Veelgestelde vragen zorgverzekeringen

Heb je een vraag over de OHRA Zorgverzekering? Wij helpen je graag. Bekijk hieronder de veelgestelde vragen.

De OHRA Zorgverzekering is een restitutieverzekering. Jij bepaalt in dat geval zélf naar welke zorgverlener je gaat. Wij vergoeden de rekening volledig als dit verzekerd is. Het is hierbij niet nodig dat wij een contract hebben met deze zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Wij helpen je graag een zorgverlener bij jou in de buurt te vinden met de OHRA Zorgvergelijker.

Lees meer over de restitutieverzekering in ons blog.

Heb je van je vorige verzekeraar toestemming (akkoordverklaring of machtiging) voor een vergoeding vanuit de basisverzekering en is deze nog geldig? Dan nemen wij deze akkoordverklaring over. Is de overgenomen akkoordverklaring afgelopen? Dan wordt een eventuele vervolgaanvraag opnieuw door ons beoordeeld.

In onze vergoedingenwijzer staat per vergoeding vermeld of je een machtiging van OHRA nodig hebt. Kijk hiervoor onder de kop 'Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?'

Alle wijzigingen bij OHRA voor volgend jaar zijn bekend. Zowel de wijzigingen die volgend jaar door de overheid in de basisverzekeringen worden doorgevoerd, als de wijzigingen die OHRA zelf doorvoert in de aanvullende (tandarts)verzekeringen.

Bekijk hier de wijzigingen voor de OHRA Zorgverzekering
Bekijk de wijzigingen voor de OHRA Online Gemak Zorgverzekering.

Weet je niet welk type zorgverzekering je hebt? Log direct in op Mijn OHRA Zorgverzekering en bekijk je polis.

Of je een aanvullende (tandarts)verzekering nodig hebt is geheel afhankelijk van je persoonlijke situatie. Veel behandelingen worden niet of alleen onder zeer strenge voorwaarden vergoed door de basisverzekering. Een aanvullende verzekering kan hier uitkomst bieden. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan: 

  • een beugel voor je kinderen 
  • fysiotherapie voor aandoeningen die door de overheid niet zijn aangewezen voor vergoeding vanuit de basisverzekering, bijvoorbeeld voor een sportblessure of rsi 
  • een uitgebreidere vergoeding van spoedeisende hulp buiten Europa. De basisverzekering vergoedt dit tot maximaal het Nederlandse tarief. Medische kosten in bijvoorbeeld Amerika of privé klinieken in Marokko, Turkije en populaire skigebieden liggen echter vaak veel hoger.

Bekijk onze Vergoedingenwijzer voor de dekkingen op punten die voor jou belangrijk zijn.

Lees ook eens onze blogs over dit onderwerp:

Betaal je je verplicht eigen risico liever niet in een keer? Dan kun je bij OHRA het eigen risico gespreid betalen. Je betaalt het verplicht eigen risico dan in tien maandelijkse, gelijke termijnen. Bekijk de voorwaarden.

In onze vergoedingenwijzer zie je precies op welke vergoedingen je met welke verzekering recht hebt, of er een eigen risico of eigen bijdrage geldt, bij welke zorgverleners je terecht kunt en of je vooraf toestemming van OHRA nodig hebt.

In Mijn OHRA Zorgverzekering kun je de stand van je maximale vergoedingen inzien en zie je dus direct op welke vergoedingen je de rest van het jaar nog recht heeft.

Je kunt op twee manieren de premie voor 2017 al in 2016 naar ons overmaken: 

1. Je betaalt via automatische incasso: 

  • Betaal je jaarpremie tussen 17 en 21 december 2016
  • Je maakt het bedrag over naar het volgende rekeningnummer: IBAN: NL47 INGB 0657 5016 46 (BIC: INGBNL2A)
  • Vermeld je relatienummer en geef aan het het de premie voor 2017 betreft 
  • Wij incasseren je premie daarna uiteraard niet meer automatisch

Wij kunnen je jaarpremie ook automatisch afschrijven. Geef uiterlijk 11 december 2016 via Mijn OHRA Zorgverzekering aan dat je wilt dat we de premie in de laatste week van 2016 incasseren. Wij passen dan het incassomoment aan.

