Ziek geworden in het buitenland?

Heb je in het buitenland een voedselvergiftiging opgelopen? Of ben je uitgegleden bij het zwembad en heb je je pols gebroken? In beide gevallen heb je medische hulp nodig. De regels van artsen en ziekenhuizen in het buitenland zijn vaak anders dan wat je in Nederland gewend bent. Wat kun je het beste doen?

Als je in het ziekenhuis beland

  • Bel de OHRA Hulpdienst op +31 26 400 23 10.
  • De hulpdienst zoekt voor je uit hoe je verzekerd bent. Vallen deze kosten onder de zorgverzekering of onder de reisverzekering? Als je de extra dekking Geneeskundige kosten hebt afgesloten vergoeden we de kosten die niet door de zorgverzekeraar worden vergoed. 
  • Ben je nog niet in het ziekenhuis? Dan adviseert de hulpdienst je naar welk ziekenhuis je het beste kunt gaan. De hulpdienst weet vaak in welk ziekenhuis er Engelssprekende artsen werken. Of waar een tolk beschikbaar is. 
  • Word je opgenomen in een buitenlands ziekenhuis? Het artsenteam van de OHRA Hulpdienst overlegt dan met de behandelend arts. Krijg je de juiste behandeling? Heeft het ziekenhuis de juiste expertise om je het beste te helpen? De OHRA Hulpdienst kan eventueel een overplaatsing naar een gespecialiseerd ziekenhuis regelen. 
  • Als je verzekerd bent voor de medische kosten, dan zorgt de OHRA Hulpdienst ervoor dat de ziekenhuisrekening betaald wordt. Bel daarom altijd eerst of zo snel mogelijk na opname de OHRA Hulpdienst. Zij kunnen kunnen je precies vertellen wat wel of niet verzekerd is. 
  • Moet je langer in het ziekenhuis blijven dan de vakantie gepland was? Dan worden de extra verblijfskosten van één reisgenoot (+ eventuele kinderen) vergoed als het noodzakelijk is dat er nog een bekende blijft. De bekende kan dan ter plekke zaken regelen. 
  • Ben je alleen op reis en word je opgenomen in het ziekenhuis? Dan is het mogelijk dat er iemand vanuit Nederland naar je toekomt. Ook dit wordt vergoed door OHRA. Uiteraard in overleg met de OHRA Hulpdienst. 
  • Ben je met de auto en kun je niet meer naar huis rijden? Dan kan de OHRA Hulpdienst ervoor zorgen dat jij en je auto naar Nederland worden gebracht. Je moet dan wel de extra dekking Hulpverlening auto en motor hebben meeverzekerd.

Belangrijke tips:

  • Medische kosten in het buitenland worden alleen vergoed als de situatie spoedeisend is. Overleg altijd met de OHRA Hulpdienst. 
  • Vraag een EHIC-pas aan op www.ehic.nl. Hiermee toon je aan dat je verzekerd bent voor medische zorg. Vaak hoef je de kosten dan niet zelf voor te schieten.
  • In sommige landen wordt heel snel voorgesteld om een MRI-scan te maken. Overleg in dat geval altijd met de OHRA Hulpdienst. Als een MRI-scan niet nodig is (omdat röntgenfoto’s bijvoorbeeld voldoende zijn), dan worden de kosten van een MRI-scan niet vergoed. 
  • Noodzakelijke telefoonkosten worden vergoed tot maximaal € 350,-. De telefoonkosten kun je na thuiskomst bij OHRA indienen. 
  • Vraag na behandeling altijd om een medisch rapport zodat je huisarts in Nederland ook op de hoogte is van je behandeling. 
  • Ben je met het vliegtuig en heb je zichtbaar letsel (bijvoorbeeld je arm of been in het gips)? Dan is het belangrijk dat je een verklaring van de arts krijgt waarin staat dat je mag vliegen. Zonder deze verklaring kun je geweigerd worden in het vliegtuig. Overleg ook altijd met de OHRA Hulpdienst voordat je terugreist naar Nederland. Wij kunnen ervoor zorgen dat je medisch verantwoord terugvliegt met bijvoorbeeld verpleging.

Ben je medicijnen verloren?

Bel de OHRA Hulpdienst op +31 26 400 23 10.  De hulpdienst zoekt voor je uit hoe je zo snel mogelijk weer over de juiste medicatie beschikt.