Stomamateriaal

Stomamaterialen zijn materialen die medisch noodzakelijk zijn om een stoma te verzorgen. Je kunt hierbij denken aan opvangzakjes, plakken, stomapleisters en huidverzorgingsproducten. Welke stomamaterialen je nodig hebt, hangt af van het type stoma dat je draagt en jouw persoonlijke situatie.

Je hebt vanuit de basisverzekering recht op vergoeding van stomamateriaal. Je krijgt alle kosten vergoed. Hebben wij met jouw leverancier geen afspraken gemaakt? Dan krijg je een volledige vergoeding tot maximaal de dagprijs. Ook advies en begeleiding van de leverancier door de klantenservice of stomaverpleegkundige zijn in de prijs inbegrepen.

Stomamateriaal wordt vergoed door de OHRA Zorgverzekering. Voor deze basisverzekering geldt een eigen risico. Je hebt zelf het bedrag aan eigen risico gekozen: het minimum van € 385,- of een hoger bedrag. De basisverzekering vergoedt de kosten boven dit eigen risico.

In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je hoeveel eigen risico je nog hebt. Ook zie je hoeveel eigen risico je eventueel al hebt verbruikt.

Nee, je hebt geen eigen bijdrage.

OHRA heeft afspraken gemaakt met 2 leveranciers van stomamaterialen. Zij voldoen allen aan de eisen die OHRA stelt aan de kwaliteit van de hulpmiddelen en de service van de leverancier. Deze leveranciers bezorgen door heel Nederland aan huis.

  • Mathot Medische Speciaalzaken kun je bereiken op telefoonnummer 08001897 (gratis), 7 dagen per week en 24 uur per dag. Of kijk op Mathot Medische Speciaalzaken.
  • MediReva kun je bereiken op telefoonnummer 08000901901 (gratis), 7 dagen per week van 8:30 tot 22:00 uur. Of kijk op MediReva.

Je hebt een verwijzing nodig van een arts of BIG geregistreerde (stoma)verpleegkundige die jou behandelt. Met deze verwijzing kun je naar een leverancier waar wij afspraken mee hebben gemaakt. De leverancier stuurt de rekening naar ons op, je hoeft hier niets voor te doen.

Je kunt voor normale bestellingen en advies tijdens kantooruren terecht bij de leverancier. Voor spoedgevallen is de leverancier 24 uur per dag en 7 dagen in de week bereikbaar. Een spoedlevering vindt, als het nodig is, binnen 4 uur plaats.

Kies je voor een leverancier waarmee wij geen afspraken hebben? Dan moet je vooraf een akkoordverklaring bij ons aanvragen. Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Je hebt een verwijzing nodig van een arts of BIG geregistreerde (stoma)verpleegkundige die u behandelt. Met deze verwijzing kun je naar een leverancier. Een gecontracteerde leverancier stuurt de rekening naar ons op, je hoeft hier niets voor te doen.

Je hebt vooraf geen toestemming nodig als je naar een leverancier gaat met wie wij afspraken hebben gemaakt. Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je altijd vooraf toestemming aanvragen bij OHRA. Je doet dit door de medische diagnose van jouw arts samen met een offerte van de leverancier in te sturen naar:

OHRA
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4172
5004 JD Tilburg