Fraude? OHRA neemt maatregelen!

Als een verzekerde opzettelijk een regel overtreedt om er zelf financieel beter van te worden, spreken we van fraude. Klanten krijgen bijvoorbeeld een verzekering of bankproduct waar zij geen recht op hebben omdat zij valse informatie verstrekken of belangrijke informatie verzwijgen. Of er wordt een verzekeringsbedrag betaald omdat een klant ten onrechte een schade bij ons claimt.

Bij OHRA vinden we fraude onaanvaardbaar. Elke vorm van fraude kost geld en beïnvloedt de prijs van onze producten voor al onze klanten. Daarom treden we streng op tegen fraude. Om ons en onze klanten zo goed mogelijk te beschermen.

Dit doen we om fraude op te sporen en te voorkomen

Wij doen er zoveel mogelijk aan om fraude te voorkomen en op te sporen. Zo proberen wij de (financiële) schade te beperken. Dat is in ons belang, maar ook in het belang van al onze eerlijke klanten. Een aantal van onze maatregelen:

  • Bij het afsluiten van een verzekering of bankproduct toetsen wij met wie we zaken gaan doen.
  • Wij stellen vragen aan onze klanten om na te gaan of een verzekeringsaanvraag, schadeclaim, aanvraag nieuwe bankrekening of kredietaanvraag terecht is.
  • Wij trainen onze medewerkers om fraude te herkennen.
  • Zodra wij fraude vermoeden, start onze afdeling Integriteit Zaken een onderzoek.
  • Wij hebben een Incidentenbeleid, waarin staat beschreven hoe incidenten kunnen worden gemeld en hoe deze worden behandeld.

Zero tolerance bij fraude

Als wij constateren dat een klant ons opzettelijk en doelbewust vals of onvolledig informeert, dan starten wij een incidentenonderzoek. Als daaruit blijkt dat er sprake is van fraude, dan hanteren wij een zero tolerance beleid. Dat betekent dat elke bewuste overtreding, hoe klein ook, leidt tot strafmaatregelen.

Dit zijn onze strafmaatregelen bij fraude

Na het vaststellen van fraude nemen wij de volgende strafmaatregelen:

  • Alle financiële schade verhalen wij op de fraudeur. De kosten voor het interne onderzoek zijn € 532,-. Dit bedrag wordt verhaald door SODA (Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling). SODA vordert ook alle overige gemaakte kosten of ten onrechte betaalde schade bij de fraudeur terug. Meer informatie vind je op de website van SODA.
  • Het verzoek om een uitkering, overboeking of het afsluiten van een bank- of verzekeringsproduct wijzen wij af.
  • De verzekeringspolis of bankrekening kunnen wij opheffen.
  • Wij doen in principe altijd aangifte.
  • Wij melden fraude aan databanken die vallen onder de privacywetgeving en zijn aangemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Door deze registratie kan iemand die fraude heeft gepleegd zich niet bij een andere verzekeraar of bank verzekeren of een rekening openen.
  • Wij brengen de fraudeur schriftelijk op de hoogte van de uitkomsten van het onderzoek en de maatregelen die wij nemen.
  • Wij volgen de aanbevelingen uit het Protocol van Verzekeraars & Criminaliteit. Je vindt deze op de website van het Verbond van Verzekeraars.

Fraudebeleid bij zorg

Voor onze zorgverzekering hebben we de spelregels apart een rij gezet. Je leest er meer over ons fraudebeleid bij zorg [PDF].