Coronavirus

Door alle maatregelen rondom het Coronavirus krijgen wij vragen binnen over de vergoeding vanuit de onze zorgverzekering, reisverzekering en annuleringsverzekering. Vanuit onze zorgverzekering vergoeden wij in het algemeen alle medisch noodzakelijke zorg. Ook wanneer dit vanwege het Coronavirus is. Check de vergoedingenwijzer voor de vergoedingen vanuit de OHRA Zorgverzekering. Er zijn geen uitzonderingen voor ziekte door het Coronavirus. Alle andere meest gestelde vragen zetten we op deze pagina voor je op een rij:

Ik heb een algemene vraag over het Coronavirus en mijn verzekering

Hoe je verzekerd bent bepaalt of je hulp krijgt. Conflicten met je werkgever vallen onder de module Werk & Inkomen. Wij brengen onze rechtsbijstandverzekering onder bij DAS. Zij beoordelen of je recht hebt op hulp.

Je kunt een rechtsbijstandverzekering aanvragen of de module Werk en Inkomen toevoegen. Belangrijk om te weten is dat je niet verzekerd bent als het verlies van je baan te verwachten was. Nu met de Coronacrisis is baan verlies binnen veel bedrijven te verwachten. Kon je de situatie verwachten op het moment van de aanvraag of wijziging? Dan krijg je geen hulp. De DAS beoordeelt dit per situatie. Verlies van je baan door de Coronacrisis is dus niet standaard verzekerd.

Heb je nog andere vragen over situaties op je werk en het Coronavirus? Op de website van DAS vind je een pagina met juridische vragen en antwoorden.

Heb je geen gezondheidsklachten? Dan vergoeden wij een test op het Coronavirus niet vanuit de zorgverzekering. Heb je gezondheidsklachten en vermoed je dat je besmet bent met het virus? Hier lees je wanneer je contact moet opnemen met je huisarts. De huisarts bepaalt volgens een landelijk protocol of een test nodig is. Wij vergoeden de kosten vanuit de basisverzekering. Je betaalt voor de test wel het eigen risico. Tenzij je je eigen risico van dit jaar al hebt opgebruikt. Je betaalt geen eigen risico voor een huisartsbezoek.

Nee, mondkapjes en handgel vergoeden wij niet uit de basisverzekering of de aanvullende verzekering.

Een zorgverlener bepaalt zelf hoe hij de dienstverlening voortzet. De meeste zorgverleners volgen de richtlijnen van het RIVM. Als er geen reden is voor afzegging, gaat de afspraak gewoon door. Je ontvangt bericht van je zorgverlener als de afspraak niet door kan gaan. Vermoed je dat je besmet bent met het Coronavirus? Neem dan zelf contact op met de zorgverlener.

Ja, je mag een afspraak bij een zorgverlener annuleren of verzetten. Neem contact op met je zorgverlener om de mogelijkheden te bespreken.

Ja, je kunt naar een ander ziekenhuis. Het OHRA Zorgteam kan jou op dit moment niet helpen met wachtlijstbemiddeling zoals je dat van ons gewend bent. Door de coronacrisis wijzigt het beleid van de ziekenhuizen te vaak om garanties over wachttijden te kunnen geven.

Ik heb een vakantie gepland. 

Wij vergoeden dit niet vanuit je reis- of annuleringsverzekering. Hiervoor kun je contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie.

Je krijgt wel een vergoeding voor het annuleren van je reis als er sprake is van een acuut ernstige ziekte. Is er nog geen sprake van een acuut ernstige ziekte? Dan vergoedt je reis- of annuleringsverzekering een annulering niet. Een annulering uit voorzorg is namelijk niet verzekerd.

We begrijpen dat dit een vervelende situatie is. Je kunt hierover het beste contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie. Heb je daarna nog vragen? Onze medewerkers helpen je graag.

