Veelgestelde vragen zorgverzekeringen

Heb je een vraag over de OHRA Zorgverzekering? Wij helpen je graag. Bekijk hieronder de veelgestelde vragen.

De OHRA Zorgverzekering is een restitutieverzekering. Jij bepaalt in dat geval zélf naar welke zorgverlener je gaat. Wij vergoeden de rekening volledig als dit verzekerd is. Het is hierbij niet nodig dat wij een contract hebben met deze zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Wij helpen je graag een zorgverlener bij jou in de buurt te vinden met de OHRA Zorgvergelijker.

Lees meer over de restitutieverzekering in ons blog.

Heb je van je vorige verzekeraar toestemming (akkoordverklaring of machtiging) voor een vergoeding vanuit de basisverzekering en is deze nog geldig? Dan nemen wij deze akkoordverklaring over. Is de overgenomen akkoordverklaring afgelopen? Dan wordt een eventuele vervolgaanvraag opnieuw door ons beoordeeld.

In onze vergoedingenwijzer staat per vergoeding vermeld of je een machtiging van OHRA nodig hebt. Kijk hiervoor onder de kop 'Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?'

Een zorgverzekering loopt van 1 januari tot en met 31 december van hetzelfde jaar. In sommige situaties kun je ook tijdens het jaar overstappen naar OHRA

Lees ook ons blog: "overstappen tijdens het jaar, kan het nog wel?"

In onze vergoedingenwijzer zie je precies op welke vergoedingen je met welke verzekering recht hebt, of er een eigen risico of eigen bijdrage geldt, bij welke zorgverleners je terecht kunt en of je vooraf toestemming van OHRA nodig hebt.

In Mijn OHRA Zorgverzekering kun je de stand van je maximale vergoedingen inzien en zie je dus direct op welke vergoedingen je de rest van het jaar nog recht heeft.

Een (buitenlandse) rekening van een zorgverlener kun je op drie manieren declareren: 

Heb je een OHRA Online Gemak verzekering? Dan declareer je je rekeningen altijd online via Mijn OHRA Zorgverzekering of de OHRA App.
Betaalde je vorig jaar je verplicht eigen risico gespreid maar heb je je eigen risico niet helemaal opgemaakt? Dan krijg je het bedrag dat je te veel betaald hebt automatisch teruggestort. 

In Mijn OHRA Zorgverzekering zie je de stand van je eigen risico en weet je hoeveel je van ons terug krijgt. Bekijk meer informatie of log direct in op Mijn OHRA Zorgverzekering.


Bij OHRA kun je je verplicht eigen risico in tien gelijke termijnen betalen. Helaas kun je je voor dit jaar niet meer aanmelden voor deze service. Wil je je nu vast aanmelden voor het gespreid betalen van het eigen risico vanaf volgend jaar? Dan geef je dit heel eenvoudig aan via Mijn OHRA Zorgverzekering of het online formulier. Heb je een vrijwillig eigen risico? Dan kun je je eigen risico niet in termijnen betalen.

Met de basisverzekering ben je tijdens je wintersportvakantie verzekerd voor de kosten van spoedeisende medische zorg. Het maakt niet uit in welk land je bent. Maar je krijgt alleen de kosten vergoed tot maximaal het Nederlandse tarief. Dit kan betekenen dat je moet bijbetalen. Sommige kosten vergoedt de basisverzekering sowieso niet. Ben je aanvullend verzekerd of heb je een reisverzekering? Lees wat je dan vergoed krijgt

Met de EHIC pas (European Health Insurance Card) krijg je noodzakelijke medische zorg tijdens een verblijf in het buitenland. Met deze pas weten je buitenlandse zorgverleners dat je tegen ziektekosten bij OHRA verzekerd bent. In veel gevallen hoef je de kosten dan niet zelf voor te schieten. De EHIC is persoonsgebonden en gratis. Bekijk meer informatie of vraag direct je EHIC pas aan via www.ehic.nl .

Gebruik je medicijnen? Dan kan ook het medisch paspoort belangrijk zijn tijdens je vakantie. En check voor je op vakantie gaat of de medicijnen die je gebruikt in je vakantieland op de lijst van verboden middelen staat en je daarvoor een verklaring van het ministerie nodig hebt. Dat kan een hoop problemen voorkomen.  

 

Bij een restitutiepolis heb je vrije zorgkeuze. De OHRA Zorgverzekering is een restitutieverzekering. Je bepaalt in dat geval zélf naar welke zorgverlener je gaat. Wij vergoeden de rekening volledig als dit verzekerd is. Het is hierbij niet nodig dat wij een contract hebben met deze zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Wij helpen je graag een zorgverlener bij jou in de buurt te vinden met de OHRA Zorgvergelijker.

Bij een naturapolis moet je voor een volledige vergoeding van de kosten naar een gecontracteerde zorgverlener. Dit zijn zorgverleners met wie de zorgverzekeraar afspraken heeft gemaakt. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan betaal je een deel van de kosten zelf.

Lees meer over de restitutieverzekering in ons blog.

Zorgverzekeraars die een naturapolis bieden, kopen ieder jaar voor een bepaald bedrag zorg in bij zorgverleners: het zogenaamde omzetplafond. Voor dit bedrag kunnen de zorgverleners een bepaald aantal behandelingen uitvoeren. Als dit omzetplafond bereikt is, dan loop je als verzekerde de kans dat je niet meer terecht bij de zorgverlener van jouw keuze. Je zult dan op zoek moeten naar een andere, gecontracteerde zorgverlener. Kies je voor een niet gecontracteerde zorgverlener bij een naturapolis? Dan moet je een deel van de kosten zelf betalen. Dit kan oplopen tot 35% van de totale rekening.

Bij een restitutieverzekering is geen sprake van een omzetplafond. Je kunt bij alle zorgverleners van jouw keuze terecht. Ook als er geen afspraken zijn gemaakt. Dit is de zogenaamde 'doorleververplichting'. Je krijgt je kosten gewoon vergoed als het verzekerd is. Een enkele keer is een rekening van een zorgverlener onredelijk hoog. De wet bepaalt dat deze rekening niet vergoed mag worden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

De OHRA Zorgverzekering is een restitutieverzekering. Krijg je van een zorgverlener ten onrechte te horen dat je niet terecht kunt? Neem dan contact op met het OHRA Zorgteam op telefoonnummer 0135938002 (lokaal tarief). Kies in het keuzemenu voor optie 3: wachtlijstbemiddeling. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur. U kunt ons ook e-mailen. Onze medewerkers nemen dan contact op met je zorgverlener. Wil je liever een andere zorgverlener? Dan kunnen zij je hierbij ook helpen.