Veelgestelde vragen zorgverzekeringen

Heeft u een vraag over de OHRA Zorgverzekering? Wij helpen u graag. Bekijk hieronder de veelgestelde vragen. Staat uw vraag hier niet bij? Stel uw vraag dan aan Maud. 

Bent u nieuw bij OHRA of heeft u een wijziging doorgevoerd waardoor u een nieuwe polis en/of zorgpas ontvangt? Dan sturen wij u binnen tien werkdagen uw nieuwe polis toe. Uw zorgpas ontvangt u binnen een maand.

Heeft u van uw vorige verzekeraar toestemming (akkoordverklaring of machtiging) voor een vergoeding vanuit de basisverzekering en is deze nog geldig? Dan nemen wij deze akkoordverklaring over. Is de overgenomen akkoordverklaring afgelopen? Dan wordt een eventuele vervolgaanvraag opnieuw door ons beoordeeld.

In onze vergoedingenwijzer staat per vergoeding vermeld of u een machtiging van OHRA nodig heeft. Kijk hiervoor onder de kop 'Heb ik vooraf toestemming van OHRA nodig?'.

Betaalt u per automatische incasso, dan schrijven wij uw premie rond de eerste dag van de maand af. U kunt in Mijn OHRA Zorgverzekering zelf aangeven op welk moment de automatische incasso moet plaatsvinden. Heeft u dit gedaan? Dan houden we de door u aangegeven keuze aan.

Kunt u de premie via acceptgiro betalen? Dan ontvangt u de acceptgiro in de week voorafgaand aan de maand waarover u premie moet betalen.

Let op: betalen via acceptgiro is niet mogelijk als u de OHRA Zorgverzekering Online Gemak heeft of als u uw premie per maand betaalt. In dat geval betaalt u uw premie altijd via automatische incasso.

Heeft u eind december uw zorgverzekering nog gewijzigd? Dan is het mogelijk dat de verwerking van de wijziging en de inning van de premie elkaar hebben gekruist. Hierdoor hebben wij voor de maand januari niet de juiste premie in rekening gebracht. Uiteraard corrigeren wij dit. Hier leest u daar meer over.

Een zorgverzekering loopt van 1 januari tot en met 31 december van een jaar. In sommige situaties kunt u ook tijdens het jaar overstappen naar OHRA. Bekijk de mogelijkheden voor tussentijds overstappen.

In onze vergoedingenwijzer ziet u precies op welke vergoedingen u met welke verzekering recht heeft, of er een eigen risico of eigen bijdrage geldt, bij welke zorgverleners u terecht kunt en of u vooraf toestemming van OHRA nodig heeft.

In Mijn OHRA Zorgverzekering kunt u de stand van uw maximale vergoedingen inzien en ziet u dus direct op welke vergoedingen u de rest van het jaar nog recht heeft.

Bent u overgestapt naar OHRA of heeft u uw partner/kinderen meeverzekerd? Dan duurt het maximaal tien werkdagen om dit administratief te verwerken. Soms kruisen de opzegging bij de vorige verzekeraar en de inning van de premie elkaar. Hierdoor is het mogelijk dat u in januari ook nog premie betaalt aan de vorige verzekeraar. In dit geval stort uw vorige verzekeraar dit bedrag automatisch terug op uw rekening. Heeft u hier vragen over? Dan kunt u contact opnemen met de vorige verzekeraar.

OHRA maakt afspraken met zorgverleners over de kwaliteit, de prijs en de bereikbaarheid van de zorg. Zo houden we niet alleen de zorg betaalbaar, maar ook de premie. Wilt u weten wie onze gecontracteerde zorgverleners zijn? Wij helpen u graag. Zoek een zorgverlener.

Bij OHRA kunt u uw verplicht eigen risico in tien gelijke termijnen betalen. Helaas kunt u zich voor 2016 niet meer aanmelden voor deze service. Wilt u zich nu al aanmelden voor het gespreid betalen van het eigen risico in 2017? Meld u dan aan via Mijn OHRA Zorgverzekering of het online formulier.

Let op: kiest u naast het verplicht eigen risico voor een extra vrijwillig eigen risico? Dan kunt u geen gebruikmaken van de gespreide betaling van het eigen risico.

U kunt een (buitenlandse) rekening van een zorgverlener op verschillende manieren declareren:  
Lees meer over het declareren van zorgkosten.