Ben je voor vertrek besmet met het Coronavirus en moet je in quarantaine blijven? Dan vergoeden wij de annuleringskosten als je verzekerd bent met de module Annulering op je reisverzekering of een tijdelijke annuleringsverzekering. Er is dan namelijk sprake van een ernstige acute ziekte. Als je niet ziek bent, maar zelf wil annuleren dan vergoedt je verzekering dit niet. Neem dan contact op met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere accommodatie.

Wij vergoeden dit niet vanuit je reis- of annuleringsverzekering. Hiervoor kun je contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie.

Ik ben in het buitenland. Wat moet ik doen?

Er is een samenwerking ontstaan tussen de reisbranche, verzekeraars, luchtvaartmaatschappijen en de Rijksoverheid. Gestrande Nederlandse reizigers hebben eventueel recht op Bijzondere Bijstand Buitenland.Je kunt je registreren via de website: www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Hier vind je ook veel gestelde vragen over hulp bij terugkeer naar Nederland. Kom je er niet uit? Dan kun je 24 uur per dag, 7 dagen in de week bellen naar +31 247 247 247.

De regeling is bedoeld voor wereldwijd gestrande Nederlanders, die geen beroep kunnen doen op hun reisorganisatie of vliegmaatschappij voor de terugreis. De regeling is er alleen voor reizigers. Woon je in het buitenland? Dan geldt deze regeling niet voor jou.

Nee, als reiziger ben je zelf verantwoordelijk voor je terugreis en/of onderdak.Wil je gebruik maken van de regeling Bijzondere Bijstand Buitenland? Dan moet je zelf een financiële bijdrage doen. Binnen Europa is dit € 300,- en buiten Europa € 900,-. Extra noodzakelijk verblijf in het buitenland komt voor eigen rekening als er geen aanspraak kan worden gemaakt op een ANVR-regeling of verzekeringsdekking. 

Zit je in quarantaine, maar ben je niet ziek door besmetting? Dan vergoedt de annuleringsverzekering de niet genoten reisdagen niet.

We begrijpen dat dit een vervelende situatie is. Je kunt hierover het beste contact opnemen met je reisorganisatie, vliegmaatschappij, hotel of andere geboekte accommodatie. Heb je daarna nog vragen? Onze medewerkers helpen je graag.

Vermoed je dat je besmet bent met het Coronavirus? Dan is het belangrijk om (telefonisch) contact op te nemen met een (huis)arts of een ziekenhuis. Zij bepalen dan of je langs moet komen voor een onderzoek. Zo voorkom je dat je andere mensen besmet. De zorgverzekering vergoedt spoedeisende zorg in het buitenland. ‘Spoedeisende zorg’ betekent in dit geval: zorg die niet kan wachten tot je terug in Nederland bent. Het is altijd verstandig om contact met ons op te nemen als je zorg nodig hebt in het buitenland. Kosten in het buitenland kunnen anders zijn dan in Nederland. Ook kunnen we vaak voor je bemiddelen. Onze zorgverzekering heeft een eigen hulpdienst die je helpt in het buitenland.

Ben je besmet met het Coronavirus? Dan vergoeden wij de niet genoten reisdagen vanuit een annuleringsverzekering. Dit geldt ook voor eventuele volgende accommodaties bij bijvoorbeeld een doorreis.

Duurt je reis langer omdat je ziek bent? Dan vergoeden wij de extra reis- en/of verblijfkosten vanuit onze reisverzekering.

Ben je besmet in een gebied waar nog niet bekend was dat het Coronavirus heerst? Dan ben je verzekerd vanuit je zorgverzekering. Zijn er kosten die je zorgverzekering niet vergoedt? Dan vergoeden wij mogelijk deze extra kosten vanuit de module Geneeskundige kosten. Deze module moet je dan wel hebben afgesloten op je reisverzekering. Raak je besmet in een gebied waar al wel bekend was dat het Coronavirus heerst? Ook dan gaat vergoeding via je zorgverzekering.