Ik ben bestolen tijdens mijn vakantie, wat nu?

Tips over wat je moet doen als je op vakantie bent bestolen en wat je vergoed krijgt.

Wat moet ik doen?

Bij diefstal in het buitenland moet je altijd zo snel mogelijk aangifte doen. Je gaat hiervoor naar het dichtstbijzijnde politiebureau. Wil of kan de plaatselijke politie niet meewerken? Blijf dan toch aandringen; het is je recht om overal aangifte te kunnen doen. Neem in het uiterste geval contact op met de OHRA Hulpdienst.

Je kunt ook een verklaring opvragen via je reisleiding of via je accommodatie. Zorg er in ieder geval voor dat je een verklaring ontvangt in het land waar je bestolen bent. Je hoeft alleen alsnog aangifte te doen in Nederland bij de politie als je identiteitsbewijs gestolen of vermist is.

Wat moet ik niet doen?

Wacht niet te lang met je aangifte op je vakantiebestemming.

Hoe voorkom ik dat ik opnieuw bestolen word?

Wij raden je aan om kostbaarheden thuis te laten. Wil je toch je tablet of kostbare sieraden meenemen? Laat deze dan nooit onbeheerd achter. Ook niet op je hotelkamer. Maak bijvoorbeeld gebruik van een kluisje in je hotel.

Wat heb ik nodig voor afhandeling door OHRA?

Heb je een reisverzekering bij OHRA? Dan is het belangrijk dat we een verklaring hebben uit het land waar je op vakantie was. Alleen dan kunnen we je schade vergoeden. Als je weer in Nederland bent, bekijken we je aangifte of verklaring en zorgen we voor de verdere afhandeling.

Wat krijg ik vergoed?

Wat je vergoed krijgt, hangt af van de extra dekkingen die je hebt verzekerd. Op persoonlijke hulpverlening via de OHRA Hulpdienst kun je uiteraard altijd rekenen.

Bekijk welke bagage vergoed wordt [PDF].

Dit staat ook in de polisvoorwaarden. Controleer vooral je polis voor vertrek! Ga je buiten Europa op vakantie? Vergeet dan niet te kiezen voor werelddekking.

Wanneer heb ik alles geregeld?

Ben je slachtoffer van diefstal tijdens de vakantie? Meld dit dan bij OHRA. Dat kan direct via de OHRA App en in Mijn OHRA. Wij nemen je schademelding zo snel mogelijk in behandeling en we bekijken op welke vergoeding je recht hebt. Die vergoeding ontvang je dan binnen een week op je rekening. Je kunt een kleinere schade ook direct na je vakantie bij ons melden.