Veelgestelde vragen autoverzekering

Kunt u uw vraag niet vinden? Stel uw vraag dan in de zoekbalk rechtsboven.

Binnen drie maanden nadat de verzekering ingaat, ontvangt u van ons de definitieve no-claimkorting.

Bij de aanvraag van de verzekering geeft u uw schadevrije jaren door. Daarna vragen we uw gegevens op bij de gezamenlijke database van alle verzekeraars die het aantal schadevrije jaren bijhoudt. Dit duurt maximaal drie maanden omdat de gegevens van andere verzekeraars niet altijd direct beschikbaar zijn. Als wij andere gegevens doorkrijgen, dan passen wij uw polis hierop aan per de ingangsdatum. U krijgt dan bericht van ons. Heeft u meer schadevrije jaren dan opgegeven? Dan krijgt u de teveel betaalde premie terug. Heeft u minder schadevrije jaren dan opgegeven? Dan ontvangt u een rekening van ons.

Uw zuivere schadevrije jaren staan op uw polisblad in Mijn OHRA. Op deze pagina staan ook uw no-claimkorting en no-claimtrede.

Als u uw auto bij OHRA heeft verzekerd en u koopt een andere auto, dan geeft u dit door als wijziging via Mijn OHRA. Zowel uw huidige als uw nieuwe auto is verzekerd op de dag dat u met uw huidige auto naar de garage rijdt om uw nieuwe auto op te halen. U hoeft dus niet opnieuw een autoverzekering aan te vragen. Uw huidige auto is vanaf de eerste dag na het inruilen niet meer verzekerd. U hoeft de verzekering voor uw huidige auto dus ook niet apart op te zeggen. U logt in in Mijn OHRA en klikt bij uw autoverzekering op de button 'wijziging doorgeven'.

Rijdt u naar de garage om uw nieuwe auto op te halen maar houdt u uw huidige auto nog even? Dan doet u voor uw nieuwe auto een nieuwe aanvraag en blijft de verzekering van uw huidige auto doorlopen. Deze zegt u dan zelf op als uw auto wordt verkocht. Bij de aanvraag van de nieuwe verzekering geeft u het aantal schadevrije jaren op die u heeft op uw huidige autoverzekering.

Ja. U kunt bij OHRA kiezen uit een eigen risico (per gebeurtenis) van:

• € 0,-
• € 150,-
• € 300,-
• € 450,-

U bent verzekerd voor schade aan uw autoruit als u voor een basisdekking WA plus of all risk heeft gekozen. Op de pagina OHRA Autoservice vindt u meer informatie over autoruitschade. Lees ook de informatie over uw eigen risico die geldt voor ruitschade.

Bij bepaalde auto’s voeren wij een actief anti-diefstalbeleid. Zo kunnen we een lage premie garanderen.

In onderstaande tabel ziet u de beveiligingsvoorwaarden waaraan sommige auto's moeten voldoen. De Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging (SCM) heeft de beveiligingssystemen in klassen verdeeld.

Cataloguswaarde (nieuwprijs)Verplicht beveiligingssysteem
Vanaf € 50.000,-SCM klasse 3 (= alarminstallatie)
Vanaf € 80.000,-SCM klasse 4 (= alarminstallatie + voertuigvolgsysteem)
Terreinauto, sports utility vehicle en sports activity vehicle
Vanaf € 65.000,-
SCM klasse 4 (= alarminstallatie + voertuigvolgsysteem)

*) De cataloguswaarde is de oorspronkelijke prijs, inclusief btw en BPM.

Nee. Uw papieren kentekenbewijs blijft gewoon geldig totdat u door een overschrijving of een andere reden een kentekencard ontvangt. U hoeft uw huidige papieren kentekenbewijs dus niet om te wisselen. Meer informatie hierover vindt u op de website van de RDW.

De cataloguswaarde is de nieuwprijs van de auto bij aflevering, inclusief de opties die in de fabriek verwerkt zijn in de auto zoals een cd-speler.

