Veiliger inloggen in Mijn OHRA Zorgverzekering

Inloggen in Mijn OHRA Zorgverzekering is gewijzigd. U logt nog steeds in met uw DigiD, maar voor de meest persoonlijke informatie heeft u een extra beveiligingscode nodig. Deze ontvangt u per e-mail of sms. Het is belangrijk om uw gegevens goed te beschermen. Daarom nemen wij deze veiligheidsmaatregel, samen met alle zorgverzekeraars in Nederland.

Wat verandert er precies?

Wat er wijzigt, is afhankelijk van de manier waarop u nu inlogt. Er zijn twee mogelijkheden:

  • U logt nu in met uw DigiD, maar zonder SMS-code
    Direct na inloggen met uw DigiD krijgt u de vraag om uw e-mailadres of telefoonnummer achter te laten. Wij raden u aan om beide achter te laten. Dan kunt u altijd inloggen. Als u dat heeft gedaan, ontvangt u een inlogcode per e-mail of SMS. Als u de volgende keer in Mijn OHRA Zorgverzekering uw persoonlijke gegevens wilt bekijken, ontvangt u een code per e-mail of SMS.
  • U logt nu in met uw DigiD met SMS-code
    Voor u verandert er niets. U heeft direct toegang tot al uw gegevens. Tip: u krijgt, de eerste keer na het inloggen, de vraag om uw e-mailadres of telefoonnummer in te vullen. We raden u aan om hier ook voor e-mail te kiezen, zodat u ook toegang heeft als u uw mobiel, waarop u de DigiD-sms ontvangt, niet bij de hand heeft.

Wanneer heeft u een beveiligde SMS-code of e-mail code nodig?

U heeft een extra beveiligingscode nodig voor uw meest persoonlijke gegevens in Mijn OHRA Zorgverzekering, zoals:

  • uw ingediende rekeningen en zorgverbruik.
  • de stand van uw eigen risico.
  • uw correspondentiearchief.

Waarom wordt Mijn OHRA Zorgverzekering extra beveiligd?

We willen uw persoonlijke gegevens nog beter beschermen. Daarom heeft u een extra beveiligingscode nodig als u de meest persoonlijke informatie wilt bekijken. Dit is zo afgesproken in de nieuwe gedragscode van Zorgverzekeraars Nederland en geldt bij alle zorgverzekeraars.

Veelgestelde vragen

Werkt uw e-mail via hetzelfde programma als waarmee u Mijn OHRA Zorgverzekering bezoekt (bijv. Internet Explorer)? En krijgt u telkens een andere letter en volgnummer dan waarom gevraagd wordt? Dan opent u waarschijnlijk uw e-mail in hetzelfde tabblad. Daardoor wordt de zojuist verstuurde code echter ongeldig. Dit lost u op door Mijn OHRA Zorgverzekering niet te sluiten, maar open te laten staan tijdens het opzoeken van de code. Daarvoor opent u uw e-mail in een nieuw tabblad.

Wij zijn wettelijk verplicht om uw medische gegevens extra te beveiligen. Net zoals andere organisaties waar u uw medische gegevens kunt bekijken. Als u inlogt bij DigiD kunt u kiezen voor inloggen met een extra controle via SMS. In dat geval worden er geen extra codes gevraagd. Wel vragen wij u de eerste keer te registreren. Dit doen wij omdat wij niet kunnen zien of u altijd met DigiD via SMS inlogt. Hiermee activeert u ook onze extra beveiligingslaag voor uw medische gegevens. Kiest u bij DigiD voor inloggen met alleen gebruikersnaam en wachtwoord? Dan gaat de extra beveiliging via OHRA. Hiervoor kunt u zich de eerste keer bij ons registreren. In het vervolg sturen wij u dan een code als u die nodig heeft. U kunt er vervolgens ook voor kiezen om het apparaat waarmee u de pagina bezoekt te vertrouwen, zodat u daarop geen codes meer nodig heeft. Dit blijft in werking, zolang er geen wijzigingen worden aangebracht op uw apparaat.

Ja, als u inlogt met DigiD met alleen gebruikersnaam en wachtwoord (zonder sms), dan kunt u op het scherm waar u onze code invoert ervoor kiezen het apparaat waarmee u Mijn OHRA Zorgverzekering bezoekt te onthouden. U hoeft vervolgens meestal geen code meer in te voeren, zolang de instellingen op uw apparaat gelijk blijven.

Bekijk alle veelgestelde vragen over Mijn OHRA Zorgverzekering.