Festival afgelast. Sta je dan, met je dure ticket.

Nog een week en dan is het zover. Een weekend lang feesten op dat festival waar je al maanden naar uitkijkt. Er is maar 1 wolkje aan de lucht: code oranje in je weerapp. Storm en onweer op komst. De dag voor vertrek gebeurt wat je al vreesde: het festival wordt afgelast. De organisatie kan de veiligheid niet garanderen. Je baalt als een stekker, want je had je er enorm op verheugd. En bovendien blijf je nu zitten met een paar dure tickets.

Wat zijn je rechten als een festival niet doorgaat?

Stel je hebt 4 kaarten voor een hardrockfestival en het gaat niet door. Of je staat klaar met een vriendin om naar een popconcert te gaan, maar dat wordt last minute afgelast. Dan moet de organisator van het concert of festival zo snel mogelijk je geld terugbetalen. Het maakt niet uit waarom het niet doorgaat. Het kan bijvoorbeeld gaan om slecht weer, terreurdreiging of een zieke artiest. Soms komt er een nieuwe datum, maar daar hoef je niet mee akkoord te gaan. Dat is aan jou.

Krijg ik al mijn geld terug?

Heb je de kaartjes via het officiële verkoopkanaal gekocht? Dan heb je inderdaad recht op het hele bedrag. Dus het geld van het kaartje, inclusief de reserveringskosten. Heb je de kaartjes niet bij de officiële verkoper gekocht, maar bijvoorbeeld bij een organisatie die kaartjes doorverkoopt? Dan heb je waarschijnlijk een extra bedrag betaald bovenop de oorspronkelijke ticketprijs. Als het goed is heeft de verkoper je laten weten welk bedrag je terugkrijgt als het festival wordt afgelast. Want dat is hij verplicht. Vaak is dat trouwens alleen de oorspronkelijke prijs van het kaartje. Altijd even de verkoopvoorwaarden doorlezen dus.

Wat moet ik doen om mijn geld terug te krijgen?

De ticketverkoper moet jou je geld teruggeven. Normaal gesproken onderneemt die zelf actie daarvoor. Het staat trouwens niet wettelijk vast hoe snel hij dat moet doen. Als je het te lang vindt duren, laat de verkoper dan weten dat je je geld terug wilt. Een aangetekende brief werkt het beste. Voorbeelden voor zulke brieven vind je als je even googelt.

Wat als je je geld niet terugkrijgt?

Na het sturen van de aangetekende brief heeft de verkoper 14 dagen de tijd om jou zonder extra incassokosten terug te betalen. Doet hij dat niet, dan kun je de Geschillencommissie om advies vragen. Maar dat kan alleen als de verkoper daarbij is aangesloten. Is hij dat niet, dan moet je het zelf oplossen met de verkoper. En dat kan zomaar uitlopen op een juridische strijd. Hopelijk heb je dan een rechtsbijstandverzekering module consument en wonen. Eén telefoontje en een jurist zoekt uit hoe jij zo snel mogelijk je geld terugkrijgt. Kun jij vast uitkijken naar je volgende festival.