Voorkeursbeleid medicijnen

Het is wettelijk vastgelegd dat wij van bepaalde medicijnen alleen de goedkoopste variant mogen vergoeden. En niet het duurdere merkmedicijn. Dat heet het ‘voorkeursbeleid medicijnen’ (ook wel ‘preferentiebeleid’ genoemd). Zo houden we met zijn allen niet alleen de zorgkosten laag, maar ook jouw premie. We geven graag antwoord op vragen over dit voorkeursbeleid.

Voor welke medicijnen geldt het voorkeursbeleid?

Alle medicijnen die onder het voorkeursbeleid vallen, staan op de Lijst met voorkeursgeneesmiddelen [PDF]. Dit zijn de zogenaamde ‘voorkeursmedicijnen. Deze zijn goedkoper dan dure merkmedicijnen. Je krijgt je medicijnen dan ook alleen vergoed, als ze op deze lijst staan.

Waarom zijn merkmedicijnen vaak duurder dan merkloze medicijnen?

Op merkmedicijnen rust vaak patent: de fabrikant heeft als enige het recht om dit geneesmiddel te maken en te verkopen. Dit is nodig om de vaak hoge ontwikkelkosten terug te verdienen. Na een paar jaar vervalt dit patent en kunnen andere producenten het medicijn namaken. Met precies dezelfde werkzame stoffen. Omdat zij geen hoge ontwikkelkosten hebben, zijn deze merkloze medicijnen vaak een stuk goedkoper, terwijl ze precies hetzelfde effect hebben.

Hoe check ik of mijn medicijn de goedkoopste variant is?

Dat hoef je gelukkig niet zelf te doen. Je apotheker weet precies welke medicijnen onder het voorkeursbeleid vallen. En geeft je deze dan ook vanzelf mee.

Wat als het voorkeursmedicijn niet geschikt is voor mij?

Soms is het medisch noodzakelijk dat je een ander medicijn gebruikt dan het voorkeursmedicijn. Dit krijg je dan door je huisarts of apotheek voorgeschreven. Geen enkel probleem. Wij vergoeden het dan gewoon, ook als het een duurder medicijn is.

Je medicijn moet wel in het wettelijke Geneesmiddelen Vergoedings Systeem staan. Je checkt dit heel eenvoudig op Medicijnkosten. Vaak zal dit geen enkel probleem zijn. In het GVS staan alle geregistreerde medicijnen en het medicijn dat je huisarts of apotheek voorschrijft zal hier praktisch altijd in staan.

En als het voorkeursmedicijn er niet is? Ik heb het wél nodig.

Dit willen we natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen. Daarom hebben we met fabrikanten de afspraak dat voorkeursmedicijnen het hele jaar beschikbaar moeten zijn. En als het toch een keer voorkomt, laten we je natuurlijk niet in de kou staan. In dat geval krijg je van je apotheker een medicijn van een ander merk waarvan de werking precies hetzelfde is.

Reageer je niet goed op het medicijn?

Bijvoorbeeld omdat je klachten krijgt die je eerder niet had? Dat is natuurlijk heel vervelend. Bespreek het in ieder geval éérst met je apotheker. De apotheker gaat vervolgens op zoek naar een oplossing. Bijvoorbeeld door een ander (voorkeurs)medicijn voor te schrijven. Of je wordt doorverwezen naar je huisarts, om je klachten te bespreken. Je apotheker heeft hierin altijd het beslissende woord.