Zorginkoop: afspraken over de zorg

Heeft u medische zorg nodig? Dan wilt u kunnen rekenen op een vergoeding door uw zorgverzekering. Zorg moet goed zijn, maar ook betaalbaar blijven. Zo kunnen we ook uw premie betaalbaar houden. Wij gaan daarom op zoek naar de beste zorg voor u. En maken wij afspraken met zorgverleners over de kwaliteit en de prijs van zorg. Ook de tijdigheid en bereikbaarheid van zorg is hierbij van belang.

Wat is zorginkoop?

OHRA maakt afspraken met zorgverleners over de kwaliteit en prijs van hun zorg. Zo houden we goede zorg betaalbaar en toegankelijk voor onze klanten. Die afspraken noemen we ‘zorginkoop’. Wat houdt dat nu in?

Het inkoopbeleid van OHRA

Wat betekent onze manier van zorg inkopen voor u?

  • We kiezen voor goede zorg en een goede samenwerking tussen uw huisarts en specialisten. Op regionaal niveau, zodat de zorg is afgestemd op de mensen die daar wonen. Goede ervaringen worden landelijk uitgewisseld.
  • In diverse regio’s zijn er initiatieven om zorg anders te organiseren voor betere zorg. We dragen hier aan bij, volgen ze, financieren ze en voeren ze uit in heel Nederland. Een mooi voorbeeld is een eerste zorgcentrum in Heerlen waar cardiologen nauw samenwerken met huisartsen. Dit heeft geleid tot minder wachttijd en makkelijk bereikbare zorg.
  • OHRA maakt afspraken over wachttijden met zorgverleners.
    We selecteren zoveel mogelijk zorg dicht bij huis. 
Lees meer over de normen die wij hanteren voor elke zorgsoort: 

Tijdigheid en bereikbaarheid van zorg en de doorleververplichting

OHRA gebruikt verschillende streefnormen voor de tijdigheid en bereikbaarheid van zorg. Daarbij is ook de zogenaamde doorleververplichting bij een omzetplafond van belang.