Coronavirus

Door alle maatregelen rondom het Coronavirus krijgen wij vragen binnen over de vergoeding vanuit de onze zorgverzekering, reisverzekering en annuleringsverzekering. Vanuit onze zorgverzekering vergoeden wij in het algemeen alle medisch noodzakelijke zorg. Ook wanneer dit vanwege het Coronavirus is. Check de vergoedingenwijzer voor de vergoedingen vanuit de OHRA Zorgverzekering. Er zijn geen uitzonderingen voor ziekte door het Coronavirus. Alle andere meest gestelde vragen zetten we op deze pagina voor je op een rij:

Ik heb een algemene vraag over het Coronavirus en mijn verzekering

Hoe je verzekerd bent bepaalt of je hulp krijgt. Conflicten met je werkgever vallen onder de module Werk & Inkomen. Wij brengen onze rechtsbijstandverzekering onder bij DAS. Zij beoordelen of je recht hebt op hulp.

Je kunt een rechtsbijstandverzekering aanvragen of de module Werk en Inkomen toevoegen. Belangrijk om te weten is dat je niet verzekerd bent als het verlies van je baan te verwachten was. Nu met de Coronacrisis is baan verlies binnen veel bedrijven te verwachten. Kon je de situatie verwachten op het moment van de aanvraag of wijziging? Dan krijg je geen hulp. De DAS beoordeelt dit per situatie. Verlies van je baan door de Coronacrisis is dus niet standaard verzekerd.

Heb je nog andere vragen over situaties op je werk en het Coronavirus? Op de website van DAS vind je een pagina met juridische vragen en antwoorden.

Heb je geen gezondheidsklachten? Dan vergoeden wij een test op het Coronavirus niet vanuit de zorgverzekering. Heb je gezondheidsklachten en vermoed je dat je besmet bent met het virus? Hier lees je wanneer je contact moet opnemen met je huisarts. De huisarts bepaalt volgens een landelijk protocol of een test nodig is. Wij vergoeden de kosten vanuit de basisverzekering. Je betaalt voor de test wel het eigen risico. Tenzij je je eigen risico van dit jaar al hebt opgebruikt. Je betaalt geen eigen risico voor een huisartsbezoek.

Nee, mondkapjes en handgel vergoeden wij niet uit de basisverzekering of de aanvullende verzekering.

Een zorgverlener bepaalt zelf hoe hij de dienstverlening voortzet. De meeste zorgverleners volgen de richtlijnen van het RIVM. Het kan zijn dat geplande zorg die niet met Corona te maken heeft, (tijdelijk) niet door kan gaan. Je ontvangt bericht van je zorgverlener als de afspraak niet door kan gaan. Vermoed je dat je besmet bent met het Coronavirus? Neem dan zelf contact op met de zorgverlener.

Ja, je mag een afspraak bij een zorgverlener annuleren of verzetten. Neem contact op met je zorgverlener om de mogelijkheden te bespreken.

Het kan zijn dat geplande zorg die niet met Corona te maken heeft, (tijdelijk) niet door kan gaan. Sommige landen verplichten zorgverleners en ziekenhuizen om deze afspraken te annuleren. Je buitenlandse zorgverlener of ziekenhuis zal je hierover informeren. Je kunt ook even op de website van de zorgverlener of ziekenhuis kijken wat de laatste stand van zaken is. Of neem contact met ze op.

Vermoed je dat je besmet bent met het Coronavirus? Neem dan zelf contact op met de zorgverlener.

Malariatabletten worden niet ingezet voor de behandeling van het COVID-19. De arts schrijft deze tabletten dan ook niet voor.

Op dit moment zijn er in Nederland genoeg medicijnen voor iedereen. Om dit tijdens deze periode ook voor iedereen te kunnen blijven garanderen, krijg je op dit moment medicijnen mee voor een kortere periode dan je gewend bent.

Dit is niet mogelijk. Op een paar uitzonderingen na, is iedereen in Nederland verplicht om een basisverzekering af te sluiten. Deze mag je dan ook niet opzeggen.

Ook je aanvullende verzekering of tandartsverzekering kun je tussentijds niet opzeggen. Ook niet als je op dit moment (tijdelijk) niet de zorg krijgt die vergoed wordt vanuit deze verzekeringen. Zodra het Coronavirus onder controle is, is de zorg weer voor iedereen beschikbaar. En kunnen afspraken die nu door het virus worden afgezegd, weer doorgaan.

