgverzekering op te zeggen als je overstapt naar een nieuwe zorgverzekeraar. Dit doet je nieuwe zorgverzekeraar voor je. Stap je uiterlijk 31 december over en meld je je direct aan bij je nieuwe zorgverzekeraar? Dan hoef je je huidige zorgverzekering niet zelf op te zeggen. Je nieuwe zorgverzekeraar regelt dit voor je!.

Weet je nog niet wie je nieuwe zorgverzekeraar wordt maar wil je wel overstappen? Dan moet je wel zelf even je zorgverzekering opzeggen voor 1 januari.Je kan dan nog tot uiterlijk 1 februari je zorgverzekering bij een andere zorgverzekeraar afsluiten. Doe dit wel op tijd, anders kan dit vervelende problemen opleveren.

Wil je meer weten? Bekijk dan de ins en outs.