Vergoeding als je koffer kwijt is

Op reis je bagage verliezen is natuurlijk al onhandig genoeg. Je bent weg van thuis en opeens zijn al je spullen ook weg. We kunnen je bagage niet terug toveren, maar met onze reisverzekering ben je wel verzekerd voor deze pechsituaties.

Mijn koffer is niet aangekomen. Wat nu?

Je staat op de luchthaven als allerlaatste bij de bagageband, maar jouw koffer ligt er niet op. Heel vervelend. Het komt vaker voor dan je denkt. Veel luchtvaartmaatschappijen geven je een vergoeding om de eerste noodzakelijke kleding en toiletspullen aan te schaffen. Neem ook altijd even contact op met de OHRA Hulpdienst. Dat is gratis en onze hulpdienst kan je precies vertellen welke kosten je vergoed krijgt vanuit je reisverzekering.

Tip: meld altijd op het vliegveld dat je bagage is kwijtgeraakt en zorg dat je een rapport meekrijgt van je melding. Dat heb je nodig om je spullen vergoed te krijgen. Lees meer in onze blog.

Reisverzekering en bagage

Onder reisbagage rekenen we alle spullen die je meeneemt op vakantie. Van je tandenborstel tot je tentstokken, en van je regenpak tot je paspoort. Hoeveel je terugkrijgt, dat hangt af van het pakket dat je hebt gekozen. Je kunt kiezen uit Basis, Plus of Top. Zo bepaal je zelf tot welk bedrag je je bagage verzekert.

Let op: hieronder staat een samenvatting van het type bagage met de maximale verzekerde bedragen. Voor een volledig overzicht kijk je in ons vergoedingenoverzicht [PDF]. In de afschrijvingslijst [PDF] vind je richtlijnen die wij gebruiken om de waarde van je spullen te bepalen.

Kies zelf: Basis, Plus of Top.

BasisPlusTop
Reisbagage (per persoon)€ 1.250,-€ 2.500,-€ 5.000,-
Categorieën met een beperkte vergoeding
Hobby en sport (exclusief fiets)€ 625,-€ 1.250,-€ 2.500,-
Computers en beeld/geluid€ 625,-€ 1.250,-€ 2.500,-
Smartphone en tabletX€ 250,-€ 500,-
Brillen en accessoiresX€ 375,-€ 750,-
Eigen risico€ 70,-€ 70,-€ 70,-

Goed om te weten: wat de schade ook is, je hebt bij elk pakket een eigen risico van € 70,-.

Soms krijg je geen vergoeding

Er zijn ook spullen die we niet onder je reisbagage rekenen, denk bijvoorbeeld aan:

  • verzamelingen, bijvoorbeeld je munten- of postzegelverzameling
  • antieke voorwerpen en kunstobjecten - mocht je die graag meenemen op vakantie
  • je boot
  • motorrijtuigen, zoals je camper, caravan of brommer
  • spullen van je werk of eigen bedrijf
  • je huisdier, want voor Bello en Minoes hebben we een eigen verzekering.

Niet voorzichtig omgaan met bagage


Wij gaan er vanuit dat je voorzichtig omgaat met je spullen op reis. Je bent dus niet verzekerd als:
  • je je bagage onbeheerd achterlaat in een ruimte die niet goed is afgesloten, bijvoorbeeld je tent
  • je caravan, camper of boot niet op slot was en er iets is gestolen
  • je waardevolle spullen, zoals sieraden en een camera, niet in je handbagage vervoert maar als ruimbagage

Voor diefstal uit je auto hebben we een paar extra regels. Als een kostbaar voorwerp gestolen wordt, vergoeden we nooit meer dan € 500,-. En wordt het gestolen tussen 22.00 en 7.00 uur, dan vergoeden we niets. Verder vragen we je om je auto altijd goed af te sluiten, je spullen uit het zicht te leggen en waardevolle spullen nooit langer dan 24 uur in je auto te laten liggen. Dus ben je op doorreis, neem je bagage mee naar binnen.

Koffer kwijt: wat nu?

Doe onmiddellijk aangifte bij de luchtvaartmaatschappij. In de bagage-afhaalruimte is op bijna ieder vliegveld een loket waar je dit kunt melden. Vraag er anders naar bij een medewerker van het vliegveld. Om voor een vergoeding in aanmerking te komen, heb je altijd een P.I.R. rapport (Property Irregularity Report) nodig, dat je daar krijgt. Dit is een soort politieverklaring.

Wat moet ik niet doen?


Verlaat nooit de luchthaven zonder je bij de klantenservice van de luchtvaartmaatschappij te hebben gemeld. Als je naar huis gaat zonder een rapport van je luchtvaartmaatschappij, vervalt je recht op vergoeding.

Wanneer bel ik met OHRA?


Zodra je het politierapport hebt, bel je met OHRA: 0031264002310. Een van onze medewerkers vertelt je wat je moet doen om je ongemak en eventuele schade zoveel mogelijk te beperken. Omdat je bagage nog aan kan komen, hanteren wij een wachttijd van een maand. Heb je na een week je bagage nog steeds niet? Overleg dan met OHRA over wat je het beste kunt doen.

Precies weten hoe het zit?


Er zijn nogal wat regels zoals je ziet. Wil je precies weten hoe het zit met je reisbagage? Lees dan onze polisvoorwaarden.