Spoedzorg gaat meestal gewoon door. Ook proberen veel zorgverleners, indien mogelijk, de afspraken telefonisch of online door te laten gaan. En er zijn ook mogelijkheden om behandelingen thuis te krijgen. Zo biedt OHRA bijvoorbeeld de PhysiApp. Daarmee kun je behandelingen van de fysiotherapeut online krijgen.

Ja, je kunt naar een ander ziekenhuis. Het OHRA Zorgteam kan jou op dit moment niet helpen met wachtlijstbemiddeling zoals je dat van ons gewend bent. Door de coronacrisis wijzigt het beleid van de ziekenhuizen te vaak om garanties over wachttijden te kunnen geven.

Woon je in België of Duitsland, en werk je in Nederland? Dan ben je een grensarbeider. Dit betekent dat je verplicht bent in Nederland je zorgverzekering af te sluiten. Dat je momenteel thuiswerkt in verband met het Coronavirus verandert hier niets aan. Je bent via je Nederlandse zorgverzekering verzekerd en je blijft dat ook.

Heb je moeite met het betalen van je premie voor de zorgverzekering? Dat kan gebeuren. Wij kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden. Neem wel altijd contact met ons op. Zo voorkom je problemen. We vertellen je graag hoe een betalingsregeling werkt en hoe wij dit samen met jou kunnen regelen.

Ik heb een vakantie gepland.

Op de persconferentie van 3 juni is door de regering een aantal reisversoepelingen aangekondigd. We zetten ze voor je op een rij. Blijf ook na 15 juni en gedurende je reis op de hoogte van alle maatregelen rondom reizen naar het buitenland via de site van de rijksoverheid: Nederland wereldwijd

Vakantie in Nederland:
Dit was al mogelijk en blijft ook vanaf 15 juni mogelijk. De huidige coronamaatregelen zijn en blijven wel van kracht, ook tijdens je vakantie. 

Vakantie in het buitenland:
Het reisadvies vanuit Nederland voor reizen naar landen binnen Europa/Schengenzone en het Caribisch deel van het Koninkrijk wordt aangepast van code oranje (alleen reizen als het echt niet anders kan) naar code geel (reizen is verantwoord, maar let wel extra op). 
Het reisadvies voor alle andere landen blijft staan op code oranje (alleen reizen als het echt niet anders kan). 

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken geeft reisadviezen per land, door verschillende kleuren geven zij het verschil in risico aan. Welke kleur het land van je bestemming heeft, is bepalend voor je reisverzekering. Een groene kleur betekent geen bijzondere veiligheidsrisico’s en je bent dan gewoon verzekerd.

Is het reisadvies rood of oranje door het Coronavirus? Dan heeft een land het Coronavirus nog niet voldoende onder controle en worden vakantiereizen afgeraden. Ga je toch op vakantie? Dan vergoeden wij kosten die met het Coronavirus te maken hebben niet. Denk bijvoorbeeld aan extra reis- of verblijfkosten en repatriëring. Deze kosten zijn niet onzeker, je kon dit door het verhoogde risico verwachten. Het eerder terug naar huis willen vergoeden wij niet, ook niet via een annuleringsverzekering. Andere normale risico’s, die niet met het Coronavirus te maken hebben, zijn wel verzekerd via je reisverzekering. 

Bij een geel reisadvies zijn vakantiereizen mogelijk, maar moet je nog wel op de risico’s letten. Je blijft dan wel verzekerd via je reisverzekering.

Was het reisadvies op het moment van vertrek groen of geel, maar wordt dat tijdens je vakantie rood of oranje? Dan ben je verzekerd op je reisverzekering. Bijvoorbeeld voor extra reis- of verblijfkosten en repatriëring, maar ook andere normale risico’s. Wil je door een wijziging van het reisadvies eerder naar huis? Dan is het goed om te weten dat dit niet is verzekerd met je annuleringsverzekering.

Let op!
Bij de reisadviezen groen en geel ben je verzekerd voor repatriëring, maar wij kunnen dit in de praktijk niet garanderen. Door alle coronamaatregelen zal dit bijna niet uitvoerbaar zijn, zo zijn er quarantainebepalingen en besmettingsgevaar onderweg. Een hulporganisatie is ook afhankelijk of vluchten toegestaan zijn en hoe overheden samenwerken. Repatriëring vanwege andere aandoeningen kunnen we op dit moment ook niet garanderen omdat een land op slot kan gaan als er sprake is van een Corona-uitbraak. 

Een reisadvies kan snel veranderen, controleer daarom altijd vlak voor vertrek het reisadvies van je bestemming.