Heeft u zelf accessoires ingebouwd of deze door de dealer laten plaatsen? Dan kunt u deze verzekeren door te kiezen voor de extra dekking Aanvullend Pakket. De maximale vergoeding is dan € 3.500,-.

Als u bij OHRA al een auto heeft verzekerd op uw eigen naam en u wilt een tweede (of derde) auto verzekeren op uw eigen naam, dan profiteert u van de voordelen die gelden voor uw eerste auto. Dit heet bij OHRA de gezinsautoregeling. U start een nieuwe aanvraag en geeft bij het berekenen van uw premie het aantal schadevrije jaren op van uw eerste auto.

Heeft u de laatste jaren in een leaseauto gereden en heeft u een leaseverklaring waaruit blijkt dat u schadevrij gereden heeft? Dan kunnen er schadevrije jaren overgenomen worden. Mailt u hiervoor een kopie van uw leaseverklaring en uw polisnummer naar schadedesk@ohra.nl.

De meldcode staat op uw kentekenbewijs of -card en op het tenaamstellingsverslag.

Nee. U ontvangt uw polis, mededelingen over uw polis en de polisvoorwaarden in uw digitale polismap Mijn OHRA. In Mijn OHRA kunt u uw verzekering ook wijzigen of beëindigen. U ontvangt een e-mail als er nieuwe informatie over uw polis in Mijn OHRA staat.

Nee. De OHRA Autoverzekering heeft geen pakketkorting. Wel hebben wij het autotarief voor u verlaagd.

De bestuurder en alle passagiers op een wettelijk toegestane zitplaats zijn verzekerd.

Uw OHRA Autoverzekering kunt u dagelijks opzeggen via Mijn OHRA. Ook kunt u via Mijn OHRA eenvoudig wijzigingen doorgeven, zoals een andere auto.

De extra dekking Ongevallen Inzittenden van de OHRA Autoverzekering keert een bedrag uit na een ongeval waarbij de bestuurder of de passagiers overlijden of blijvend invalide raken:

  • Uitkering bij overlijden: € 25.000,- per inzittende.
  • Uitkering bij volledige blijvende invaliditeit: € 75.000,- per inzittende.

Bij niet volledig blijvende invaliditeit vergoedt de extra dekking Ongevallen Inzittenden een percentage van dit bedrag.

De extra dekking Schade Inzittenden vergoedt de werkelijke schade van de bestuurder en passagiers door een ongeval met de auto. Het verzekerd bedrag is maximaal € 1 miljoen.

Als uw auto jonger is dan vijf jaar en u bij total loss/diefstal een soortgelijke auto wilt terugkopen of als u graag zelf kiest welke garage uw autoschade repareert. De extra dekking Aanvullend Pakket heeft een nieuwwaarde- en aanschafwaarderegeling. Het Aanvullend Pakket kunt u alleen afsluiten als u kiest voor de WA plus of all risk autoverzekering.

Wilt u de schade vergoed krijgen van persoonlijke (letsel)schade van uzelf of de passagiers? Dan is de extra dekking Rechtsbijstand Motorrijtuig een oplossing. U maakt dan gebruik van de professionele hulp van DAS Rechtsbijstand. Deze dekking is af te sluiten bij alle basisdekkingen van de autoverzekering.

Bij autopech in Nederland kunnen wij u direct helpen met de extra dekking Pechhulp Nederland. Deze dekking kunt u afsluiten bij alle basisdekkingen van de autoverzekering. Bekijk wel even of u deze dekking niet al bij een andere verzekering heeft.

We hebben onze autoverzekering aangepast. Daarvoor hebben we een grote groep verzekerden gevraagd wat we moesten wijzigen. U kiest nu uit drie basisdekkingen en daarna voor extra dekkingen. Zo heeft u een eenvoudige verzekering met een lage premie. Op onze informatiepagina leest u er alles over.