Leeglopen op laadpalen

Je moet even iets afgeven in een drukke straat en ziet nog 1 vrije parkeerplek. Blij draai je erin, tot je ziet dat het een oplaadplek is. Daar gaat je humeur. Veel mensen ergeren zich aan parkeerplaatsen die exclusief zijn voor elektrische auto’s. Zeker in de eigen straat. Maar kun je eigenlijk bezwaar maken tegen zo’n paal?

De regels

De gemeente kan een laadpaal gewoon plaatsen. Net als een lantaarnpaal. Ze heeft daarvoor geen verkeersbesluit nodig. Maar wil ze een parkeervak reserveren voor elektrische auto’s, dan is daar wel een verkeersbesluit voor nodig. En tegen dat besluit kun je bezwaar maken. Dat klinkt hoopvol, toch?

Dode mus

Kortgeleden deed een rechter uitspraak over zo’n bezwaar. En die uitspraak belooft niet veel goeds. Het argument dat er minder parkeerplaatsen overblijven voor brandstofauto’s veegde de rechter van tafel. Die ene parkeerplaats minder vond hij niet de moeite waard. Daarmee wordt het parkeerprobleem niet ineens veel groter.

Poging 2

De bezwaarmaker gaf niet zomaar op. Hij vond dat er een betere oplaadplek was, dichter bij het huis van de elektrische rijder. Maar helaas was de rechter het weer niet met hem eens. Die vond de gekozen plek juist ideaal. Daar konden andere auto’s namelijk ook gebruikmaken van de oplaadpaal. De aanhouder wint… dus niet in dit geval!

1-0 voor elektrische rijders

Gemeentes moeten oog hebben voor alle belangen. Maar met de uitspraak van deze rechter lijken de rijders in Tesla’s, Leaf’s, Zoe’s en andere elektrische auto’s met 1-0 voor te staan.



Deze blog is in samenwerking met DAS gemaakt.