Je kortlopende annuleringsverzekering heeft een einddatum. Door het omboeken van je reis verandert de reisperiode. In deze situatie kun je het beste telefonisch contact met ons opnemen via 026 400 40 40.

Ben je op vakantie en worden de coronamaatregelen weer strenger? Dan is het mogelijk dat je vakantie vroegtijdig wilt afbreken en terugreizen naar Nederland. De regering heeft aangegeven dat dit een risico is dat vakantiegangers naar het buitenland zelf nemen en dat de overheid in dat geval geen repatriëringsoperatie zal opzetten.

Word je zelf ziek en is repatriëring medisch noodzakelijk? Dit wordt normaal gesproken onder voorwaarden vergoed vanuit de aanvullende zorgverzekeringen van OHRA. Helaas is medische repatriëring momenteel niet te garanderen. We zijn namelijk afhankelijk van de tijdelijke protocollen in andere landen rondom COVID-19. Medisch noodzakelijke repatriëring in verband met coronaklachten zal in de praktijk vrijwel onmogelijk uitvoerbaar zijn. Dit door quarantainebepalingen en besmettingsgevaar onderweg. De organisatie is ook afhankelijk of vluchten toegestaan zijn en hoe overheden samenwerken. Medisch noodzakelijk repatriëring vanwege andere aandoeningen kunnen we op dit moment ook niet garanderen omdat een land op slot kan gaan i.v.m. een corona-uitbraak.

Let op
  • dit is het reisadvies van Nederland. Sommige landen in de EU/Schengenzoe hebben nog niet besloten of Nederlandse toeristen welkom zijn. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de (on)mogelijkheden van het land van bestemming. Dit voorkomt teleurstellingen aan de grens.
  • Ook op vakantie houd je je aan de coronamaatregelen van het betreffende vakantieland. Zorg ervoor dat je hiervan op de hoogte bent en blijft. 

Wij vergoeden dit niet vanuit je reis- of annuleringsverzekering. Hiervoor kun je contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie.

Ja, je kunt je kortlopende reis- en of annuleringsverzekering beëindigen en je premie terugvragen. Om je premie terug te krijgen, vragen we je om dit online formulier in te vullen. Heb je meerdere kortlopende verzekeringen afgesloten? Vul dan voor elke verzekering een apart online formulier in om je premie terug te krijgen. 
Let op: je kunt de premie van je annuleringsverzekering alleen terugvragen als de reisorganisatie en/of de verhuurder jouw vakantie heeft geannuleerd. Voor je reisverzekering geldt dit niet. Het maakt niet uit wie de reis annuleerde. Als je niet op reis bent geweest of gaat, kun je de premie terugvragen.

Je krijgt wel een vergoeding voor het annuleren van je reis als er sprake is van een acuut ernstige ziekte. Is er nog geen sprake van een acuut ernstige ziekte? Dan vergoedt je reis- of annuleringsverzekering een annulering niet. Een annulering uit voorzorg is namelijk niet verzekerd.

We begrijpen dat dit een vervelende situatie is. Je kunt hierover het beste contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie. Heb je daarna nog vragen? Onze medewerkers helpen je graag.

Ben je voor vertrek besmet met het Coronavirus en moet je in quarantaine blijven? Dan vergoeden wij de annuleringskosten als je verzekerd bent met de module Annulering op je reisverzekering of een tijdelijke annuleringsverzekering. Er is dan namelijk sprake van een ernstige acute ziekte. Als je niet ziek bent, maar zelf wil annuleren dan vergoedt je verzekering dit niet. Neem dan contact op met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere accommodatie.

Wij vergoeden dit niet vanuit je reis- of annuleringsverzekering. Hiervoor kun je contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie.

Ik ben in het buitenland. Wat moet ik doen?

Er is een samenwerking ontstaan tussen de reisbranche, verzekeraars, luchtvaartmaatschappijen en de Rijksoverheid. Gestrande Nederlandse reizigers hebben eventueel recht op Bijzondere Bijstand Buitenland.Je kunt je registreren via de website: www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Hier vind je ook veel gestelde vragen over hulp bij terugkeer naar Nederland. Kom je er niet uit? Dan kun je 24 uur per dag, 7 dagen in de week bellen naar +31 247 247 247.

De regeling is bedoeld voor wereldwijd gestrande Nederlanders, die geen beroep kunnen doen op hun reisorganisatie of vliegmaatschappij voor de terugreis. De regeling is er alleen voor reizigers. Woon je in het buitenland? Dan geldt deze regeling niet voor jou.

