Forum Forums Zorg Graag altijd de Europese zorgpas (EHIC) op achterkant van nieuwe Ohra zorgpas.

Je moet zijn ingelogd om nieuwe onderwerpen te maken.

Graag altijd de Europese zorgpas (EHIC) op achterkant van nieuwe Ohra zorgpas.

Start een nieuwe topic

Forum Forums Zorg Graag altijd de Europese zorgpas (EHIC) op achterkant van nieuwe Ohra zorgpas.

Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Ohraad 2 maanden geleden.

• Auteur
    Ohraad
    Bijdrager

Ik vroeg me na overstappen ook af waarom ik geen EHIC kreeg. Vervolgens deze site gevonden met google, de EHIC aangevraagd en 4 dagen later per post keurig de EHIC ontvangen.

Maar Pandora heeft natuurlijk 100% gelijk. De meerderheid van de Nederlanders gaat elk jaar wel een keer naar een ander Europees land.* Zij hebben allemaal baat bij een EHIC en het zou dus enorm handig zijn als iedereen standaard een EHIC zou krijgen en dat standaard gecombineerd zou zijn met het normale zorgpasje.

En waarom gebeurd dat dan niet? Omdat Ohra anders één keer in de VIJF JAAR een nieuw pasje moet drukken voor de mensen die langer dan vijf jaar bij Ohra verzekerd blijven? God wat een kostenbesparing. Bovendien wordt dat voordeel weer volkomen teniet gedaan doordat de mensen die wel een EHIC aanvragen, eerst de standaardpas voor niets hebben gekregen, en deze gelijk weer de prullenbak in kunnen gooien (want de EHIC kaart vervangt volgens de begeleidende brief ook meteen het standaardpasje).

En het resultaat? Verzekerden die minder alert zijn dan Pandora en ik staan in het buitenland in het ziekenhuis, sowieso een stressvolle situatie, en kunnen dan niet aantonen dat ze verzekerd zijn. Sterk staaltje klantvriendelijkheid Ohra!

Het is echt tekenend voor het onvermogen van bureaucratische organisaties als de Ohra om organisatieverbeteringen door te voeren dat een suggestie die zo overduidelijk een verbetering op zou leveren op zo’n manier wordt afgeserveerd door een klantenservicemedewerker.

*Bron:
    https://nos.nl/artikel/2035203-aantal-nederlanders-op-zomervakantie-stijgt-weer.html

Pandora
    Bijdrager

@Pascal Allereerst bedankt voor de reactie; echter wat mij betreft gaat Uw reactie langs de kwintessens (de de kern van de zaak) heen. Dit natuurlijk gezegd hebbende met alle respect voor Uw inzet. Maar goed…..;natuurlijk was ik al op de hoogte van die 5 jaar geldigheid termijn voor de Europese zorgpas (EHIC). De diverse andere zorgverzekeraars die, op de achterkant van hun eigen zorgpas, nu al standaard EHIC aanbieden weten natuurlijk ook dat die slechts(??) 5 jaar geldig blijft. Echter op de Ohra zorgpas zelf staat, volgens de begeleidende Ohra brief, bewust geen einddatum vermeld omdat je eerst een nieuwe pas krijgt indien je gegevens veranderen; dit geldt natuurlijk alleen zolang je bij Ohra verzekerd bent. Wanneer Ohra ook overgaat tot het standaard aanbieden van EHIC op de achterkant van de eigen zorgpas; dan zou Ohra slechts 1 x per 5 jaar de nieuwe complete ( incl. EHIC) zorgpas moeten toesturen. Deze nieuwe zorgpas standaard biedt Ohra echter tevens een uitstekende gelegenheid en kans, lijkt mij, tot het actualiseren en updaten van alle persoons-en adresgegevens. Want in een gemiddeld mensenleven van, ook een Ohra zorgverzekerde, veranderd er in 5 jaar vaak veel.

Maar daar gaat het eigenlijk niet om, de kern van de zaak is mijn inziens: “In bijvoorbeeld de U.S.A. gaat circa 70 % van de bevolking nooit op reis buiten de USA omdat het land zelf groot genoeg is, in Nederland daarentegen gaat zelfs jaarlijks circa 70 % van de bevolking op reis naar het buitenland (voornamelijk binnen Europa)”. Kortom het is hier normaal en bepaald géén uitzondering indien je als Nederlander geregeld tot regelmatig over de grens gaat. Dus behoort de automatische Europese zorgpas niet te worden beschouwd als een extraatje voor een beperkte minderheidsgroep, maar als een zeer nuttige cliënt vriendelijke tegemoetkoming voor de grote meerderheid van de Ohra zorgverzekerden. Zie wat betreft dat zeer nuttige aspect de eigen Ohra blogpost https://www.ohra.nl/community/europese-zorgpas/

Tot slot nog een klein puntje; bijna iedereen die ik ken klaagt geregeld over de (veel te) grote hoeveelheid pasjes die men tegenwoordig in de portemonnee moet stoppen, door het huidige Orhra beleid zou ik dan 2 zorg pasjes in plaats van 1 erbij krijgen.

PascalPascal
      Moderator

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp je gevoel. OHRA heeft bewust gekozen om niet standaard de EHIC te sturen. Natuurlijk geef ik je terugkoppeling wel door aan de betreffende afdeling 🙂

PascalPascal
    Moderator

Goed dat je het vraagt. Er zit een maximale geldigheid aan de EHIC (European Health Insurance Card). Deze moet elke vijf jaar worden vervangen. De normale zorgpas hoeft niet te worden vervangen als je niet veranderd van zorgverzekeraar. Wij versturen daarom alleen een EHIC op verzoek. Wel kan je automatisch elke vijf jaar een EHIC blijven ontvangen als je deze eenmaal hebt 🙂

Pandora
    Bijdrager

Gisteren heb ik per post, voor het eerst, mij nieuwe Ohra Zorgpas ontvangen tot mijn teleurstelling stond echter op de achterkant de persoonlijke Europese Zorgpas (EHIC) niet afgedrukt. Dit was ik bij mijn vorige zorgverzekeraar, Ditzo, wel zo gewend. Later, zag ik-online- dat Ohra zelf wel degelijk het belang van een Europese Zorgpas inziet voor haar zorg verzekerden die zo af en toe de Nederlandse grens overgaan zie ook;https://www.ohra.nl/community/europese-zorgpas/ .
    Maar goed zover was ik eerst nog niet; allereerst keek ik nog eens de begeleidende brief door, echter hierin geen woord over de Europese Zorgpas, zelfs geen verwijzing hoe ik die kon aanvragen, Dus heb ik toen de Ohra helpdesk opgebeld en na circa tien minuten kreeg ik een medewerker aan de lijn. Zij vertelde mij dat ik die Europese Zorgpas ook online (overigens gratis) kon aanvragen; maar dat zij dat nu wel voor mij wilde invullen en aanvragen. Binnen een week zou ik het dan thuis gestuurd krijgen. Natuurlijk heb ik op dit vriendelijk aanbod aanvaard.
    Maar daarbij wel de vraag gesteld: “wat weerhoudt Ohra om het goede voorbeeld van andere zorgverzekeraars te volgen om ook uit zichzelf een Europese Zorgpas af te geven op de achterkant van de nieuwe Ohra zorgpas”? De enige verklaring die ik hierover kreeg was: “Maar meneer dit is niet verplicht!” Sic……. Deze verklaring lijkt me zelf nogal schamel en Ohra als cliëntvriendelijke zorgverzekeraar eigenlijk onwaardig. Dus nogmaals, waarom gebeurt dit bij de Ohra zorgpas nog steeds niet ??

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.