Verzekeringsverklaring buitenland

Met sommige landen heeft Nederland aparte afspraken gemaakt. Je kunt een bewijs aanvragen waarmee je in het buitenland kunt aantonen dat je een zorgverzekering hebt afgesloten.

Formulier 111

Ga je naar Bosnië, Herzegovina, Marokko, Montenegro, Servië, Tunesië of Turkije? Dan geldt het formulier 111. Met dit formulier kun je aantonen dat je verzekerd bent als je in het buitenland onverwacht medische zorg nodig hebt. Je hoeft de kosten van de zorgverlener niet eerst zelf voor te schieten. Niet alle zorgverleners in het buitenland accepteren dit formulier. In dat geval moet je de rekening eerst zelf betalen. Deze kun je vervolgens declareren bij OHRA. Je kunt het formulier bij OHRA telefonisch aanvragen. Je bent niet verplicht om het formulier mee te nemen.

Niet alle zorgverleners in deze landen accepteren het formulier 111. Soms moet je eerst met dit formulier naar een lokale verzekeraar. Accepteert de zorgverlener het formulier 111 vervolgens niet? Dan moet je de kosten zelf voorschieten en deze later bij ons declareren. Accepteert de zorgverlener het formulier 111 wel? Dan betaal je zelf geen kosten (behalve de eventuele eigen bijdrage).

Ga je naar Rusland, Wit-Rusland of Cuba?

Ga je naar Rusland, Wit-Rusland of Cuba? Dan is het verplicht om een verzekeringsverklaring (buitenlandverklaring) mee te nemen. Deze verzekeringsverklaring geeft je geen recht op medische zorg. Aanvraag van de verzekeringsverklaring is alléén mogelijk in de volgende gevallen:

  • Je hebt de verzekeringsverklaring nodig voor het verkrijgen van een visum én jij en jouw eventuele gezinsleden hebben een OHRA Zorgverzekering met aanvullende verzekering. In dit geval wordt voor de verzekerden binnen jouw gezin de verzekeringsverklaring door ons afgegeven. De reden hiervoor is dat in de verzekeringsverklaring vermeld moet staan dat repatriëring (vervoer) naar Nederland van het stoffelijk overschot in geval van overlijden onder de zorgverzekering valt. Dit wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering. Onze aanvullende verzekeringen bieden hiervoor wel een vergoeding.
  • Heb je, of hebben andere gezinsleden alléén een basisverzekering en géén aanvullende verzekering bij OHRA? Dan zijn er 3 mogelijkheden:
  1. Je hebt voor jou zelf en de betreffende gezinsleden een Reisverzekering bij OHRA afgesloten. In dit geval zullen wij de verzekeringsverklaring afgeven.
  2. Je hebt voor de betreffende gezinsleden geen Reisverzekering met dekking voor repatriëring bij OHRA afgesloten, maar wél bij een andere verzekeraar. In dit geval kun je de verzekeringsverklaring opvragen bij de betreffende reisverzekeraar.
  3. Je hebt voor de betreffende gezinsleden géén reisverzekering met dekking voor repatriëring afgesloten. In dit geval kun je helaas geen verzekeringsverklaring aanvragen. Je moet éérst een reisverzekering met dekking voor repatriëring aanvragen. Uiteraard is dit bij ons mogelijk. Repatiëring wordt door OHRA vergoed in de basisdekking van de reisverzekering. Je hoeft hiervoor geen extra aanvulling af te sluiten. Heb je de reisverzekering afgesloten? Dan kun je de verzekeringsverklaring alsnog aanvragen.

Wordt de verklaring door OHRA afgegeven? Dan kun je deze telefonisch opvragen.

Welke informatie hebben wij nodig?

Voor de aanvraag van een formulier 111 of verzekeringsverklaring hebben wij onderstaande informatie nodig:

  • Het land waarvoor het formulier 111 of de verzekeringsverklaring voor bestemd is.
  • De personen voor wie het formulier 111 of de verzekeringsverklaring moet worden afgegeven.
  • Voor welke periode het formulier 111 of de verzekeringsverklaring moet worden afgegeven. Het is niet mogelijk het formulier 111 of de verzekeringsverklaring voor onbepaalde tijd aan te vragen.
  • De reden van het verblijf in het betreffende land: vakantie of werk.