Nee, als reiziger ben je zelf verantwoordelijk voor je terugreis en/of onderdak.Wil je gebruik maken van de regeling Bijzondere Bijstand Buitenland? Dan moet je zelf een financiële bijdrage doen. Binnen Europa is dit € 300,- en buiten Europa € 900,-. Extra noodzakelijk verblijf in het buitenland komt voor eigen rekening als er geen aanspraak kan worden gemaakt op een ANVR-regeling of verzekeringsdekking.

Zit je in quarantaine, maar ben je niet ziek door besmetting? Dan vergoedt de annuleringsverzekering de niet genoten reisdagen niet.

In de meeste landen kun je medicijnen alleen kopen bij de apotheek. Dit geldt niet alleen voor medicijnen op recept van je arts, maar vaak ook voor medicijnen die in Nederland vrij verkrijgbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan paracetamol.

Wat moet je doen als je medicijnen nodig hebt:

  • Zijn de medicijnen voorgeschreven door een arts in het buitenland? Ga dan naar de dichtstbijzijnde apotheek. Je herkent deze aan een uithangbord met een groen kruis.
  • Heb je een vervolgrecept nodig van je huisarts of specialist in Nederland? Neem dan  contact op en vraag of hij het recept kan mailen of faxen. Ga met dit recept naar de dichtstbijzijnde apotheek.
  • Heb je een EHIC-pas? Dan hoef je de kosten voor je medicijnen vaak niet zelf voor te schieten. Moet je de kosten toch eerst zelf betalen? Dan declareer je deze eenvoudig via Mijn OHRA Zorgverzekering of de OHRA App. Het maakt hierbij niet uit dat het om een buitenlandse rekening gaat: je declareert deze op precies dezelfde manier als een Nederlandse rekening.

Goed om te weten
Als je de kosten declareert, is het belangrijk dat je ons de volgende informatie meestuurt bij je declaratie:

  • een kopie van het recept van je arts (een buitenlandse arts of je huisarts of specialist in Nederland)
  • een kopie van de rekening van de apotheek. Hierop moeten de volgende gegevens staan:
    - Jouw naam
    - De naam en het adres van de apotheek
    - De datum
    - Het soort medicijn
  • Voeg, waar mogelijk, foto’s toe van de bijsluiter en het verpakkingsdoosje van de medicijnen.

We begrijpen dat dit een vervelende situatie is. Je kunt hierover het beste contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie. Heb je daarna nog vragen? Onze medewerkers helpen je graag.

Vermoed je dat je besmet bent met het Coronavirus? Dan is het belangrijk om (telefonisch) contact op te nemen met een (huis)arts of een ziekenhuis. Zij bepalen dan of je langs moet komen voor een onderzoek. Zo voorkom je dat je andere mensen besmet. De zorgverzekering vergoedt spoedeisende zorg in het buitenland. ‘Spoedeisende zorg’ betekent in dit geval: zorg die niet kan wachten tot je terug in Nederland bent. Het is altijd verstandig om contact met ons op te nemen als je zorg nodig hebt in het buitenland. Kosten in het buitenland kunnen anders zijn dan in Nederland. Ook kunnen we vaak voor je bemiddelen. Onze zorgverzekering heeft een eigen hulpdienst die je helpt in het buitenland.

Ben je besmet met het Coronavirus? Dan vergoeden wij de niet genoten reisdagen vanuit een annuleringsverzekering. Dit geldt ook voor eventuele volgende accommodaties bij bijvoorbeeld een doorreis.

Duurt je reis langer omdat je ziek bent? Dan vergoeden wij de extra reis- en/of verblijfkosten vanuit onze reisverzekering.

Ben je besmet in een gebied waar nog niet bekend was dat het Coronavirus heerst? Dan ben je verzekerd vanuit je zorgverzekering. Zijn er kosten die je zorgverzekering niet vergoedt? Dan vergoeden wij mogelijk deze extra kosten vanuit de module Geneeskundige kosten. Deze module moet je dan wel hebben afgesloten op je reisverzekering. Raak je besmet in een gebied waar al wel bekend was dat het Coronavirus heerst? Ook dan gaat vergoeding via je zorgverzekering.

PGB

Ja, je kunt niet-geleverde zorg gewoon declareren. Vanaf 8 mei moet je wel bijhouden welke zorg je niet hebt gekregen. Gebruik hiervoor een speciaal formulier [PDF] en stuur dit vóór 1 augustus op naar: OHRA, Postbus 5062, 5004 EB Tilburg.