2. Je betaalt via acceptgiro:

  • Betaal je jaarpremie tussen 17 en 30 december 2016 
  • Je maakt het bedrag over naar het volgende rekeningnummer: IBAN: NL47 INGB 0657 5016 46 (BIC: INGBNL2A) 
  • Vermeld je relatienummer en geef aan dat het de premie voor 2017 betreft

Betaling per jaar is niet mogelijk met de OHRA Online Gemak Zorgverzekering: je betaalt je premie altijd per maand via automatische incasso


Je mag elk jaar je zorgverzekering wijzigen. De wijzigingen gaan in vanaf 1 januari. Persoonlijke gegevens kunnen ook tussentijds aangepast worden. In een aantal gevallen kun je je zorgverzekering ook gedurende het jaar wijzigen: als je collectief verzekerd bent en een nieuwe baan krijgt, als je gaat scheiden of als je 18 jaar wordt. En verandert er iets in je persoonlijke levensfase? Dan mag je je aanvullende verzekering eenmaal per jaar tussentijds aanpassen met de OHRA Meegroeiservice.

Je geeft je wijzigingen heel eenvoudig door via Mijn OHRA Zorgverzekering. Let op: geef je wijzingen die vanaf 1 januari doorgaan, uiterlijk 31 december aan ons door.

Bekijk ook ons blog met tips en tricks om op het laatste moment je zorgverzekering te wijzigen.

Bij een restitutiepolis heb je vrije zorgkeuze. De OHRA Zorgverzekering is een restitutieverzekering. Je bepaalt in dat geval zélf naar welke zorgverlener je gaat. Wij vergoeden de rekening volledig als dit verzekerd is. Het is hierbij niet nodig dat wij een contract hebben met deze zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Wij helpen je graag een zorgverlener bij jou in de buurt te vinden met de OHRA Zorgvergelijker.

Bij een naturapolis moet je voor een volledige vergoeding van de kosten naar een gecontracteerde zorgverlener. Dit zijn zorgverleners met wie de zorgverzekeraar afspraken heeft gemaakt. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan betaal je een deel van de kosten zelf.

Lees meer over de restitutieverzekering in ons blog.

Zorgverzekeraars die een naturapolis bieden, kopen ieder jaar voor een bepaald bedrag zorg in bij zorgverleners: het zogenaamde omzetplafond. Voor dit bedrag kunnen de zorgverleners een bepaald aantal behandelingen uitvoeren. Als dit omzetplafond bereikt is, dan loop je als verzekerde de kans dat je niet meer terecht bij de zorgverlener van jouw keuze. Je zult dan op zoek moeten naar een andere, gecontracteerde zorgverlener. Kies je voor een niet gecontracteerde zorgverlener bij een naturapolis? Dan moet je een deel van de kosten zelf betalen. Dit kan oplopen tot 35% van de totale rekening.

Bij een restitutieverzekering is geen sprake van een omzetplafond. Je kunt bij alle zorgverleners van jouw keuze terecht. Ook als er geen afspraken zijn gemaakt. Dit is de zogenaamde 'doorleververplichting'. Je krijgt je kosten gewoon vergoed als het verzekerd is. Een enkele keer is een rekening van een zorgverlener onredelijk hoog. De wet bepaalt dat deze rekening niet vergoed mag worden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

De OHRA Zorgverzekering is een restitutieverzekering. Krijg je van een zorgverlener ten onrechte te horen dat je niet terecht kunt? Neem dan contact op met het OHRA Zorgteam op telefoonnummer 0135938002 (lokaal tarief). Kies in het keuzemenu voor optie 3: wachtlijstbemiddeling. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur. U kunt ons ook e-mailen. Onze medewerkers nemen dan contact op met je zorgverlener. Wil je liever een andere zorgverlener? Dan kunnen zij je hierbij ook helpen.

Wanneer je een zorgverzekering bij ons hebt afgesloten hebben wij, om de premie automatisch af te schrijven, jouw machtiging nodig. Wanneer je €0,01 overmaakt via AcceptEmail geef je ons deze machtiging. Vanwege veiligheidsredenen communiceren we in de mail niet jouw complete bankrekeningnummer, maar alleen de laatste 4 cijfers. Jouw complete rekeningnummer is pas zichtbaar vanaf het moment dat je in een beveiligde omgeving bent ingelogd (van bijvoorbeeld je bankomgeving of in Mijn OHRA Zorg).