Behandeling van uw aanvraag

De OHRA Zorgverzekering aanvragen regelt u eenvoudig online. U bepaalt welke verzekering(en) u wilt en vult het aanvraagformulier op onze website in. Daarna nemen wij uw aanvraag in behandeling. Wat dit precies inhoudt leest u op deze pagina.

Zo vraagt u de OHRA Zorgverzekering aan

Wij beoordelen uw aanvraag

Zodra wij uw gegevens hebben ontvangen, beoordelen wij uw aanvraag. Wij controleren twee dingen:

  1. U bent verplicht om een Nederlandse zorgverzekering af te sluiten.
    Als u in Nederland woont en geen inkomen uit het buitenland heeft, bent u verplicht om een Nederlandse zorgverzekering af te sluiten. Geldt dit ook voor u? Dan kunt u de OHRA Zorgverzekering aanvragen. Heeft u een inkomen uit het buitenland of woont u in het buitenland, dan bent u mogelijk niet verplicht om u te verzekeren in Nederland. Als dat zo is, mogen wij uw aanvraag niet accepteren. U krijgt hierover dan van ons bericht. 
  2. U heeft geen betalingsachterstand van uw premie bij uw huidige zorgverzekeraar.
    Overstappen van zorgverzekeraar is niet mogelijk als u een premieachterstand heeft bij uw huidige zorgverzekeraar. Heeft u een premieachterstand van een maand of meer, dan mogen wij uw aanvraag niet accepteren. U krijgt hierover van ons bericht. U blijft dan verzekerd bij uw huidige zorgverzekeraar. 

Wij accepteren uw aanvraag

Bent u verzekeringsplichtig en heeft u geen premieachterstand? Dan accepteren wij uw aanvraag. U ontvangt dan binnen tien werkdagen uw polis van de OHRA Zorgverzekering. Binnen een maand ontvangt u dan de OHRA Zorgpas. Dit is een pasje waarop staat dat u bij ons verzekerd bent. Neemt u de zorgpas mee als u naar een arts, ziekenhuis of apotheek gaat.

Wij accepteren uw aanvraag niet

In sommige gevallen accepteren wij uw aanvraag niet. Bijvoorbeeld omdat u niet verzekeringsplichtig bent en/of omdat u een premieachterstand. Accepteren wij uw aanvraag niet, dan krijgt hiervan altijd schriftelijk bericht. U ontvangt dit binnen tien dagen nadat wij aanvraag hebben ontvangen.

Veertien dagen bedenktijd

Nadat u uw polis heeft ontvangen heeft u nog veertien dagen bedenktijd. U mag zonder reden de OHRA Zorgverzekering opzeggen. Maakt u hiervan gebruik, dan moet u zichzelf op tijd aanmelden bij een andere zorgverzekeraar. Dit moet u uiterlijk voor 1 februari 2016 doen. Doet u dit niet of te laat, dan kan dit vervelende gevolgen voor u hebben.

Premie betalen aan OHRA

Als u overstapt per 1 januari, dan incasseert OHRA de premie aan het begin van de maand. Bekijk hier de data waarop wij de premie in 2016 incasseren. Wij incasseren standaard in de eerste week van de maand de premie. Wilt u zelf kiezen wanneer wij de premie incasseren. Dat kan. In Mijn OHRA Zorgverzekering kunt u zelf uw incassomoment kiezen.

Stapt u over in de laatste twee weken van december? Dan heeft uw oude zorgverzekeraar (van 2015) mogelijk de incasso van uw premie over januari 2016 al verwerkt. OHRA incasseert begin januari ook uw zorgpremie over de maand januari. Het kan dus voorkomen dat u voor januari 2016 en aan uw oude zorgverzekeraar en aan OHRA premie betaalt. Uw oude zorgverzekering zal de premie automatisch terugstorten.