Hoe zit het als je vlucht vertraging heeft?

Balen, als je vlucht vertraging heeft. En helemaal als die geannuleerd wordt. Hier lees je welke kosten onze reis- en annuleringsverzekering dan vergoeden.

Vertraging bij vertrek

Heb je een annuleringsverzekering en heeft je vlucht flinke vertraging? Dan heb je recht op een vergoeding van maximaal 3 dagen. We rekenen als volgt: 8 tot 20 uur vertraging geldt als 1 dag, 20 tot 32 uur als 2 dagen en 32 uur of meer als 3 dagen.

Extra kosten voor reis en verblijf

Kun je niet terugreizen op de geplande datum, bijvoorbeeld door een orkaan? Bel dan eerst onze hulpdienst. Je krijgt namelijk de extra reis- en verblijfkosten alleen vergoed als zij het goedgekeurd hebben. Zij kunnen voor je uitzoeken of je je terugreis kunt laten omboeken. Als het nodig is, regelen ze zelfs ander vervoer naar Nederland.

Annulering van je vlucht

Als je vlucht geannuleerd is, neem dan contact op met de luchtvaartmaatschappij of je reisorganisatie. Je annuleringsverzekering biedt in dat geval namelijk geen dekking. Maar misschien wil je zelf je vlucht annuleren en wil je hiervoor vergoeding vanuit je reisverzekering. Dan heb je wel een annuleringsverzekering en geldige reden nodig. In de polisvoorwaarden zie je precies wanneer je recht hebt op vergoeding.

Nee, natuurgeweld is geen reden om te annuleren

Aswolken, vulkaanuitbarstingen en ander natuurgeweld: ze zijn geen geldige annuleringsreden. Als je toch een vergoeding wilt voor de kosten van het annuleren raden we je aan om eerst te informeren bij de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie. Goed om te weten: de Europese Commissie vindt dat er bij natuurgeweld 'passagiersrechten' blijven gelden, en daar hoort vergoeding van je ticket of een gelijkwaardige overboeking ook onder.

Omgeboekt? Je blijft gewoon gedekt

Reis omgeboekt? Je reisverzekering en annuleringsverzekering blijven gewoon geldig, maar check wel even je polis. Ga je bijvoorbeeld veel langer weg, dan moet je misschien je maximale reisduur aanpassen.