Trombosedienst

De trombosedienst controleert of het goed gaat met mensen met trombose. Trombose is een ziekte waarbij propjes (stolsels) ontstaan in het bloed. Als je trombose hebt, kan jouw arts je medicijnen voorschrijven die propjes voorkomen. Het is belangrijk dat je regelmatig jouw bloed laat controleren, om te kijken of de medicijnen goed werken. Dat doe je bij de trombosedienst.

De basisverzekering vergoedt de kosten van:

  • Het afnemen van bloedmonsters.
  • Laboratoriumonderzoek voor het meten van de stollingstijd van jouw bloed.
  • Het gebruik van apparatuur waarmee je zelf de stollingstijd van jouw bloed kunt meten.
  • Begeleiding bij het leren omgaan met de apparatuur.
  • Begeleiding bij de metingen.
  • Adviezen over het gebruik van jouw medicijnen.

OHRA betaalt de kosten onder voorwaarden dat je een doktersverklaring hebt waarin staat waarom je de trombosedienst nodig hebt.

Voor de basisverzekering geldt een verplicht eigen risico. Je hebt zelf het bedrag aan eigen risico gekozen: het minimum van € 385,- of een hoger bedrag. De basisverzekering vergoedt de kosten van medische zorg boven dit eigen risico.

In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je hoeveel eigen risico je nog hebt. Ook zie je hoeveel eigen risico je eventueel al hebt verbruikt.

Nee, voor de trombosedienst betaal je geen eigen bijdrage.

Je kunt terecht bij een erkende trombosedienst bij jou in de buurt, of de trombosedienst komt bij jou thuis. Het is ook mogelijk dat je deze zorg krijgt in de huisartsenpraktijk. Je kiest zelf een trombosedienst. Vind hier een trombosedienst waarmee OHRA een contract heeft. Kijk onder ‘Trombosedienst’.

Je mag ook naar een zorgverlener die geen contract heeft met OHRA. Je moet dan zelf de rekening bij OHRA declareren.

Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Nee, je hebt vooraf geen toestemming nodig van OHRA.