Elektrische auto: de voor- en nadelen

Vanaf 2030 moeten alle nieuwe auto's die in Nederland worden verkocht elektrisch zijn. Ben je op dit moment aan het twijfelen of je een elektrische auto wilt kopen of een auto op benzine? Een elektrische auto is duurder om aan te schaffen, maar vaak weer goedkoper in gebruik dan een benzineauto. Maar er zijn meer zaken om rekening mee te houden. We zetten de voor- en nadelen voor je op een rij. Zo maak jij straks makkelijker een keuze.

De voordelen van een elektrische auto 

1. Je rijdt goedkoper op elektriciteit 

Rijden op elektriciteit is goedkoper dan rijden op benzine, diesel of LPG. Vooral als je thuis of op het werk kunt opladen. Laad je bij een openbaar laadpunt? Dan betaal je iets meer, maar ben je nog steeds goedkoper uit.    

2. Het is milieuvriendelijker

De CO2-uitstoot van een elektrische auto is zo’n 60% minder dan een auto met een verbrandingsmotor. Maar wist je dat een elektrische auto op meerdere vlakken nóg milieuvriendelijker is dan de gemiddelde auto? Een elektrische auto stoot namelijk geen fijnstof en stikstofoxide (stoffen die vrijkomen uit uitlaatgassen) uit, wat een stuk beter is voor onze gezondheid en voor het milieu. En is de batterij van je auto leeg? Dan is het opladen van je auto ook beter voor het milieu. Een elektrische auto stoot namelijk maar 800 kilo CO2 uit voor een jaar, waar dit met fossiele brandstof 2.300 is. Een groot verschil!  

3. Je krijgt fiscale voordelen 

Het kopen van een elektrische auto is vaak erg duur. Gelukkig is het mogelijk om een subsidie aan te vragen, zo’n subsidie heet een ‘aanschafsubsidie’. Voor een nieuwe auto kun je € 2.950 subsidie krijgen, voor een tweedehands auto is de subsidie € 2.000. Door de lagere CO2 uitstoot van elektrische auto’s, profiteer je daarnaast ook van fiscale voordelen vanuit de overheid. Voor elektrische auto’s hoef je geen wegenbelasting (MRB) en (eenmalige) aanschafbelasting (BPM) te betalen. En lease je een elektrische auto? Dan krijg je tot 2026 korting op de bijtelling.  

In 2024 betaal je 16% bijtelling voor een elektrische auto, tegenover 22% voor niet-elektrische auto’s. De komende jaren wordt deze korting steeds een beetje verlaagd. Vanaf 2026 is de bijtelling voor elektrische auto’s 22% en dus gelijk aan auto’s met een verbrandingsmotor. Voor hybride auto’s, die deels elektrisch rijden, is dit nu al 22%.  

4. Het onderhoud is meestal goedkoper 

De standaard onderhoudskosten zijn voor elektrische auto’s vaak lager dan voor een auto met een verbrandingsmotor. Dit komt door minder bewegende delen en minder slijtagegevoelige onderdelen. Een elektrische auto heeft bijvoorbeeld geen bougies of distributieriem. En elektrische motoren geven minder vaak problemen dan verbrandingsmotoren. Helaas kun je pech hebben en gaat er toch iets kapot. Als er dan iets mis is met je motor of accu, is een reparatie juist duurder.  

5. Je rijdt stiller

Een elektrische motor is een stuk stiller dan een verbrandingsmotor. En dat verschil hoor je duidelijk. Als bestuurder is dat natuurlijk fijn; je ritje wordt zo een stuk rustiger. Helaas is het nadeel dat anderen je niet altijd aan horen komen. Denk aan voetgangers, fietsers en dieren. Sommige elektrische auto’s maken daarom juist meer geluid als ze onder een bepaalde snelheid rijden, om zo andere weggebruikers te waarschuwen.   

Nadelen van een elektrische auto 

1. De aanschaf is duurder 

Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf. Dit komt vooral door de duurdere accu en software. Ook zijn er weinig tweedehands modellen te koop, omdat (nieuwe) elektrische auto’s nog niet zo lang en niet in grote aantallen verkocht worden.   

2. Je moet een dure laadpaal laten installeren of op zoek naar een oplaadpunt 

Het fijnste is natuurlijk als je thuis een eigen laadpaal hebt. Maar naast dat je hier een geschikte plek voor moet hebben, is het ook niet goedkoop om een eigen laadpaal te laten installeren. Afhankelijk van de montage, het type en het model, kost het je al snel € 1000,- tot € 3000,-. Gelukkig kun je ook gebruikmaken van een openbare laadpaal. Er zijn handige apps waarmee je naar een laadpaal in de buurt kunt zoeken. Op drukkere plekken heb je wel kans dat de dichtstbijzijnde plekken al bezet zijn. Je moet dan misschien iets verder van je bestemming af parkeren.  

3. Je kunt minder ver rijden met een volle ‘tank’ 

De accu bepaalt hoe ver je met een elektrische auto kunt rijden zonder tussendoor op te laden. Een kleine elektrische auto heeft vaak een actieradius van ongeveer 200 kilometer. Voor een kleine auto met een verbrandingsmotor is dat vaak een stuk meer; zo’n 500 kilometer. Over het algemeen geldt: hoe groter de auto, hoe groter de accu en actieradius.  

4. Elektrisch laden kost tijd 

Elektrisch laden duurt langer dan een tankbeurt. Met een gewone laadpaal kost opladen gemiddeld 8 uur. Gebruik je een snellader langs de snelweg? Dan kost opladen gemiddeld 30 minuten. Of je dit vaak moet doen, hangt af van waarvoor je de auto gebruikt. Is dit vooral woon-werk verkeer? Dan laad je de auto ’s nachts op en rijd je ’s morgens met een volle accu weg. Als je accu niet vol genoeg is voor de terugweg, kun je misschien op je werk opladen. Gebruik je de auto voor langere afstanden? Dan is de kans groot dat je onderweg een keer moet opladen. Je hebt dan eerst al een stuk gereden, een pauze is dan ook niet verkeerd.    

5. Geen trekhaak om te trekken 

De meeste elektrische auto’s zijn niet geschikt om iets trekken, zoals een aanhanger of caravan. De constructie van een elektrische auto is hier vaak niet voor geschikt. Een gewone trekhaak installeren is daarom ook geen optie. Iets dragen is soms wel mogelijk, zoals een fietsendrager. Hier zijn speciale trekhaken voor gemaakt.   

Keuze gemaakt? Lees hier dan nog even waar je op moet letten bij het verzekeren van je elektrische auto. Met de OHRA Autoverzekering kies je zelf hoe je je auto verzekert. All-Risk, WA Plus of WA. Je hebt daarnaast keuze uit aanvullende dekkingen, zoals pechhulp en een schade inzittendenverzekering. Weet je niet welke autoverzekering je moet nemen? In deze blog helpen we je kiezen.