U bent ziek geworden in het buitenland?

Heeft u in het buitenland een voedselvergiftiging opgelopen? Of bent u uitgegleden bij het zwembad en heeft u uw pols gebroken? In beide gevallen heeft u medische hulp nodig. De regels van artsen en ziekenhuizen in het buitenland zijn vaak anders dan wat u in Nederland gewend bent. Wat kunt u het beste doen?

  • Bel de OHRA Hulpdienst op +31 26 400 23 10.
  • De OHRA Hulpdienst zoekt voor u uit hoe u verzekerd bent. Vallen deze kosten onder de zorgverzekering of onder de reisverzekering? Als u de extra dekking Geneeskundige kosten heeft afgesloten vergoeden we de kosten die niet door de zorgverzekeraar worden vergoed. 
  • Bent u nog niet in het ziekenhuis? Dan adviseert de OHRA Hulpdienst u naar welk ziekenhuis u het beste kunt gaan. De OHRA Hulpdienst weet vaak in welk ziekenhuis er Engelssprekende artsen werken. Of waar een tolk beschikbaar is. 
  • Wordt u opgenomen in een buitenlands ziekenhuis? Het artsenteam van de OHRA Hulpdienst overlegt dan met de behandelend arts. Krijgt u de juiste behandeling? Heeft het ziekenhuis de juiste expertise om u het beste te helpen? De OHRA Hulpdienst kan eventueel een overplaatsing naar een gespecialiseerd ziekenhuis regelen. 
  • Als u verzekerd bent voor de medische kosten, dan zorgt de OHRA Hulpdienst ervoor dat de ziekenhuisrekening betaald wordt. Bel daarom altijd eerst of zo snel mogelijk na opname de OHRA Hulpdienst. Zij kunnen kunnen u precies vertellen wat wel of niet verzekerd is. 
  • Moet u langer in het ziekenhuis blijven dan de vakantie gepland was? Dan worden de extra verblijfskosten van één reisgenoot (+ eventuele kinderen) vergoed als het noodzakelijk is dat er nog een bekende blijft. De bekende kan dan ter plekke zaken regelen. 
  • Bent u alleen op reis en wordt u opgenomen in het ziekenhuis? Dan is het mogelijk dat er iemand vanuit Nederland naar u toekomt. Ook dit wordt vergoed door OHRA. Uiteraard in overleg met de OHRA Hulpdienst. 
  • Bent u met de auto en kunt u niet meer naar huis rijden? Dan kan de OHRA Hulpdienst ervoor zorgen dat u en uw auto naar Nederland worden gebracht. U moet dan wel de extra dekking Hulpverlening auto en motor hebben meeverzekerd.

Belangrijke tips:

  • Medische kosten in het buitenland worden alleen vergoed als de situatie spoedeisend is. Overleg altijd met de OHRA Hulpdienst. 
  • Vraag een EHIC-pas aan op www.ehic.nl. Hiermee toont u aan dat u verzekerd bent voor medische zorg. Vaak hoeft u de kosten dan niet zelf voor te schieten.
  • In sommige landen wordt heel snel voorgesteld om een MRI-scan te maken. Overleg in dat geval altijd met de OHRA Hulpdienst. Als een MRI-scan niet nodig is (omdat röntgenfoto’s bijvoorbeeld voldoende zijn), dan worden de kosten van een MRI-scan niet vergoed. 
  • Noodzakelijke telefoonkosten worden ook vergoed tot maximaal € 350,-. De telefoonkosten kunt u na thuiskomst bij OHRA indienen. 
  • Vraag na behandeling altijd om een medisch rapport zodat uw huisarts in Nederland ook op de hoogte is van uw behandeling. 
  • Bent u met het vliegtuig en heeft u zichtbaar letsel (bijvoorbeeld uw arm of been in het gips)? Dan is het belangrijk dat u een verklaring van de arts krijgt waarin staat dat u mag vliegen. Zonder deze verklaring kunt u geweigerd worden in het vliegtuig. Overleg ook altijd met de OHRA Hulpdienst voordat u terugreist naar Nederland. Wij kunnen ervoor zorgen dat u medisch verantwoord terugvliegt met bijvoorbeeld verpleging.

U bent uw medicijnen verloren?

• Bel de OHRA Hulpdienst op +31 26 400 23 10. 
• De OHRA Hulpdienst zoekt voor u uit hoe u zo snel mogelijk weer over de juiste medicatie beschikt.