Aangepaste stoelen

Een aangepaste stoel is een stoel die speciaal voor jou wordt aangepast of door jou goed te verstellen is, zodat je minder last hebt van jouw beperking(en). Aangepaste stoelen zijn niet verkrijgbaar in een normale meubelzaak.

Je leent de aangepaste stoel. De stoel wordt dus niet jouw eigendom. Je hebt recht op een aangepaste stoel als een ergonomische stoel niet (meer) voldoende helpt.

Een aangepaste stoel gaat meestal minstens 5 jaar mee. Als je geen goede aangepaste stoel meer hebt, kun je een nieuwe stoel lenen. OHRA vergoedt de kosten voor vervanging. De leverancier moet OHRA wel eerst om toestemming vragen.

Heb je de nieuwe stoel om een andere reden nodig dan jouw vorige aangepaste stoel? Bijvoorbeeld omdat je meer last krijgt van jouw beperking(en)? Dan heb je een verslag nodig van een ergotherapeut. In dit verslag moet staan welke beperkingen je hebt en waarom je een nieuwe aangepaste stoel nodig hebt.

Vraag je een nieuwe aangepaste kinderstoel aan? Dan heb je een brief nodig van de medisch specialist met een medische indicatie. Een medische indicatie is een beschrijving van het medisch probleem door een behandelend arts. In deze brief moet staan waarom het kind een nieuwe aangepaste stoel nodig heeft. Ook heb je een verslag nodig van een ergotherapeut.

Je leent het hulpmiddel. Hiervoor betaal je geen eigen risico.

Nee, je betaalt geen eigen bijdrage voor een aangepaste stoel.

Aangepaste stoelen worden geleverd door een bedrijf dat gespecialiseerd is in medische hulpmiddelen. Wij noemen dat een leverancier. Vind hier een leverancier en zoek op aangepaste stoel. Als je leverancier toestemming heeft gekregen van OHRA, levert de leverancier jouw stoel binnen 8 weken bij jou thuis.

Je mag naar een leverancier die geen contract heeft met OHRA, maar dan zijn er wel 2 voorwaarden:

  • Je leverancier vraagt OHRA vooraf om toestemming.
  • De leverancier voorziet OHRA van een toelichting van jouw behandelend revalidatiearts.
Wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Ja, je hebt altijd eerst toestemming nodig van OHRA.